• Fia W

Min son somnar aldrig utan tjafs! (5år)

Hjälp! Jag vet inte vad jag skall göra längre, sedan 1,5 -2år tillbaka är min son omöjlig att lägga. Känns som att vi provat allt. Han sa att han inte kunde sova själv, då fick han dela rum med lillasyster, då tyckte han att hon lät för mycket så då kunde inte han somna. Anledningen till att hon lät var att han inte kunde vara stilla så länge att hon hann somna och därför blev hon övertrött med allt vad det innebär. Han är törstig, svettig, kissnödig osv osv. Uppe och springer flera gånger varje kväll. Varje kväll läser vi en saga som han inte vill vara utan, rutinerna kring den har jag provat på flera olika sätt, vatten innan, vatten efter, kissa innan, kissa efter, läsa i hans säng, läsa i vardagsrummet, ja ni förstår. Men det är samma sak varje kväll. Ikväll vart det ett praktgräl oss emellan när han kommer för tredje gången och säger att han inte kan somna på grund av att han fryser om rumpan och det är getingar i hans säng! Fantasin är det inget fel på! Vad skall jag göra?! Överväger att ta över hans rum och han får ta min plats i min säng men det går inte heller för han vill ju sova i sitt rum säger han. Får aldrig komma till ro själv på kvällarna eller ta hand om bebis.

• Svar på tråden Min son somnar aldrig utan tjafs! (5år)
  • Lena

Har ni provat att ligga bredvid honom tills han somnat?

• Fia W

Vi har provat det förut, men det är svårare nu när vi har en bebis och min sambo är ute på kvällarna, han är bonde. Alternativet är väl kanske att ha en stol inne hos honom och sitta där tills han somnar och hoppas att bebisen vill hålla sig lugn.

• norrlandsflicka

Vi har också haft problem med våran femåring av och till. Han sover i eget rum sedan nästan ett år tillbaka och hittar på massa saker för att inte sova. Det som funkat bra för oss är att han får klistermärke om han somnar själv efter vi läst saga och gjort i ordning för natten. Sen ligger han i sängen och lyssnar på ljudbok. Just nu pippi på de sju haven. Sen väcker vi på morgonen om han somnar sent för att få till rätt dygnsrytm.

• Fia W

Har också funderat på det där med klistermärken som belöning, har ni bara klistermärken som belöning eller får han en extra "present" efter visst antal märken? Problem med dygnsrytmen har han inte, han är sist med att somna och först att vakna. Han verkar ha ett minimalt sömnbehov.

• norrlandsflicka

Han har ibland fått större mutor för att sova själv, då istället för klistermärken.ett tag, men vi har inget speciellt system för det. Han är nöjd med att få klistermärken. Det började faktiskt med att vi mutade lillasyster vid potträning och då ville han också ha mutor. Just nu får han välja batman klistermärken. Köpte en bok med 1000 st på dollarstore för 30:-.

• Kina79

Men om han somnar sent, vaknar tidigt och är pigg o glad, då är han säkert inte tillräckligt trött när ni lägger honom.
    Vill ni ändå att han ska lägga sig en viss tid, så hade jag antingen låtit honom titta på film en stund i sängen, eller lyssna på ljudbok. Men att han ska vara i sängen, i rummet. Se till så att han har druckit, kissat mm innan.
    Och belöna med klistermärken. 5 klistermärken ger nåt litet, 10 nåt större, en utflykt eller nåt.

• Tow2Mater

Vilken tid lägger ni honom, och vilken tid kliver han upp? (For att ge oss lite perspektiv...)

• Fia W

Läggdags brukar börja vid sju, med toalettbesök, vatten och saga, så kring halv 8 är han i säng. Vaknar mellan 6-7 på morgonen och då har han oftast inte somnat förrän halv 9. Eftersom han har syskon som vill och behöver sova är det klart önskvärt att han ligger kvar i sin säng eftersom dom annars hålls vaken av nyfikenhet på vad brorsan gör. Ljudbok eller musik är alltid med vid sängen.

• mammalovis

Det låter som tidig läggning tänker jag. Här börjar vi tandborstning, toabesök mm vid halv åtta. Har vi lyckats i tid är hon i säng vid åtta och somnar olika snabbt beroende av hur trött hon är. Hon fyller 4 efter jul. Min tös vaknar också någon gång vid 6-7. I somras lite senare när vi var mindre hårda med läggningen.

Senaste året har jag varit föräldraledig och hon har haft sovmorgon vid behov och även sovit på dagen. I somras slutade hon att sova middag regelbundet och sov kanske 1 gång i veckan eller om vi åkte bil typ. Nu sedan jag börjat jobba väcks hon vid 6 innan jag går och duschar, så har hon 20 minuter på sig att vakna. Nu märks det att hon är trött och kan däcka i vagnen en stund på vägen hem från förskolan (runt 14-16)  och ändå somna på kvällen.

Så frågan är väl om han får tillräckligt med fartig aktivitet för att vara trött på kvällarna. Sedan kan ju stunden av spring vara ett sätt att kolla om det är mysigare att vara uppe med er eller att han inte hunnit bli tillräckligt sedd av er. Om ni har 3 barn, så kanske det inte blir så mycket egentid över för 5-åringen i kombination med att han är i en väldigt fantasirik period och har svårt att skilja på verklighet att fantasi.

Sedan gäller det väl att vara tuff mot springet. Man får dricka INNAN man kissar och sedan är det stopp.

Här var det inte barnfritt förrän efter 10, då lillasyster var kvällspigg, men sedan förskolan börjat kan även hon somna vid 8, men numera är även mamma kvällstrött innan 10 ...

Svar på tråden Min son somnar aldrig utan tjafs! (5år)