• Anonym (kompis)

Droginducerad psykos - vad händer nu?

Min bästa kompis brorsa har just fått en droginducerad psykos. De har varit på psykakuten, men skickats hem eftersom han inte vill sluta med droger. De fick något papper om en frivilliggrupp, det var allt.

Jag har ingen erfarenhet av hur vården fungerar (eller inte fungerar) i sådana här fall. Kan någon som har erfarenhet ge något råd? Vad kan man förvänta sig? Vart kan man vända sig för att få hjälp? De bor i Skåne. Min kompis är helt utom sig och slutkörd och jag vill gärna hjälpa till, men jag vet ingenting om det här.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Droginducerad psykos - vad händer nu?
  • Carnitas

Vilken drog handlar det om?

Har lite koll på denna delen, men skickar man verkligen hem någon som är mitt uppe i en psykos?
    Eller var det bara en tillfällig snedtändning?
    Skillnaden är att den ena går över snabbt, medan psykosen är mer långvarig.
    Vet sedan innan att just detta med psykoser och droger, är luddigt.
    Där man väljer att ge en diagnos som denne, men inte riktigt är en psykos.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (kompis)

Jag blev också jätte överraskad att de skickade hem honom. Jag tror att det är riktig psykos för det är många dagar i rad nu som han pratar om att folk följer efter honom och filmar honom. Det är amfetamin mest som han har tagit.

• Carnitas
    Anonym (kompis) skrev 2014-09-12 08:44:19 följande:
    Jag blev också jätte överraskad att de skickade hem honom. Jag tror att det är riktig psykos för det är många dagar i rad nu som han pratar om att folk följer efter honom och filmar honom. Det är amfetamin mest som han har tagit.

Förföljelsemani är nått som inte så himla ovanligt att få om man är på amfetamin.

Så behöver inte vara en psykos.

Hoppas någon som har lite mer erfarenhet om amfetamin, som kan reda ut denna.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (inläggning)

Ville han bli inlagd? Det är väldigt svårt att tvångsinlägga någon, det krävs fara för eget eller annans liv ungefär. Att "bara" vara psykotisk räcker inte. Finns inte resurser heller. Tyvärr, hemskt.

• Anonym (kompis)

Det pendlar så mycket vad han vill. Han gick ju med på att åka till psykakuten och var motiverad att få vård, men sen när de sa att han måste sluta med droger var det stopp. Efteråt har de pratat och då inser han ibland att detta är allvarligt, men sedan försvinner sjukdomsinsikten och han bara pratar om de där som följer efter honom.

Jag har inte träffat honom nu (bort i andra ändan av landet), men på min kompis lät det som att oavsett vad det är (psykos? förföljelsemani?) så är det på en nivå som är helt ohållbar. De ska försöka igen att få honom inlagd.

• Anonym (inläggning)
    Anonym (kompis) skrev 2014-09-12 12:30:41 följande:

Det pendlar så mycket vad han vill. Han gick ju med på att åka till psykakuten och var motiverad att få vård, men sen när de sa att han måste sluta med droger var det stopp. Efteråt har de pratat och då inser han ibland att detta är allvarligt, men sedan försvinner sjukdomsinsikten och han bara pratar om de där som följer efter honom.

Jag har inte träffat honom nu (bort i andra ändan av landet), men på min kompis lät det som att oavsett vad det är (psykos? förföljelsemani?) så är det på en nivå som är helt ohållbar. De ska försöka igen att få honom inlagd.

Hoppas det går bra och att han får ordentlig hjälp.
  • Anonym (M)
    Carnitas skrev 2014-09-12 11:55:19 följande:

Förföljelsemani är nått som inte så himla ovanligt att få om man är på amfetamin.

Så behöver inte vara en psykos.

Hoppas någon som har lite mer erfarenhet om amfetamin, som kan reda ut denna.

Helt riktigt, kan räcka med några flunitrazepam och några sexor whiskey. Jag har haft flera amfetaminpsykoser, vart intagen på psyket flera gånger, irrat omkring som en riktigt skugga runt stockholm många gånger. Oftast ger sig psykosen av Bensodiazepiner eller alkohol, eller bara sömn. Vilket kan funka att få med hjälp av nozinan eller liknande skit.
  • Anonym (sömnbrist)
    Anonym (M) skrev 2014-09-12 14:58:17 följande:
    Helt riktigt, kan räcka med några flunitrazepam och några sexor whiskey. Jag har haft flera amfetaminpsykoser, vart intagen på psyket flera gånger, irrat omkring som en riktigt skugga runt stockholm många gånger. Oftast ger sig psykosen av Bensodiazepiner eller alkohol, eller bara sömn. Vilket kan funka att få med hjälp av nozinan eller liknande skit.

i och för sig uppfyller tillståndet kriterier för en psykos men det är att överdramatisera det hela, det är en naturlig följd av sömnbrist, har inte mycket med amfetamin i sig att göra ens, håll dig uppe några dagar kanske en vecka så får du uppleva det med eller utan.

För mig slocknade ljuset punktligt på dag fyra, slog aldrig fel, hade en lucka på 6-12 timmar där minnesfragment kom tillbaka senare över vad man har gjort.
    Mani har hänt, en gång var mitt rum en båt, tolv meters hög båt och kaptenen ville jag skulle gå på plankan ut genom fönstret
    En annan gång satt jag och spelade civilisation, fick för mig att om jag bara bygger rätt så kommer jag få belöning, det kommer ut en påse tjack från cd driven, hhmm blev lite besviken där efter att ha lagt ner min själ i spelet

Har varit uppe i 13 dygn allt som allt på streck och kan säga att man mår inte bra i huvudet under tiden, värre dimma får man leta efter, som tur är så kan man  åtgärda tillståndet enkelt genom att ta lugnande av nått slag, alko kanske fast det rekommenderar jag inte eller bara landa, må skit äta sova, sen är man återställd, nått så när i alla fall.

• Anonym (M)
    Anonym (sömnbrist) skrev 2014-09-12 15:07:18 följande:

i och för sig uppfyller tillståndet kriterier för en psykos men det är att överdramatisera det hela, det är en naturlig följd av sömnbrist, har inte mycket med amfetamin i sig att göra ens, håll dig uppe några dagar kanske en vecka så får du uppleva det med eller utan.

För mig slocknade ljuset punktligt på dag fyra, slog aldrig fel, hade en lucka på 6-12 timmar där minnesfragment kom tillbaka senare över vad man har gjort.
    Mani har hänt, en gång var mitt rum en båt, tolv meters hög båt och kaptenen ville jag skulle gå på plankan ut genom fönstret
    En annan gång satt jag och spelade civilisation, fick för mig att om jag bara bygger rätt så kommer jag få belöning, det kommer ut en påse tjack från cd driven, hhmm blev lite besviken där efter att ha lagt ner min själ i spelet

Har varit uppe i 13 dygn allt som allt på streck och kan säga att man mår inte bra i huvudet under tiden, värre dimma får man leta efter, som tur är så kan man  åtgärda tillståndet enkelt genom att ta lugnande av nått slag, alko kanske fast det rekommenderar jag inte eller bara landa, må skit äta sova, sen är man återställd, nått så när i alla fall.

Jag träffade Pavarotti en gång, han satt vid en damm, och jag bad honom om ursäkt för att jag tyckte att hans musik var dålig. Samma natt var jag jagad av buskar och träd. Jag hade ett munspel som vapen. en annan gång var jag så rädd så jag gick fram till en väktare och sa att nu fan år han hjälpa mig, ser han inte att hela pendeln är på väg mot mig? Han ringde snuten, snuten kom, det sista jag minns innan jag vaknade upp på st.göran var varför snuten hade packat ner min tjej i en påse. en hel del skeva grejer har jag upplevt på tjacket, en gång trodde jag att jag hade kommit in bland såna här som kör drakar och demoner lajvare, vet än idag inte om det var så eller om det var psykosen (troligtvis), Ska sägas att jag blandade med fenazepam några av de här märkligaste gångerna. Skönt att man kommit bort från den där skiten
  • Anonym (alkohol och drogterapeut)

Hej!

Hur gammal är han?

• Anonym (kompis)
    Anonym (alkohol och drogterapeut) skrev 2014-09-12 15:23:26 följande:

Hej!

Hur gammal är han?

Han är 25.

De åkte in med honom till psykakuten igen och nu har han i alla fall blivit inlagd.
  • Carnitas
    Anonym (kompis) skrev 2014-09-12 16:50:04 följande:
    Han är 25.

De åkte in med honom till psykakuten igen och nu har han i alla fall blivit inlagd.
    Det låter som en klassisk förföljelsemani pga ett för långt race.
  • Anonym (alkohol och drogterapeut)

Vad bra att dom åkt in igen.Hoppas och tror att han får ett LVM(lag om vård av missbruk)
    I det tillstånd han är behöver han tvångsvård.

• Anonym (M)
    Anonym (alkohol och drogterapeut) skrev 2014-09-12 23:04:01 följande:

Vad bra att dom åkt in igen.Hoppas och tror att han får ett LVM(lag om vård av missbruk)

Får säkert bara sova så han kommer till sans sen släpper dom hem honom igen,
  • Carnitas

Det är vanligt om man kör race på amfetamin, att man får förföljelsemani.
    Det borde väl du veta som säger dig vara i branschen.

Sen även de om amfetamin har inga som helst problem att klara av tvångsvård.

Bara det enda så fort de kommer ut så tar dom sitt kära amfetamin igen.

• Carnitas
    Anonym (M) skrev 2014-09-12 23:56:30 följande:
    Får säkert bara sova så han kommer till sans sen släpper dom hem honom igen,

Det är högs troligt att detta kommer ske.

Ska nog inte helt stänga dörren till annat, men mest troligast är annat.

• hännrick
    Carnitas skrev 2014-09-13 00:11:11 följande:

Det är vanligt om man kör race på amfetamin, att man får förföljelsemani.
    Det borde väl du veta som säger dig vara i branschen.

Sen även de om amfetamin har inga som helst problem att klara av tvångsvård.

Bara det enda så fort de kommer ut så tar dom sitt kära amfetamin igen.

Livsstilsdrog..  genomgå behandlign och bli ren, och så fort dygnet har lite för få timmar så blir det ett återfall. Ett race som inte tar slut innan han kollapsat.

Otäckt jävla pulver det där, men underbart
  • Anonym (sömnbrist)

För att ha flippat ut på race? 

Skämtar du eller?

Dom kommer ge han några piller, han kommer somna, han vaknar återställd i huvudet, får lite mat, får prata lite om ENS det så blir han släppt.

Med tanke på dagens knappa resurser så är det nästan omöjligt att få till lvm, det är viktigare att "hjälpa andra" om du ursäktar liten politisk inblandning.

hännrick skrev 2014-09-13 00:15:24 följande:
    Livsstilsdrog..  genomgå behandlign och bli ren, och så fort dygnet har lite för få timmar så blir det ett återfall. Ett race som inte tar slut innan han kollapsat.

Otäckt jävla pulver det där, men underbart

Nja, tror nog mer att så fort man känner att kroppen är bra nog att orka nån vecka så hoppar man på det, tack för hjälpen att bygga upp lite styrka.

Lovely.

• Anonym (Hh)

Låter ju helt fel att bli hemskickat i sånt tillstånd. Och farligt, både för han själv och hans omgivning.

Svar på tråden Droginducerad psykos - vad händer nu?