• Anonym (Hur gör man)

Dagisavgiftern gemensam vårdnad

Hej.
    Jag har en fråga. 
    Jag lever tillsammans med min sambo och hans barn. 
    Barnets bio mamma bor med en annan man. 
    Vi väntar barn i båda familjerna. 

Barnet är skrivet hos oss, alltså sin pappa. 
    Min fråga gäller dagisavgiften. 
    Mamman har ju bara rätt till 15 timmar, men när han är hos oss har han ju rätt till full tid. Vi hade planerat att han våra veckor skulle vara på dagis 22-24 timmar i veckan när han var hos oss, inte för att han inte får vara hos mig, utan för att många vänners barn "hamnat utanför" när de varit 15 timmars barn och vi kände att det var för hans skull... Tänkte man kan lämna vid 9 och hämta vid 15 eller hur det nu passar dagis och ha honom hemma en dag i veckan. Eller nåt... 

Nu är ju frågan... Vad händer med dagisavgiften för dessa extradagar? 
    Hur räknas dom ut? 
  • Svar på tråden Dagisavgiftern gemensam vårdnad
  • Brumma

Begär att få separata fakturor. Det finns de kommuner som krånglar men de SKA gå med på det. Har för mig att det finns ett prejudicerande fall.

Då betalar ni för era veckor och det baseras på ert behov och ert hushålls inkomster och mamman betalar för sitt behov och det baseras på hennes hushålls inkomst. Dvs så får ni ha vilka timmar som helst men mamman femton.

• violis

Med avgiften händer ingenting. Man betalar inte för timmar utan för platsen, eftersom den biologiske föräldern i ert fall kommer att arbeta så löper eg barnets schema på som det är på era veckor att ni sedan VÄLJER att ha barnet mindre tid på fsk än vad ni har " rätt" till är ju bara upp till er ,att ni ser till vad som är bäst för barnet. Vad det gäller tider o dagar så skulle jag personligen lägga 9-14 fyra dagar i veckan,visst då " missar" man mellis men en macka kan man lika gärna äta hemma Glöm nu bara inte att ändra DIN inkomst hos kommunen fr.o.m. Det datum då går på F- ledigt så att avgiften baseras på din nya lite lägre inkomst (Om ni har delad avgift redan nu händer heller inget, får ni igenom delad faktura så betalar varje familj utefter sin inkomst baserat på en 50% plats ungf) Lycka till och grattis till den nya familjemedlemmen !

• Brumma
    violis skrev 2014-09-13 11:35:21 följande:

Med avgiften händer ingenting. Man betalar inte för timmar utan för platsen, eftersom den biologiske föräldern i ert fall kommer att arbeta så löper eg barnets schema på som det är på era veckor att ni sedan VÄLJER att ha barnet mindre tid på fsk än vad ni har " rätt" till är ju bara upp till er ,att ni ser till vad som är bäst för barnet. Vad det gäller tider o dagar så skulle jag personligen lägga 9-14 fyra dagar i veckan,visst då " missar" man mellis men en macka kan man lika gärna äta hemma smile1.gif Glöm nu bara inte att ändra DIN inkomst hos kommunen fr.o.m. Det datum då går på F- ledigt så att avgiften baseras på din nya lite lägre inkomst (Om ni har delad avgift redan nu händer heller inget, får ni igenom delad faktura så betalar varje familj utefter sin inkomst baserat på en 50% plats ungf) Lycka till och grattis till den nya familjemedlemmen ! smile1.gif

Nja. I vår kommun betalar man för tiden...

För skolbarnen (fritis) däremot betalas för platsen, men vad jag förstår går TS bonus på förskola.

Så här ser det ut i vår kommun - TS, du borde kunna gå in o söka på er kommuns hemsida. Eller googla "kommunnamn" avgift förskola (el barnomsorg).
  • violis

Utgick från att TS bor i en kommun som tillämpar maxtaxa, de flesta kommuner gick ifrån timtaxa iom att de införde maxtaxan ( på gott o ont )

• Brumma
    violis skrev 2014-09-13 18:15:18 följande:

Utgick från att TS bor i en kommun som tillämpar maxtaxa, de flesta kommuner gick ifrån timtaxa iom att de införde maxtaxan ( på gott o ont )

Det är lite farligt att utgå från ngt som man inte vet när man svarar som om man är helt säker på sin sak ;)
  • Brumma
    violis skrev 2014-09-13 18:15:18 följande:

Alka kommuner tillämpar väl förövrigt maxtaxa om jag inte misstar mig. Det infördes i hela landet.
  • violis

Nja,maxtaxan är fortfarande valfri,däremot har en övervägande majoritet av kommunerna valt att införa den,och på samma gång gå ifrån systemet med " hel- o halvtids taxa" , inte för de är generösa utan för att fler ska komma upp i maxtaxan såklart även om kommunerna får stadsbidrag så förlorar de på maxtaxan , kompensationen till kommunerna har inte höjts i takt med prisökningar ..... Så desto fler familjer som betalar 3% av inkomsten desto bättre för kommunen när jag pratat med mina gamla klasskamrater från förskoleutbildningen ,runt om i landet så är det ingen av dem som jobbar i en kommun där man tillämpar timtaxa längre ( och oss emellan kommer vi väl upp i runt 20 olika kommuner runt om i landet , ja man blir lite miljöskadad så när ses vi ses pratar vi en heldel jobb o jämför hur vi har det på våra olika förskolor )

Svar på tråden Dagisavgiftern gemensam vårdnad