Anonym skrev 2014-09-02 13:51:39 följande:
Cykelbanor är i regel för dåliga för att nyttjas till landsvägscykling oberoende av hur mycket de rustas upp.
Största problemet är att på cykelbanor har man som cyklist väjningsplikt vid varje korsande väg och det är ofta också kantstenar som ställer till det. Om man däremot kör ute på vägen så har alla anslutande vägar väjningsplikt och man slipper alla kantstenar. Cykelbanor går inte alltid dit man är på väg vilket skapar en hel del problem när man ska ut på vägen från cykelbanan för att kunna ta sig dit man ska.
Att cykla i bredd skapar kortare omkörningssträckor jämfört med om cyklisterna skulle ligga på ett långt singelled. Att köra om cyklister samtidigt som man har möte är i regel inte tillåtet eftersom det finns för lite plats för att göra det säkert för alla trafikanter.
Testa gärna att cykla landsvägscykling så kommer en helt ny värld att framträda där bilister uppför sig som galningar för att spara några få sekunder istället för att vänta tills det är fritt att köra om. Det tutas, prejas och sprutas med spolarvätska för att på olika sätt "straffa" cyklister som hindrar deras framfart.
Det var en riktig ögonöppnare för mig när jag testade att cykla landsvägscykling vilket har ändrat mitt körbeteende när jag kör bil runt cyklister.
Jo, jag har hört detta, har landsvägscyklister på arbetet (flera stycken), men jag har också sett en drös som inte kan trafikeglerna.
Cyklister har också väjningsplikt i en rondell, de blockerar hela landsvägar, vilket gör att man har fått ligga bakom dom i flera km, innan de behagar att släppa fram bilisten.
När jag kör om cyklister (oavsett vilken modell på cykel de har), så lämnar jag alltid en bred marginal pga vingelrisken på en cykel (och att de är oskyddade)
Nej, jag kommer inte testa landsvägscykling, jag sätter mig inte på en sådan cykel, det är förenat med livsfara (för både mig och omgivningen), jag vill ha fotbroms och sitta upprätt och cykla i lagom takt.