Ytterligare frågor till er alla som genomgått äggdonation;
*Varför är äggdonation en riskgraviditet? Läser olika om detta (beror på åldern? kan leda till högt blodtryck? lättare att få havandeskapsförgiftning? att barnet inte får tillräckligt med näring genom navelsträngen?)
*Med tanke på att äggdonation bara funnits cirka 10 år i Sverige, men där flera på familjeliv uppger att det är en riskgraviditet med äggdonation, hur mycket kan vården om riskerna och kunskap kring extra kontroller m,m. Behöver man be om det själv eller planerar vården in det? Sker de extra kontrollerna via det sjukhus där man bor eller sker det via universitetssjukhuset i Sverige dit man är knuten eller till den kliniken om man vänt sig utomlands?
*För er som gjort äggdonationsförsök både i Sverige och utomlands: vad upplever ni att kvaliteten var högst/bäst?
*Till er som försökt både äggdonation och adoption; hur ser socialtjänsten på ifall man försöker få barn genom äggdonation samtidigt som man går igenom adoptionsprocessen? Minskar det våra chanser till adoption?
"maryo mary" önskar er alla lycka till på er barnresa genom äggdonation. Skönt att ni kommit fram till ett beslut, vet att vägen fram till beslut känns som en hel evighet och man vrider och vänder.. För min egen del tänker jag mycket på att vissa saker kanske känns lite lättare (i alla fall tillfälligt) när man har något bestämt att ta sitt sikte på och fokusera emot. Hoppas att det känns så för er även om del frågeställningar kvarstår och som jobbar vidare på. Ska ni ställa er i kö i Sverige eller utomlands?
"villsågärna38" tack för alla dina uppriktiga svar, från tankar och erfarenheter. Med anledning av ni b.l.a. gjorde 6 försök av äggdonation innan er dotter kom vill världen utgår jag från att ni i alla fall har utländsk erfarenhet kring äggdonation. Får jag fråga om hur ni upplevde processen (kvaliten i vården) i Sverige och utomlands? I det du skrev tog du fasta på något som har varit av avgörande betydelse just för mig i denna berg-och dalbana.. Det du skrev om att: "Se ägget som en underbar gåva istället och låt hjärtat vara i centrum istället för hjärnan om ni gärna vill ha barn". Är något jag bär med mig sedan jag läste det och det händer något inom mig varje gång jag tänker det. Miljoner tack för detta tänkvärda! Hur gick det till/hur upplevde ni bedömningen utifrån kurator-och läkarsamtalet? Tack på tipset, vi har faktiskt börjat fundera på att, eventuellt, inleda båda processerna. För att få mer information har vi för några veckor sedan bokat besök för både och i alla fall. Vad gäller det jag skrivit i tidigare inlägg om funderingar om känslor kring graviditet/barn genom äggdonation är det som sagt inte meningen att såra eller provocera någon men förstår att det leder till reaktioner. Jag är fotfarande i fasen där jag bearbetar en massa saker och måste vara ärlig mot mig själv under vägens gång. Är jag det hoppas jag att alla spridda delar hamnar på plats till sist. Logistikt kan jag meddela att jag har tänkt/tänker annorlunda än alla de farhågor/rädslor kring känslor jag bär på. Inte för att jag vill känna så på något sätt. Hoppas att bl.a. med tiden och genom att få dela tankar med andra här kunna vidga mina vyer och på så sätt kunna tänka & känna lite annorlunda. När jag föreställer mig/fantiserar om hur det skulle vara att bli gravid genom äggdonation och faktiskt kunna få barn tänker jag och känner en oerhörd tacksamhet för att en givmild människa gör detta för andra som inte kan själv. En mycket fin gärning! Utifrån att donatorn ska vara känd för barnet kan jag dock känna att en donation för mig är en gåva som man helt ovillkorat ger bort utan några som helst kopplingar till. Men det är något annat jag får jobba med också.
"bling1975" tack tack för att du svarat! vart vänder ni i er i USA och hur mycket kostade processen för er totalt kring äggdonation och spermierdonation. Valde ni att ta emot donation båda två eller hade ni båda svårigheter? Har du tips på vart man kan läsa om erfaneheter av gjorda äggdonationer- hur familjer upplevt det- båda barn och föräldrar? du skriver om forskning.
Kram till er alla!