• kselma

Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?

Folk som tillhör den lite äldre generationen blir rent ut sagt förbannade på cyklister som cyklar över ett övergångsställe. Tycker nästan det går till överdrift.

Jag förstår att man blir förbannad om det kommer en cyklist i hög hastighet och susar över övergångsstället utan att ens se sig för - bilen hinner omöjligt bromsa.
    Däremot förstår jag inte varför det är ett problem att STANNA med cykeln vid övergångsstället, lägga ner ena foten på backen om man så vill, och göra det klar för sig att bilisten sett en och sedan cykla över. Det tar en massa jävla tid om cyklisten av någon fånig anledning ska kliva av och SKJUTA(?) cykeln över övergångsstället. Gud vad fjantigt, så sluta tjata om denna norm tack!

• Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?
  • Rainbow gg

Jag är 22 år. Detta med att kliva av cykeln och leda den över ett övergångsställe fick vi lära oss både hemma och i skolan. Där det finns cykelövergång är det okej att cykla över. Har jag fått lära mig iallafall :)

• Tirem

Menar du att bilisten ska stanna för en cyklist som cyklar på ett övergångsställe?

• myskmalva
    Tirem skrev 2014-08-30 19:47:47 följande:
    Menar du att bilisten ska stanna för en cyklist som cyklar på ett övergångsställe?

Om cyklisten kliver av cykeln så blir hen gångtrafikant och då måste bilisten stanna ändå. Så det blir smidigare för båda parter om bilisten saktar in medan cyklisten fortfarande har en eller båda fötterna på pedalerna och därför kan ta sig över fortare.
  • EllanEriksson

Det heter trots allt överGÅNGSställe så jo, man SKA kliva av cykeln och gå över.. Det fick vi lära oss på körskolan oxå, inte bara skolan när jag var yngre.

När man är cyklist räknas man som "fordon" och då har du ingen rätt att cykla över ett övergångsställe utan ska GÅ över.

Däremot finns det ställen du får cykla över, då det är en cykelbana som passerar över vägen men då gäller högerregeln om jag inte minns helt fel :)

• emptyprayers

För att en bil ska behöva stanna för en cyklist på ett övergångsställe ska cyklisten gå av cykeln. Annars har cyklisten väjningsplikt. En cyklist ska inte cykla över ett övergångsställe alls egentligen, där går man.

• mirri83

ÖverGÅNGSställe = gå

Cykelövergång är ett vanligt övergångsställe + små vita sträck (ser ut som sockerbitar) där får man cykla över.

Jag tycker det är skitbra att man lär sig från att man är liten att man går över med cykel. Risken är ju mindre att man kör på någon då.

• Tirem
    EllanEriksson skrev 2014-08-30 19:54:44 följande:

Det heter trots allt överGÅNGSställe så jo, man SKA kliva av cykeln och gå över.. Det fick vi lära oss på körskolan oxå, inte bara skolan när jag var yngre.

När man är cyklist räknas man som "fordon" och då har du ingen rätt att cykla över ett övergångsställe utan ska GÅ över.

Däremot finns det ställen du får cykla över, då det är en cykelbana som passerar över vägen men då gäller högerregeln om jag inte minns helt fel :)

Man ska inte cykla på ett övergångställe av hänsyn mot fotgängare, inte för att det är jobbigt för bilister.
  • Tirem

För mig som bilist är det enklare om cyklisten cyklar på gångbanan istället för vägbanan men så är reglerna.

Tänk om det var tvång på körkort för cyklister, det hade underlättat betydligt för alla andra i trafiken.

• EllanEriksson
    Tirem skrev 2014-08-30 20:04:16 följande:
    Man ska inte cykla på ett övergångställe av hänsyn mot fotgängare, inte för att det är jobbigt för bilister.
    Det oxå xD men sa jag att det var jobbigt för bilisten? Jag sa bara att man räknas som "fordon" inom situationstecken i brist på annat att kalla det eftersom att man faktiskt ska gå över ett övergångsställe.. Sen så var det mera ur en bilists syn, visserligen men det va mera bara att påpeka att man ska gå över...
  • sextiotalist

Jag erkänner, jag cyklar över ett övergångsställe, men aldrig mot rött och inte cyklar jag över fotgängare heller (och förväntar mig inte att bilister ska stanna)
    Men är det grönt, så cyklar jag över.
    Och är det ett obevakat övergångsställe, så går jag av cykeln, väntar på att en bil ska stanna (börjar gå och sedan cyklar jag)
    Mig veterligen får man cykla över ett övergångsställe

Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?