Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?

Jag erkänner, jag cyklar över ett övergångsställe, men aldrig mot rött och inte cyklar jag över fotgängare heller (och förväntar mig inte att bilister ska stanna)
    Men är det grönt, så cyklar jag över.
    Och är det ett obevakat övergångsställe, så går jag av cykeln, väntar på att en bil ska stanna (börjar gå och sedan cyklar jag)
    Mig veterligen får man cykla över ett övergångsställe

• sextiotalist
    Anonym (cykelbana?) skrev 2014-08-31 10:59:28 följande:

Hur kommer cyklisten fram till övergångsstället? Cyklar på trottoaren?

cykelbanans riktning ändras (eller tar slut) eller att man ska korsa vägen. Det kanske inte ens finns en cykelbana och man ska ta sig över en korsande väg, som är starkt trafikerad och det finns ett signalreglerat övergångsställe
  • sextiotalist

Idag svor jag över fotgängarna, de var överallt och knatade på cykelbanorna (det finns skyltar som tydligt visar vilket som är gångbana och vilket som är cykelbana), mammor som gick i bredd med sina barnvagnar och blängde när man plingade på ringklockan, suck

• sextiotalist
    Anonym skrev 2014-09-02 13:51:39 följande:
    Cykelbanor är i regel för dåliga för att nyttjas till landsvägscykling oberoende av hur mycket de rustas upp. 
    Största problemet är att på cykelbanor har man som cyklist väjningsplikt vid varje korsande väg och det är ofta också kantstenar som ställer till det. Om man däremot kör ute på vägen så har alla anslutande vägar väjningsplikt och man slipper alla kantstenar. Cykelbanor går inte alltid dit man är på väg vilket skapar en hel del problem när man ska ut på vägen från cykelbanan för att kunna ta sig dit man ska.

Att cykla i bredd skapar kortare omkörningssträckor jämfört med om cyklisterna skulle ligga på ett långt singelled. Att köra om cyklister samtidigt som man har möte är i regel inte tillåtet eftersom det finns för lite plats för att göra det säkert för alla trafikanter.

Testa gärna att cykla landsvägscykling så kommer en helt ny värld att framträda där bilister uppför sig som galningar för att spara några få sekunder istället för att vänta tills det är fritt att köra om. Det tutas, prejas och sprutas med spolarvätska för att på olika sätt "straffa" cyklister som hindrar deras framfart.
    Det var en riktig ögonöppnare för mig när jag testade att cykla landsvägscykling vilket har ändrat mitt körbeteende när jag kör bil runt cyklister.

Jo, jag har hört detta, har landsvägscyklister på arbetet (flera stycken), men jag har också sett en drös som inte kan trafikeglerna.
    Cyklister har också väjningsplikt i en rondell, de blockerar hela landsvägar, vilket gör att man har fått ligga bakom dom i flera km, innan de behagar att släppa fram bilisten.
    När jag kör om cyklister (oavsett vilken modell på cykel de har), så lämnar jag alltid en bred marginal pga vingelrisken på en cykel (och att de är oskyddade)
    Nej, jag kommer inte testa landsvägscykling, jag sätter mig inte på en sådan cykel, det är förenat med livsfara (för både mig och omgivningen), jag vill ha fotbroms och sitta upprätt och cykla i lagom takt.
  • sextiotalist
    Anonym (cykelbanan) skrev 2014-09-03 16:01:31 följande:
    Ja, jag har faktiskt provat cykelbanor, de funkar alldeles galant! Ta bara från brommaplan till ekerö/svartsjö. En alldeles NY bana som kostat en massa men som inte används av dessa idioter. Vi var i kontakt flertalet ggr (vi och andra boenden) med polisen och gjort polisanmälningar mot klubben. Polisen sa att ENDA gången man får cykla i bredd är OM det är en tävling utlyst. Allt annat är ett trafikbrott.

Bäst var de när de stog och spärrade av vår utfart med sina cyklar och otrevliga när man sa åt dem att flytta sig en bit för de är en utfart och de spärrar den, samt att jag skulle åka ut med bilen. Fick ett "håll klaffen, vi står vart vi vill.. Synd att jag missade cyklarna med ngn millimeter sen när det blev en jädra fart på idioterna. En annan gång skulle de lätta på trycket (kissa) precis utanför vår utfart.. Väntade på att de 3 idioterna drog ner kallingarna, tog en bild och sen en anmälan för förargelseväckande beteende.

OM man nu vill blir väl behandlad som cyklist i trafiken så ska man själv visa respekt till bilisterna. Samma trafikregler gäller den som cyklar i trafiken som mig. Men det går inte in i vissas skallar. En bil gör ONT och cyklisten är mer oskyddad än bilisten.

Nu säger jag INTE att ALLA cyklister är idioter, har även träffat på många vettiga och de är guld värda. Men denna cykelklubb är väldigt känd hos västerortspolisen.

När team rynkeby åkte till Paris, fick de söka tillstånda i varje land för att åka i grupp. Det är bara i Sverige man inte behövde göra det om jag uppfattat allt rätt.
    Problemet är även med dessa landsvägscyklister, att de ofta är så fokuserade så de inte ens märker av den kringliggande trafiken.
    De cyklar i sin egen värld och jag är ganska säker på att de skulle vara mycket mer uppmärksamma om de hade kört bil, varit fotgängare eller cyklat en vanlig cykel
Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?