• riboflavin

Helt Omänskligt snälla läs och hjälp!!

Liwantic skrev 2014-09-05 00:48:02 följande:
    Men drygt 1 månad efter att jag har fött vårt barn så har jag varit ute och socialen
    ringer och säger att jag inte får åka hem till min dotter att jag ska åka till min kille och bo där.
    Hela historien låter ju tragisk, men jag måste få fråga.

Hur länge var du borta, vart var du, fanns du tillgänglig och till vem hade du lämnat dottern?

Jag tänker inte döma dig på något sätt, men i mina ögon så låter det knepigt att familjehemmet (?) hunnit ringa socialen och få något slags beslut inom en såpass kort tid som jag personligen anser att det är ok att lämna bort ett så litet barn till någon annan än en mycket närstående.

Jag hoppas innerligt du får hjälp.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Liwantic skrev 2014-09-05 02:18:31 följande:
    Jag åkte in på bvc för att sätta in en pstav sen gick jag på stan för att handla lite grejen så drygt 4 och en halv timme kanske? Ja tyvärr jag skojar inte.. det är såhär livet fungerar.
    Jag tänker inte döma men vart fick socialen ifrån att jag skulle försökt strypa min dotter ? vart har dom fått oros anmälningarna.. familjen min dotter bor hos just det paret kan inte få barn tillsammans.. har fått många indikationer av att hon ser sig som *mamma* för mitt barn och tex vi sa på skoj att det kanske blir en liten cross tjej då hon blir större kanske vid 4-5 års åldersn så det blir nog att köpa en cross till henne då.
    Då kommenterar familjehems mamman att ja då får ni väll komma hit med crossen då..

Jisses gumman. Jag är ledsen, men man lämnar inte bort ett så litet barn så länge. Jag förstår ju att du som är så ung och har en så trasslig bakgrund kanske inte riktigt har fått en bra bild av vad det innebär att vara förälder.

Hade ni avtalat att den som passade barnet skulle ha henne i över fyra timmar eller vad gick egentligen fel där? Om denna person, som jag antar är någon som egentligen skulle stödja dig i din roll som förälder, godkände en såpass lång passning och sen anmälde dig förstår jag att du känner dig sviken och lurad.

Men om avtalet var att du skulle till BVC snabbt och sen komma hem direkt, och du istället är borta i över fyra timmar, så har jag full förståelse för att man i den situationen varit orolig för barnets bästa och ifrågasätter din lämplighet som förälder. Sen låter det ju inte så bra att du anser att de orosanmälningar som finns är falska, och givetvis ska ingen fara med osanning för att förvärra situationen.

Det du kan göra är ju att ta ett steg tillbaka, försöka se dina egna brister och kommunicera med de sociala myndigheterna. VAD ska du/ni göra för att få tillbaka dottern? VILKET stöd kan du och din pojkvän få i ert föräldraskap?

Hur fungerar livet utanför just den här beklagliga situationen? Går du i skolan och försöker upprätthålla ett vanligt liv? Såna saker kommer påverka stort hur man gör en bedömning av er lämplighet, även om det är jättesvårt så kommer det gynna er som familj i det långa loppet att du kämpar och försöker bli klar med skolan och komma ut i arbetslivet. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Helt Omänskligt snälla läs och hjälp!!