kanien skrev 2015-01-22 16:01:59 följande:
En skit larvig fråga men vill veta vad ni tycker..
Jag hade rul den 29/12 och barnmorskan frågade när vi själva hade räknat ut bf, jag sa till den 2a juni.. Efter alla mätningar av fostret m.m så visade hon på deras dator att mitt bf blir till den 31 maj, både jag och sambon såg det och vi sa till bm att det var skönt att höra maj istället för juni och så skrattade vi alla.
När jag sen var på möte hos min egna bm i staden dör jag bor den 15/1 (första mötet efter rul) så får jag mitt moderskaps intyg där det står att jag är beräknad till 2a juni?! Jag säger till min bm att rul visade på 31 maj men hon menar på att det inte kan ha gjort det för datumet som står på intyget är det som kommer upp automatiskt efter rul..
Både jag och sambon är 120% säkra att datorn på rul visade 31/5 och bm där sa det själv.. Just NU sprlar det ingen stor roll men om man går lver tiden ex antal dagar så ska man ju bli igångsatt och för mig är det viktigt att veta "exakt" vad rul visade..
Tycker ni jag ska kontakta dom för nytt rul och få det svart på vitt? Hur hade ni gjort?
Kram
Problemet är ju att ju senare i grav desto svårare är det att fastställa.. Fram till mitten av graviditeten är "alla" bebisar lika stora, sen börjar det individuella.. Dessutom så OM du ska söka graviditetspenning så får du ju några extra dagar eftersom de inte betalar ut de tio sista dagarna.. Och går du över tiden gör de väl i de flesta fall ett TUL och bebis stor sätter de igång dig iaf innan två veckor gått.. :)