Inlägg från: Anonym (kompis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kompis)

Droginducerad psykos - vad händer nu?

Min bästa kompis brorsa har just fått en droginducerad psykos. De har varit på psykakuten, men skickats hem eftersom han inte vill sluta med droger. De fick något papper om en frivilliggrupp, det var allt.

Jag har ingen erfarenhet av hur vården fungerar (eller inte fungerar) i sådana här fall. Kan någon som har erfarenhet ge något råd? Vad kan man förvänta sig? Vart kan man vända sig för att få hjälp? De bor i Skåne. Min kompis är helt utom sig och slutkörd och jag vill gärna hjälpa till, men jag vet ingenting om det här.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Droginducerad psykos - vad händer nu?
  • Anonym (kompis)

Jag blev också jätte överraskad att de skickade hem honom. Jag tror att det är riktig psykos för det är många dagar i rad nu som han pratar om att folk följer efter honom och filmar honom. Det är amfetamin mest som han har tagit.

• Anonym (kompis)

Det pendlar så mycket vad han vill. Han gick ju med på att åka till psykakuten och var motiverad att få vård, men sen när de sa att han måste sluta med droger var det stopp. Efteråt har de pratat och då inser han ibland att detta är allvarligt, men sedan försvinner sjukdomsinsikten och han bara pratar om de där som följer efter honom.

Jag har inte träffat honom nu (bort i andra ändan av landet), men på min kompis lät det som att oavsett vad det är (psykos? förföljelsemani?) så är det på en nivå som är helt ohållbar. De ska försöka igen att få honom inlagd.

• Anonym (kompis)
    Anonym (alkohol och drogterapeut) skrev 2014-09-12 15:23:26 följande:

Hej!

Hur gammal är han?

Han är 25.

De åkte in med honom till psykakuten igen och nu har han i alla fall blivit inlagd.
Svar på tråden Droginducerad psykos - vad händer nu?