Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Min son somnar aldrig utan tjafs! (5år)

Det låter som tidig läggning tänker jag. Här börjar vi tandborstning, toabesök mm vid halv åtta. Har vi lyckats i tid är hon i säng vid åtta och somnar olika snabbt beroende av hur trött hon är. Hon fyller 4 efter jul. Min tös vaknar också någon gång vid 6-7. I somras lite senare när vi var mindre hårda med läggningen.

Senaste året har jag varit föräldraledig och hon har haft sovmorgon vid behov och även sovit på dagen. I somras slutade hon att sova middag regelbundet och sov kanske 1 gång i veckan eller om vi åkte bil typ. Nu sedan jag börjat jobba väcks hon vid 6 innan jag går och duschar, så har hon 20 minuter på sig att vakna. Nu märks det att hon är trött och kan däcka i vagnen en stund på vägen hem från förskolan (runt 14-16)  och ändå somna på kvällen.

Så frågan är väl om han får tillräckligt med fartig aktivitet för att vara trött på kvällarna. Sedan kan ju stunden av spring vara ett sätt att kolla om det är mysigare att vara uppe med er eller att han inte hunnit bli tillräckligt sedd av er. Om ni har 3 barn, så kanske det inte blir så mycket egentid över för 5-åringen i kombination med att han är i en väldigt fantasirik period och har svårt att skilja på verklighet att fantasi.

Sedan gäller det väl att vara tuff mot springet. Man får dricka INNAN man kissar och sedan är det stopp.

Här var det inte barnfritt förrän efter 10, då lillasyster var kvällspigg, men sedan förskolan börjat kan även hon somna vid 8, men numera är även mamma kvällstrött innan 10 ...

Svar på tråden Min son somnar aldrig utan tjafs! (5år)