Inlägg från: Malintbackstrom |Visa alla inlägg
  • Malintbackstrom

Självisk pappa

Anonym vart det barnet skrev 2014-09-07 15:33:35 följande:

Hej!

Lite input från en som haft en pappa som lämnade mycket att önska...

Min mamma eller andra släktingar har aldrig pratat illa om min biologiska far, trots att han betett sig som ett svin mot samtliga familjemedlemmar sen urminnes tider. Hur som, det har lirkats och curlats med honom med 'har förstår inte bättre' eller 'Han gör så gott han kan', har det hetat. Min bror fick när han var kring 12 år välja om han ville ha kontakt med honom mer, då vår bonusförälder sa 'Du vet att du inte måste träffa honom va? Det är ditt val nu'. Min bror valde att inte träffa honom mer än ett fåtal gånger per år efter det. Han har vart nöjd med det beslutet.

Från min egen synvinkel har jag alltid fått med mig det där tänket, även när det kommer till andra relationer i mitt liv. Dryg/otrevlig pojkvän = 'Han vet inte bättre'. Kompisar som behandlar en som skit = 'De menar inget illa' eller 'Hen gör så gott hen kan' osv.

Med hjälp av psykolog i vuxen ålder lärde jag mig att vissa människor beter sig som skit. Det är inte okej. Det är däremot okej för mig att bli förbannad, att säga ifrån och att skrika och protestera så mycket jag vill. Fungerar det inte så är det okej att skita i den personen, att bryta. Det kan låta hårt men jag ska inte behöva ta ansvar för en vuxen människas brister, särskilt inte om det är min förälder.

Jag hade behövt att min omgivning sa till mig 'Jag vet att hen beter sig som ett svin just nu. Det är inte okej att någon gör så mot dig. Du får säga ifrån och du behöver inte träffa hen något mer om du inte vill. Du ska ha människor omkring dig som får dig att må bra och det är INTE ditt ansvar att hen inte får dig att må så.'

Att aldrig prata skit om en människa som beter sig som just skit mot ens barn låter fint på pappret. Däremot är det nyttigt att spegla barnets känslor ex 'Jag förstår att du blir ledsen/arg/upprörd/besviken när hen gör så mot dig'.

Mitt råd är alltså: Sluta curla, tänk på att dina barn ist behöver känna att de har vuxna omkring sig som bryr sig, för det är vad de förtjänar. Den här sk pappan är inte en sån vuxen. Det vet dina barn, men det måste du också bekräfta.

Lycka till!

Tack. Ditt svar fick mig att gråta och faktiskt förstå vad jag håller på med. Ja det låter fint att aldrig säga dumma saker om pappa men som du säger, vilket budskap ger det barnet? "Det är ok att han är dum mot dig"

Jag ska sluta curla. Jag ska verkligen försöka. Miljoner TACK
  • Malintbackstrom
    Anonym (men) skrev 2014-09-07 18:17:40 följande:

Vänta så den lilla räknas inte?

Stora syster är favorit. Hon är lik honom, utseende mässigt.
  • Malintbackstrom
    Kira2 skrev 2014-09-07 21:47:15 följande:

Lycka till med allt!

Tack! Jag har verkligen fått nog. Jag ska tänka på mina underbara barn och inte mitt dåliga samvete...
  • Malintbackstrom
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 21:53:45 följande:

Jag tänker att den dagen de börjar upptäcka saker på egen hand så får man svara så gott man kan och hjälpa dem igenom det också. Kanske blir de besvikna på en, men det är klart de tar ut sin besvikelse på den enda förälder som finns tillgänglig. Så småningom blir de äldre och förstår mer. Min kille har så smått börjat undra hur pappa som tydligen jobbar så mycket, ändå inte har råd att komma hit. Jag svarar att jag inte heller förstår och att vuxna ibland gör saker man inte förstår. Och det är ju ingen lögn. Jag säger också att pappa ändå älskar honom, för det tror jag ändå att han gör på sitt eget skruvade sätt. I takt med att barnet blir äldre så får man prata om saken på annat sätt. Men just nu, som sexåring med stor längtan efter pappa är behovet störst av att känna sig älskad av pappa. Men visst skulle jag ljuga om jag påstod att det inte kändes de ggr barnet säger att pappa är bättre etc. Trots att jag förstår att det är ett utslag av saknad.

Ja men precis så är det! 9 åringen här tycker att pappa är "underbar" Men frågar sällan efter honom. 13 åringen började ifråga sätta förra året. Jag bekräftar 13 åringen men när jag uppmuntrar henne till umgänge känner jag att jag ger dubbla budskap. Från och med nu ska hon få slippa. Jag ska ska bekräfta hennes känslor och jag ska låta lillebror vara lyckligt ovetande tills han med ifrågasätter. Phu jag har ett hårt jobb framför mig. Men jag tror jag är på rätt väg.
  • Malintbackstrom
    Drottningen70 skrev 2014-09-07 22:15:55 följande:

Den dagen du börjar förbjuda umgänge så lär det ju dock bli väldigt mycket mer intressant för pappan för då blir det prestige.

Tyvärr har du rätt igen.
  • Malintbackstrom
    Anonym skrev 2014-09-07 22:37:39 följande:

Blir lite nyfiken varifrån barnafadern kommer?

Han är vit sydafrikan men bosatt i England. Din barnafader?[/quote]

Inte så van att skriva inlägg, blev anonym...
  • Malintbackstrom
    Anonym (men) skrev 2014-09-08 20:19:41 följande:

Btw vad gör pappan när barnen (sonen) fyller år?  Är förövrigt dottern lik pappan enligt dig? 

De får massor med presenter och kort. Sådant tycker han är viktigt.

Ja utseende mässigt är hon nog lik pappa. Till sättet är hon lik mig ;)
  • Malintbackstrom
    Moolie skrev 2014-09-09 08:37:42 följande:

Du gör ju detta för dig själv OCH för barnen. Om barnen mår dåligt över relationen till pappa så mår du med dåligt. Det är en dominoeffekt.

Okej att han vill bo billigt. Men du kan inte låna ut din bil då du behöver den själv. Vad hade han tänkt göra med transponering då (vet att du inte har svar på den frågan i TS)? Och det känns dumt att ställa sådana frågor till honom som han ska tänka på själv. Att han inte tar barnen med sig till en storstad och hyr en stuga ut med en kollektivtrafik-linje så de kan åka och hitta på olika saker emellanåt. Gör ju inget om man bor i skogen då...

Och den lilla kommer ju inte vilja följa med om det större syskonet inte vill följa med...

Jag har funderat på om pappa inte krånglar såhär för att det inte ska bli något av det eller för att han förväntar sig att DU ska ordna upp detta åt honom?

Jag har bara 1 bil och sambon har en jobb bil. Vi behöver dem då vi båda jobbar och bor mitt inne i skogen. Förra gången han var här fick han låna bil av oss då vi hade 2. Då lämnade han kvar 2 parkeringsböter. Plus att han fick bensinstopp på motorvägen då han glömt fylla på med bensin och sen återlämnade han bilen utan att tanka. Spelar kanske inte så stor roll, men det var väldigt stressigt för barnen som blev väldigt upprörda av detta.

Jag tror nog han vill att jag ska ordna, som jag brukar... Fixa bil eller köra runt på dem. Vet faktiskt inte hur han tänkt.

Nej, det gör inget om de bor i skogen, bara de kan göra saker. Typ handla mat...

Den lille vill åka utan den stora. Den stora vill träffa honom i 1-2 dagar.

Hyr han stuga och fixar transportmöjligheter får de åka till honom. Trots att jag vet att jag kommer må skit under hela besöket.

Förra gången han var här, kom han full då han festat med en kompis halva natten. Han glömde plånbok/ pass på bussen. Och han hade spring tävling med sin astma sjuke son när det var 20 minus... Lillen fick astma attack och den stora blev utskälld för att hon "orsakat" astma attacken.
  • Malintbackstrom
    Anonym (stå på dig) skrev 2014-09-09 11:43:57 följande:

Hej!

Jag känner igen mig i vissa saker du skriver.

Har i 8års tid mer lr mindre curlat mitt barns pappa som verkar förlita sig på att jag fixar allting kring umgänget.

Det tog mig såhär lång tid att inse att det inte gynnar ngn, inte mig inte mitt barn.

Jag hoppas det löser sig för dig. I mitt fall får inte mitt barn välja angående umgänget än, men det är förjävligt att man ska behöva ansvara för en annan vuxen människa.

Sköt ditt och gör det bästa för dig och dina barn.

Han får ta konsekvenserna av sitt beteende förr lr senare..

Jag börjar närma mig 8 år jag med! Kanske är det därför jag börjar bli mer klarsynt ?!?
  • Malintbackstrom
    SupersurasunkSara skrev 2014-09-09 11:57:51 följande:

Jag läste bara TS nu.

Mitt råd till dig är: Lägg ner. Lev ert liv. Du gör det du tror är bäst för barnen men ÄR det verkligen bäst att känna sig som ett påhäng och bortvalda för att de inte uppför sig som han förväntar sig? Respekt förtjänar man och han har inte förtjänat någon, de ringde ju ändå på em?

En normal person hade inte betett sig så som deras pappa gjorde.

Fråga barnen om de vill träffa pappa, vill de inte, ta den striden med honom åt dem. Tala om att de inte vill längre så han behöver inte bemöda sig med att slösa några kronor på att komma till Sverige.

Låt dem tala med skolkuratorn eller bup om du tror att det kan behövas. Ibland är inte den ena föräldern något att ha utan är bara jobbiga för barnen. då ska man låta dem slippa.

Tack! Jag börjar mer och mer inse att det är så jag måste göra! Känns skönt art fått det bekräftat av så många att jag tänker rätt! Man blir så inpräntad att barnen har rätt till sin pappa och att det kommer visa sig senare i livet om man inte hjälpt till att skapa god relation.

Men som sagt till vilket pris?!?! Jag ska lägga ner nu. Jag ska tänka på mina barn här och nu.

Kurator hade den stora kontakt med för 7 år sedan och jag tror inte hon har något nytt behov. Hon är klarsynt och klok. Ser jag ett behov tänker jag givetvis om.

Den lille ser pappa som en extra person i livet och jag tror inte det skulle påverka honom nämnvärt om han försvann ur hans liv. Inte just nu i alla fall. De har en fadersfigur i sin extra pappa. Givetvis ska jag vara uppmärksam.
  • Malintbackstrom

Barnens pappa har nu lovat det stora barnet att ta med hennes bästa kompis från England till Sverige. Men bara om hon lovar att träffa honom minst 5 dagar av 10. Så givetvis har hon lovat det nu. Ja vad kan jag säga?!?

• Malintbackstrom

Det är lite mer komplicerat än så. Pappa ska alltså komma till Sverige och ha med sig min stora dotters bästa kompis från England. Det är en tjej vars familj pappan har känt hela livet. Vi bodde hela familjen i England när dottern var liten, det gjorde även den familjen, även då båda pappor är sydafrikaner.

De litar inte fullt ut på pappan men eftersom de känner mig väl också, så litar de på mig.

De tror att jag kommer ta hand om allt som vanligt.

För övrigt är min dotter och "kompisen" nästan identiska utseende mässigt. Så jag misstänker skarpt att det inte är mina barns kompis, utan deras syster... Min exman är inte den trogna typen.

• Malintbackstrom

Nu är han här...

Sonen och pappa har varit ute och rest runt i Norge Danmark i 6 dagar. Det har gått jätte bra enligt sonen och de har haft roligt. Jag har haft daglig kontakt med sonen så jag har känt mig något sånär lugn.

Dotterns kompis har varit hos oss vilket varit jätte trevligt.

Men i onsdags skulle då dottern och kompisen träffa pappa. Umgås med honom i Göteborg och bo på hotell. Jag körde dit dem. Första dagen gick bra. Andra dagen ringer den hormonstinna 13 åriga dottern ett antal gånger. Pappa är dum, lillebror är dum, hon vill hem, och hon tänker aaaaallldrig träffa honom igen....

Vad gör man nu?? Åker och hämtar? Lugnar? Lägger sig i? Låter pappa ta fighterna ???

Jo precis så gör jag. Håller mig lugn,( men mår extremt dåligt ) lugnar, uppmuntrar till att bli sams. Det fungerar...

I går hämtar jag alla 3 barnen. Pappa behöver paus (han ska till puben och träffa fd arbetskompisar)

Idag ska de möta upp pappa igen. Sonen ska vara med honom 1 natt till. Dottern ska säga ett snabbt hejdå. I morgon kör jag honom och kompisen till flygplatsen.

Bara 1 dygn kvar!!! Men måste väl ändå säga att det gått ganska bra! Över förväntan... Bara några "små" incidenter har skett... Men det får man kanske räkna med...

Svar på tråden Självisk pappa