Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova middag?
Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova mitt på dagen? Hur gick det? Trappade ni ner snabbt eller över en lång tid?
Hur gammalt var ditt barn när h*n slutade sova mitt på dagen? Hur gick det? Trappade ni ner snabbt eller över en lång tid?
Jag röstade på 2,5-3 år.
Sonen lutade sova middag när han var ganska precis 2,5 år, men han hade lätt kunnat fortsatt sova middag till 3-års åldern - kanske till och med längre än så.
Jag tog bort sovstunden då han för det första klarade av att vara vaken en hel dag utan att sova middag, och somnade då kring skaplig tid om kvällarna (tidigare blev kvällsläggningen sen). Men den främsta anledningen var för att vi precis hade flyttat till en helt ny stad och jag ville att sonen skulle lära känna barnen i området och att vi skulle skapa oss ett fint kontaktnät innan vardagen drog igång (jag var hemma med sonen på den tiden).
Hade han gått på förskola så hade han förmodligen fått ha kvar vilan. Men inte längre än till 3,5- max 4-års ålder.
Men nu var ju jag som sagt hemma med honom, så vi hade lugna dagar och kunde vila lite med bokläsning i samband med mellisen mitt på dagen. Det tog max en halvtimma, medan läggning och sovstund ibland tog uppemot 2,5 timmar. Då missade han lekarna med kompisarna på området. Och vår lilla mellisvila var tillräcklig.
Första barnet slutade sova middag ibland från 1 års ålder och slutade helt strax efter 1,5 år (röstade på 1,5-2) andra är 2,5 år och sover middag nästan varje dag. Skulle tro att han fortsätter sova middag till sommaren strax efter han fyllt 3.
Första barnet var 3 år och andra barnet var 3,5 år.
Med första barnet avslutade vi tvärt. Med andra barnet var det en avtrappning. Han slutade sova hemma innan han fyllde 3 men fortsatte att sova de dagar han var på förskolan.
Min grabb hade blivit äldre än 3,5 år men inte fyllt fyra, det kom av sig själv, middagsluren blev kortare och kortare och till slut helt borta.
Rätt skönt faktiskt, eftersom vi slapp gnälliga kvällar och väldigt sena kvällar, utan han sov på natten som han brukade, lite ändringar kanske det blev, men inget som man har något minne av, det jag minns att jag reflekterade hur smidigt det gick.
Äldsta sov middag ända tills hon gick i andra klass,
Andra slutade när hon var runt 1,5 år.
Tredje är 3,5 år nu och sover ibland en timme på em.
Fjärde är snart 1 år så än vet jag inte när han tänkt sluta.
Första trappade ner till 30 min från 2 år och slutade helt vid 2,5 år. Hon har väl typ aldrig somnat på dagen efter det. Andra trappade ner till 30 min vid drygt 2,5 år och slutade helt vid kanske 3,4 år. Han somnar fortfarande till en stund ibland hemma eller på dagis och får sova en kvart då.
Sonen slutade när han var, ganska exakt, 2 år.
Då slutade vi tvärt med sovandet eftersom han ändå bara hade sovit ca 30 min under ett par månader. Det gick väldigt lätt att sluta. Inga gnälliga eftermiddagar. Vi bara slutade.
Han fick dock fortsätta att sova sina 30 min på förskolan 3-4 månader till eftersom han precis hade börjat där då, och vi upplevde att han behövde vila lite där. Men när han var 2 år och 4 månader så tog vi bort även den dagsömnen, och det gick också jättesmidigt.
Själv är man 20 år och sover fortfarande middag! :)
Själv är man 20 år och sover fortfarande middag! :)
Drygt tre år. Vi trappade ner långsamt tills hon sov en halvtimme. Sen när vi tyckte att kvällarna blev alldeles för sena (typ 23...) tog vi bort middagsluren. Vi passade på när vi hade släktingar på besök så att det var full rulle och roligt ett par dagar i rad. Sen var hon van. Nu, några veckor senare, har hon en tydlig svacka då hon lätt somnar vid 17-tiden. Då får man hålla henne igång, annars lägger hon sig i en soffa någonstans och slocknar.