• MorCaa

Bf Maj 2015

fantasifull skrev 2014-11-06 18:13:06 följande:

Vi var på kub idag, 12+3 exakt enligt beräkningarna blir det barn till 17maj ;)

Allt såg bra ut med låg risk på alla avvikelser! Så jädra skönt med tanke på alla blödningar man haft!

Gubben har sagt att han absolut inte vill kolla bad d blir fast idag var han bra nyfiken så jag kanske får kolla på RUL ändå! Jag tror tjej & han kille, så han vill givetvis motbevisa mig :) vi har slagit vad, dock inte kommit på ritkontoret om vad ... ;) så blir spännande sen! Som sagt, jag tror d är en tjej, har ni några teorier? :)

Siken liten sötnos! :) jag är bombsäker på att jag väntar en kille men sambon tror tjej.. ;)
  • MorCaa
    fantasifull skrev 2014-11-06 18:29:12 följande:

Va roligt att vi tror olika i flera familjer, :) ska ni kolla?

Grabben på snart 5, tror tjej för han tyckte det såg ut som att den hade hår, hihi! ;)

Ja vi ska kolla.. Mest för att sambon vill.. :) jag hade gärna väntat.. ;)
  • MorCaa
    Cherryay skrev 2014-11-07 12:57:07 följande:

Vi ville också få lyssna på hjärtat men fick inte. Måste vänta till rul... Funderar seriöst på att köpa en egen doppler.

Jag har en doppler... :) funkar toppen men man måste tänka på att så här tidigt är det inte alltid man hör hjärtljuden.. Beror på hur bebis ligger.. :)
  • MorCaa
    gumman 1 skrev 2014-11-07 18:34:03 följande:

Nya riktlinjer inom MVC är att undvika att lyssna på fosterljuden innan v 18 (med doppler) då det ger en värmestrålning till fostrets hjärna och man idag inte riktigt vet vad det innebär för fostret.

Jag fick min av en legitimerad sjuksköterska som lyssnat på hennes bebis.. Hon hävdade att det bara va bullshit för att vi inte ska lyssna innan och inte hitta hjärtat och då i sin tur börja oroa oss.. Jamenar, OM det skulle vara skadligt varför skulle det då vara ok att lyssna efter v 18? Men självklart gör ju alla som de vill.. :)
  • MorCaa
    gumman 1 skrev 2014-11-07 20:13:32 följande:

Tror det beror på att hjärnan utvecklas enormt de första 18 v och att man inte ska göra fler u-ljud än nödvändigt. Dopplerundersökningen är en form av u-ljud, och när barnet är så litet så kan det ta ett bra tag innan man hittar fosterljuden och därför blir strålningen längre än när barnet är större för då hittar man hjärtljuden lättare. Det finns säkert skriftlig info om detta på nätet. Vet oxå att många ändå skaffar doppler för att känna sig lugnare och det finns ju att köpa på marknaden så det är ju något företag som tjänar bra pengar på det.

Som sagt, alla gör som de vill.. Inte så att jag lyssnar varje kväll.. Har bara lyssnat 2 ggr sen v 12.. :)
  • MorCaa

Vi tar oxå reda på kön.. :) bara en månad kvar till RUL nu! :) wiiie!!

V 15+0

• MorCaa

Hej igen tjejer.. :)

Har inte vart inne på nån vecka.. (Massor att göra!)

Nu känner jag "ärtan" regelbundet.. Sååå häftigt! :)

Jag har en doppler som jag prövat 3-4 ggr.. Tycker det funkar toppen! :) räknade hjärtslag igår och det låg på ca 160/min :)

En lite fråga till er andra.. Jag har ont i huvudet konstant, det sitter typ i pannan bakom ögonen och även i nacken.. Blir värre ju längre dagen går.. Nån annan som har lika? Blir fan knäpp snart. :(

V 16+1

• MorCaa
    Bebben84 skrev 2014-11-18 17:45:06 följande:

Är inte jättesmal utan normalviktig och bör inte gå upp ner än vad som är rimligt. Hörde en gravidpod där dom sa att man bör inte gå upp mer än 9 kilo vid en normal graviditet. Hur kan man säga så?? Fan vilken ångest man fick på en gång :/ svårt att styra vikten liksom...speciellt om man inte kan träna som jag.

Nä de sa att en graviditet väger 9 kilo totalt och att man om man är "normalviktig" inte ska gå upp mer än 12 kg Max 16 kg.. :) själv har jag redan gått upp 7 kg men är inte så orolig.. :) har i mina tidigare graviditeter gått upp massor i början för att sen stå still i princip andra halvan av tiden.. ;) hoppas det blir samma nu.. :)
  • MorCaa
    redfox skrev 2014-11-18 18:33:59 följande:

Viktuppgången är väll mycket individuell. Jag har gått igenom två graviditeter och har som mest gått upp 13 kg (andra graviditeten). Min bm har flertalet gånger påpekat att jag är lyckligt lottad, och det är jag beredd att hålla med om. Har flera vänner som gått upp 20 kg för att sedan förlora dessa ganska direkt efter förlossningen.

Mina tre tidigare har varit 11 kg, 1,5 kg och 6 kg.. :) jag är 162 och har aldrig vägt över 70 kg.. ;) alltså "normalviktig"
Svar på tråden Bf Maj 2015