• Anonym (Ledsen och förvirrad)

Stanna eller gå, hur vet man och hur orkar man...???

Tillsammans i snart 9 år, gifta i 3, har en son på 5 år tillsammans. Alla, även min man, tycker nog att vi har det bra. Vi är snälla och omtänksamma mot varandra, hjälps åt med hem och barn, bråkar aldrig osv.
    Han är en oerhört snäll och lojal person som ställer upp för mig i alla lägen och aldrig skulle svika mig, en drömman på alla sätt och vis. Han är en väldigt fin make och en jättebra pappa.
    MEN. Jag vet inte vad jag känner längre. Vi är så olika, det känns inte som vi förstår oss på varandra. Vi skrattar inte åt samma saker. Vi är dåliga på att göra saker tillsammans, det blir soffan och teven/iphone/dator när sonen somnat. Vi är rent ut sagt värdelösa på att prata med varandra, vi pratar om det vardagliga men sällan eller aldrig om känslor, drömmar, tankar osv.
    Sexlivet har alltid haltat, nu är det obefintligt sen typ ett halvår. Det mest skrämmande är att jag saknar det inte heller...
    Jag vet inte om det är en svacka för att jag saknar andra delar eller om jag helt enkelt har tappat känslorna för honom..... ibland kan attraktion blossa upp men oftast har jag inga sexuella känslor. Kan inte säga att jag saknar honom när vi är ifrån varandra någon dag eller två.
    Det är så jävla svårt! Hur vet man? Känner mig ganska ofta nedstämd och ledsen. Har lätt för att blossa upp och bli arg. Vet inte om jag har orealistiska förväntningar på hur livet och äktenskapet ska vara...... eller om jag borde inse att jag är olycklig och gå... Känslorna svajar mellan att tänka att jo, klart jag älskar honom, till att nej, jag känner inget längre...
    Han har gått igenom en skilsmässa redan, för 12 år sen, vet inte om jag skulle stå ut med att utsätta honom för det igen, han förtjänar det verkligen inte, han är en så fantastiskt fin människa... Går i tusen bitar bara av tanken, och vill lägga mig ner och dö när jag tänker på att splittra min sons familj och bara få vara med mitt älskade barn på halvtid....

• Svar på tråden Stanna eller gå, hur vet man och hur orkar man...???
  • Anonym (AA)

Har varit i samma sits som du men känner arr jag är på väg ur den. Försöker att göra mer saker tillsammans, tidigare tittade han mycket på fotboll och jag var nätet. Nu försöker vi hitta tex serier som vi kan titta på tillsammans. Äter mat en kväll i veckan, oftast fredag utan barnen. Försöker hitta saker att prats om som båda gillar. Vi pratar inte så mycket känslor men jag känner att det sakta har kommit tillbaka för mig. Vill ha mer sex nu också.

• Pymsan

Skönt att höra att det går åt rätt håll! Jag hoppas o vill få tillbaka de känslorna, måste väl sätta oss ner o prata o börja nånstans...

• Anonym (Ledsen)

Åhj, det skulle kunna varit jag som skrev detta! Kolla min tråd; Han tar inte ens i mig!

• Pymsan

Anonym Ledsen - lider verkligen med dig. Min man är väldigt mycket för att pussas o kramas men jag känner att jag drar mig undan. Tror han ledsnat på att ta initiativet till sex. Han har verkligen försökt göra det bra för mig, vissa ggr/perioder har det funkat riktigt bra men på det stora hela så är det något jag lika gärna kan vara utan. Ibland känner jag tom äckel och det gör mig så förtvivlad att jag måste låsa in mig på toaletten o gråta efter han somnat...

• Pymsan

Det är jag som är TS förresten, gick visst inte att vara anonym via mobilen...

• Anonym (vi)

Vi hade det så förr.
    Det var jättejobbigt och det var svårt att veta om jag skulle lämna eller inte.
    Jag stannade. Vi satte oss ner en kväll och pratade och vi bestämde oss båda två att vi skulle försöka att lappa ihop det och börja prata med varandra.
    Det har inte varit lätt. Men nu står vi här med 6 barn och är lyckligare än någonsin

• Mary2940

Åh, ni har ju jättebra förutsättningar att få en härlig relation igen!

Vi har hjälpts mycket av övningarna i boken av John Gottman "7 gyllene regler till ett lyckligare kärleksliv"? testa det under några månader!

• Pymsan

Tack för era ord! Jo jag har hopp, och kommer inte ge upp förrän vi uttömt alla möjligheter. Det svåra är att ta upp det bara... Vi har lite svårt att prata känslor båda två men jag funderar på att skriva ett brev och så kan vi börja prata utifrån det, vad tror ni?

• Mary2940
    Pymsan skrev 2014-09-09 22:11:37 följande:

Tack för era ord! Jo jag har hopp, och kommer inte ge upp förrän vi uttömt alla möjligheter. Det svåra är att ta upp det bara... Vi har lite svårt att prata känslor båda två men jag funderar på att skriva ett brev och så kan vi börja prata utifrån det, vad tror ni?

Ja, allt som gör att ni kommer närmare varandra är väl bara att testa. Ibland har min sambo skrivit brev till mig då han har svårt att prata om känslor. Man får jobba på det och hitta vägar som tar en framåt och komma ihåg att det är en process som tar tid. Viktigt tror jag att se att det har gått framåt även om det varit med myrsteg eller ett steg fram och två tillbaka..
Svar på tråden Stanna eller gå, hur vet man och hur orkar man...???