• Bling1975

Att välja..äggdonation,adoption,leva utan barn..

För oss var valet äggdonation enkelt. Från den dag embryot blev till så har hon varit min och det kändes lika naturligt som när vi gjorde IVF med egna ägg. Jag fick förmånen att ha henne i min mage och vara med om från första stund i hennes liv. Att det blev världens bästa barn gör inte saken sämre och att hon har kommit till genom donation och IVF är verkligen ingen vi tänker på.

Jag var absolut öppen för att adoptera men tyckte att det var mer skrämmande att ev få ett äldre barn så det var inte mitt förstahandsval. Jag var så inställd på att jag ville ha en liten bebis.

Att leva utan barn var aldrig ett alternativ som jag frivilligt skulle välja.

Hoppas att ni hittar er väg!

• Bling1975

Min mamma oroade sig lite för om hon skulle känna någon skillnad på mitt barn och min brors barn pga av det genetiska bandet. Det hade hon inte behövt göra för kärleken var precis lika stor. Min dotter är kanske inte jättelik mig på bild, men träffar man henne så är hon en liten kopia av mig. Men det handlar ju mer om hennes sätt att röra på sig, prata, intressen och mimiken. Men det roliga är att ingen i donatorns närmaste familj har blå ögon. Men det har både jag och dottern.

• Bling1975

*Hur länge har ni stått i kö innan det var er tur?
    Eftersom vi använde oss av dubbeldonation (ägg + spermier) så vände vi oss till USA. Ingen kö alls utan vi kunde själva bestämma när vi ville komma.

*Hur gick processen till för att välja donator?
    Vår klinik hade en egen databas med donatorer som vi i samråd med läkaren fick välja ur. Det fanns grundläggande information om utseende, intressen, varför de donerade, medicinsk bakgrund, familj och en bedömning av fertilitet. Vi valde i första hand på fertilitet och tog en donator som hade donerat förut med mycket goda resultat.

*Vad innebar bedömningen av beteendevetare/psykolog/kurator för oss som mottagande för äggdonation? Hur omfattande och tungt är det att gå igenom?
    Vi träffade en psykolog en gång. Hade hon varit bra så hade det varit givande men tyvärr var hon ganska värdelös. Det var dock inte en bedömning som låg till grund för om vi skulle bli godkända eller inte utan bara en hjälp att fundera kring frågor som rör ÄD.

*Vad görs för medicinska tester och hälsokontroller för att få ta emot äggdonation? Läser en del om att det är jobbigt medicinskt/kroppsligt men vet inte riktigt vad det innebär?
    Vi hade hållit på med IVF i sju år och gjort utredningar för upprepade missfall mm. I jämförelse så är ÄD hur lätt som helst och inte speciellt jobbigt alls. Jag fick tabletter för att synka min cykel med donatorns och sedan gjordes ett antal VUL för att kolla slemhinnans tillväxt.

*Hur många försök har ni behövt att göra för att lyckas? Har hört från läkaren att det ska vara större chans att bli gravid genom äggdon. än på naturlig väg men när jag läst här på familjeliv och på bloggar verkar det som att många får göra flera försök.
    Vi gjorde ett försök med äggdonation och blev gravida på första återföandet. Vi har även 8 potentiella syskon i frysen.

*Får man välja själv hur många ägg som ska sättas in?
    På vår klinik så fick man välja mellan 1 eller 2.

*Andra eller fler risker vid graviditet av äggdonation än naturliga graviditeter?
    Många som gör ÄD är lite äldre vilket kan innebära en risk. Annars är det ingen skillnad enligt de läkare jag har pratat med.

*Hur länge kan ägg vara nedfrysta för ev. syskon?
    På vår klinik så gäller fem år och jag tror man kan söka dispens för ytterligare två år.

*Hur känner ni inför att barnet har rätt att veta sitt ursprung och kanske i framtiden vill ta kontakt med donatorn? är det något ni oroar er för eller hur känner ni?
    Vi valde medvetet att ha öppna donatorer just för att ge vårt barn den möjligheten. I och med att vi gjorde behandlingen utomlands så har vi personliga brev samt fotografier att visa vårt barn om hon undrar i framtiden. Den forskning som har gjorts i USA visar att barn som har den rätten och som har föräldrar som är öppna och positiva kring donationen har ett mindre behov att söka sina rötter. Men jag ser inga som helst problem med om hon vill träffa dem i framtiden utan det är något vi uppmuntrar i så fall. Vi kommer oavsett att resa med henne till platsen som hon blev till på. 

Svar på tråden Att välja..äggdonation,adoption,leva utan barn..