Inlägg från: Den och den |Visa alla inlägg
  • Den och den

Bf Maj 2015

Bullen11 skrev 2014-09-11 14:49:36 följande:
    Åh så skönt!! Vad spännande att få komma tillbaka, man ser så stor skillnad från gång till gång då :)

Med vår son gjorde vi i v.7 och v.10 och den skillnaden var ENORM!

Ja, det ska bli väldigt häftigt att få följa det här pyret med flera vul i början av grav :) Det ska bli trevligt att få sällskap av min sambo nästa gång också :)

rosahelikopter skrev 2014-09-11 14:51:40 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag var på vul igår pga tidigare missfall. Var då i 5+0 och gyn kunde se en hinnsäck på 6 mm men ingen gulekropp :( ska tillbaka på måndag för att se om det har växt. Men hon gav mig inte mycket hopp, i princip kunde jag läsa mellan raderna att det var kört. Kan man avgöra det såhär tidigt tänker jag? Klart jag lyssnar på gyn, hon borde ju veta, men känns så tidigt att kunna avgöra om det är kört redan nu. Hoppas såklart på att de har växt till på måndag!

Jag är i ca 5+4. Hon kämpade ordentligt med att få se gulekroppen eftersom det var lite avgörande. Hon var inte helt hundra säker, men 97%, men det är ju så svårt eftersom det är så smått och svårt att komma nära. Allt annat såg rätt ut dock, den låg i kanten av livmodern, den hade rund och hade nåt som hon kallade "Halo" runt sig... typ vitt "burr". Och hon tyyyyckte där var nåt inne i den.

MEN, jag tycker inte du ska ta det som att det är kört. Min läkare (helt underbar för övrigt) sa innan vulet att det är inte säkert att man kan se nåt alls och det är inget konstigt. Men hade det inte gått att se något inne i hinnsäcken så hade hon tagit HCG som vi kunde följa. Fick du ta det?

Nu behövdes det egentligen inte ansåg hon men bestämde att jag skulle ta det ändå eftersom jag ändå skulle till labb och ta andra prover

SJLN skrev 2014-09-11 15:56:34 följande:

Ännu en fråga till er som varit gravida tidigare, och då framförallt till de som haft en "normal" graviditet. Jag ska på inskrivning hos barnmorskan v 11+6, lyssnar de i regel efter hjärtljuden då?

Jag är inte särskilt orolig för missfall i dagsläget, men det vore otroligt jobbigt om barnet inte lever men man fortfarande inte kollar det. Något ultraljud har jag fått veta att det inte blir före rutinultraljudet så länge det inte händer något, men jag tänkte inte på att fråga om hjärtljudet

Nej, det är för tidigt för att lyssna då. Kan hända man hör nåt men tror att BM är väldigt försiktiga med att lyssna så tidigt eftersom det är större sannolikhet att inte höra nåt, så det oroar mer än det lugnar..
    .

• Den och den
    kathen skrev 2014-09-12 07:02:24 följande:

Är det någon här som också tar progesteron? Vore skoj att jämföra lite symptom. Nackdelen med att ta progesteron är att det är svårt att veta om man har symptom från graviditeten eller om det bara är biverkningar av progesteronet..

Jag tar progesteron :)

Symptom på graviditet som jag har är extrem trötthet, ömma bröst och "mensvärk".

Jag kommer knappt ihåg vad det stod för biverkningar, men det var väl att man kunde få uppspänd buk bland annat? Vet att jag var lite nervös för det för jag har rätt känslig mage så. Men jag har inte känt det precis faktiskt...

När jag hade tagit det i tre dagar så fick jag jätteobehagliga skakningar! Gick över på någon timme, men fy vad läskigt det var. Har tagit det i 12 dagar nu :)

Hur känner du då?
  • Den och den
    kathen skrev 2014-09-12 20:49:00 följande:
    Tar du också progesteron pga upprepade missfall? Vi får stötta varandra lite extra i så fall :) Jag avundas dom andra som pratar barnvagnar och sånt redan. Jag tänker inte ens i dom banorna, för mig är ett plus inte lika med barn utan lika med missfall...

Läskigt med skakningar! Jag har ungefär samma symptom som du! Vilken typ av progesteron tar du?
    Ja, det är pga upprepade missfall.

Har haft två mellan mina tjejer men dom faller väl inom ramen för "otur".

Men nu, med min nya sambo, har jag haft ett mf i november, ett i januari, ett x i februari och ett mf i maj.

Sen hade vi uppehåll över sommaren och nu gravid igen (ja, att BLI gravid är deffinitivt inte det svåra för oss ;))...

Men progesteronet verkar ha hjälpt bra, dom andra missfallen har varit väldigt tidiga och jag har kunnat se på tester att hcg:t har börjar sjunka efter bara några dagar och efter 7-10 dagar har jag börjat blöda.

Nu är jag i v 5+5 och har sett en hinnsäck och gulekropp på VUL och mina tester fortsätter hålla sig starka. Så det känns bra! MEN det är verkligen en lång väg kvar, och känner precis som du ang detta med inköp osv. Det ligger såååå långt bort i tankarna. :)

Hur långt gången är du? Ungefär när har du fått dina missfall?
  • Den och den
    Anonym skrev 2014-09-12 22:54:42 följande:
    Det är samma här, jag blir alltid gravid på första eller andra försöket så jag är nog överfertil eller nåt! Har läst att överfertila kvinnor får fler missfall än andra...

Mitt första mf var en ofostrig graviditet som upptäcktes vid inskrivningen v 10, den kom ut av sig själv ca 4 dgr efter ultraljudet.

Det andra var ett MA som upptäcktes i v 11, embryot hade dött i v 7+4... och det tredje var ett tidigt mf,  tror jag var i v 4+3 eller nåt sånt. 

Vad skönt att du har kommit längre med denna graviditet! Jag hoppas verkligen att progesteronet hjälper oss... vi får ta en dag i taget helt enkelt.

Jag testar med gravtest varannan dag för att se om hcg:t har börjat sjunka och än så länge ser det bra ut :)

Imorgon går jag in i vecka 8 (7+0). Ska på UL den 29:e september när min läkare är tillbaka från sin semester så det är först då jag får veta om embryot lever eller inte. När ska du på nästa Vul eller ul?
    Ja, jag tog upp det med min läkare i torsdags... Hade en teori om att jag har _för_ lätt att bli gravid. Att kroppen inte gör nåt första urval utan tar första bästa spermie och att det då är större risk att det år nåt fel och så blir det missfall. Hon sa att det kunde vara så.

Då börjar ju givetvis grubblande jag fundera på om det är läge att göra fostervattenprov/moderkaksprov... Vi har ju lurat kroppen lite att göra graviditeten starkare med progesteronet. Tänk om det är en graviditet som egentligen skulle stöts bort. Ska fråga henne nästa gång :)

Vad tråkigt att du behövde gå så länge i dina första två mf :(

Jag testar också varannan dag nu för att se så det håller sig starkt! Testade nu på morgonen och det ser bra ut än så länge.

Jag ska på nytt VUL nästa lördag :)

Då är jag i vecka 6+6. Hoppas man kan se ett tickande litet hjärta då :)

Lycka till!!
  • Den och den
    rosahelikopter skrev 2014-09-13 07:10:05 följande:

Jag tar också progesteron.

Ska på vul nu på måndag igen eftersom dom endast hittade en liten hinnsäck sist. Är redan inställd på det värsta, är liksom ganska van att få dåliga besked.

Det här blir i såna fall 3:e graviditeten på mindre en ett år som inte går vägen :( Förstår liksom inte vad det är som inte funkar.

Vilken vecka var du i då? Hur stor var hinnsäcken?

Jag var i torsdags i v 5+4 enligt sm. Man såg en hinnsäck på bara 5mm och antydan till en gulekropp.

Läkaren var väldigt nöjd och sa att det såg ut precis som det skulle i ungefär den tiden.

Jag har sen läst att den borde varit lite större, men läkaren var genuint glad för min skull och sa att det såg jättebra ut. Och jag litar på henne :)
  • Den och den
    rosahelikopter skrev 2014-09-13 08:14:01 följande:
    5+0 och hade då en hinnsäck på 6 mm men hon såg ännu ingen gulekropp. Hon sa då att man oftast inte ser en gulekropp förrän hinnsäcken är ca 10 mm. Men det var mer hennes min och blick som sa mig att detta inte var bra. Fick ta ett hcg-prov också som jag inte fått svar på ännu, antar att jag får det på måndag.

Jag känner snart att orken tar slut. Vi har kämpat SÅ länge för detta. Har sen tidigare ett missfall i bagaget (maj i år) och en abort i som gjordes i v.14 (januari i år) pga svåra kromosomavikelser som vi upptäckte på kub.

Jag fattar inte vad som är fel? Om man ändå kunde få svar? Är 24 år, inte över eller underviktig, äter nyttigt, äter vitamintillskott osv osv... Vill bara veta varför det inte funkar! Och sen känns det som ingen tar en på allvar pga åldern :(

Förlåt för långt inlägg, behövde bara få ur mig lite...
    Du har verkligen inget att be om ursäkt för! Jag ska inte säga att jag vet hur det känns för alla har vi olika känslor och upplevelser. Men tro mig, i närheten av att förstå din känsla är jag!

Jag förstår att gulekroppen är rätt avgörande. Det var inte förrän hon hittade något som hon var gaaaaanska säker på var en liten gulekropp som hon bekräfta att det såg bra ut.

Men ser man ofta inte det förrän säcken är 10 mm och 6 mm är normalt för 5+0 så kan det ju vara okej ändå!

Men jag vet också att det är knappt det man vill höra. Folk bara tror att "äh, det är säkert ingenting". Men det Kan ju vara dåligt, det får man ju bara medveten om...

Jag håller verkligen alla tummar jag har!! När skulle du på nytt VUL sa du? Måndag? Ska tänka på dig då!
  • Den och den
    kathen skrev 2014-09-13 08:45:27 följande:
    Det här är intressant läsning: www.expressen.se/halsoliv/studie-superfertilitet-bakom-manga-missfall/

Om det stämmer så känns det rätt skönt att våra missfall inte innebär att det är något fel på vår förmåga att behålla ett blivande barn i livmodern!

Jag kommer definitivt göra KUB om jag kommer så långt. Idag ömmar mina bröst lite mindre än innan och då blir jag genast orolig såklart men ska försöka att slappna av och tänka på annat idag :)

Lycka till nästa lördag!
    Tack för länken! Det var verkligen intressant :)

Ja KUB blir det här också i ett första steg i alla fall :) blodprovet ska tas 13/10 och UL 31/10. Allt bokat och klart ;)
  • Den och den
    Anonym skrev 2014-09-13 12:15:48 följande:

Nä, jag vet. Jag och min sambo pratar lite om framtiden denna gången, men syns rätt tydligt på honom att han känner det jag känner, så han ser det nog på mig också... Varje gång vi sagt t.ex. "Ja, det var ju tur att du var ledig när det är KUB:UL", så ser båda ledsna ut och tänker "Om det blir av...". Vi kan aldrig riktigt vara glada..

Han har precis varit ute på en lång övning (jobbar i flottan) och hans chef hade fått reda på det för att han har vetat att vi har haft missfall och hade frågat hur det gick och då hade min sambo berättat och chefen hade blivit så glad.. Och det gjorde mig fruktansvärt ledsen att någon är glad för vår skull... För jag tänker att dom kommer bli så besvikna och ledsna sen... Tråkigt att behöva göra någon ledsen :(

Det var jag :)
  • Den och den
    wassan skrev 2014-09-13 15:52:56 följande:

åh mitt hjärta blöder ;( 
    jag blöder ska åka in nu Gråter

Åh nej :(

Tänker på dig!
  • Den och den
    wassan skrev 2014-09-13 17:05:11 följande:

Det gick snabbt missfall på G snälla gud hjälp mig ;( hur skall jag klara av detta?
    mina tårar sprutar åt alla möjliga håll ;( 

skall inte förstöra för gruppen men jag önskar er andra all lycka verkligen från botten av mitt hjärta<3 jag kommer följa er 

kram 

??????
Svar på tråden Bf Maj 2015