Vilket språk ska han prata med vår dotter?
Hej,
Nu ska vi se om jag lyckas förklara detta. Jag är ingen utlandsförälder, vi bor i Sverige, men min man är ju faktiskt det då han är utlänning.
Frågan är vilket språk mannen ska prata med vår dotter. Han har bott i Sverige i tio år, men har inte svenska som modersmål. Han kommer från ett land där ett av de större europeiska språken är i minoritet och det är det han är uppväxt med. Grejen är bara den att han pratar en väldigt grov dialekt av språket. Det är nästan som om man skulle säga att norska är en dialekt av svenska. Så han pratar sin dialekt, men när han skriver så skriver han riksversionen av språket då hans dialekt inte har något eget skriftspråk.
Jag tycker att han ska prata sitt eget språk med vårt barn, det är ju det mest naturliga, plus att barnet lär sig hans version och kan prata med släktingarna utomlands. Riksversionen kan barnet lära sig i skolan (hon kommer få gå i en skola med inriktning på det språket) samt att alla barnprogram på språket är dubbade till riksversionen, så hon kommer lära sig förstå tidigt tror jag.
Både svärmor och mannen tycker dock att han ska prata riksversionen av språket eftersom flickan kommer ha större nytta av att kunna det. Jag tror dock att han kommer glömma detta och dessutom automatiskt prata sin dialekt när han gullar med henne och så.
Så ska han prata sin dialekt eller riksversionen av språket? Tycker det verkar ganska ansträngande att hela tiden behöva tänka på att uttala ord annorlunda även om de påminner om varandra. Kan tillägga att mannen pratar riksversionen felfritt enligt en bekant som har det språket som modersmål.