• kselma

Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?

Folk som tillhör den lite äldre generationen blir rent ut sagt förbannade på cyklister som cyklar över ett övergångsställe. Tycker nästan det går till överdrift.

Jag förstår att man blir förbannad om det kommer en cyklist i hög hastighet och susar över övergångsstället utan att ens se sig för - bilen hinner omöjligt bromsa.
    Däremot förstår jag inte varför det är ett problem att STANNA med cykeln vid övergångsstället, lägga ner ena foten på backen om man så vill, och göra det klar för sig att bilisten sett en och sedan cykla över. Det tar en massa jävla tid om cyklisten av någon fånig anledning ska kliva av och SKJUTA(?) cykeln över övergångsstället. Gud vad fjantigt, så sluta tjata om denna norm tack!

• Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?
  • Gert
    Tirem skrev 2014-08-30 20:05:51 följande:

Tänk om det var tvång på körkort för cyklister, det hade underlättat betydligt för alla andra i trafiken.

Det har inte underlättat att det är tvång på körkort för bilister. Folk kör som idioter i alla fall.
  • Tirem
    Gert skrev 2014-08-30 20:24:02 följande:
    Det har inte underlättat att det är tvång på körkort för bilister. Folk kör som idioter i alla fall.
    Tänk dig hur jävligt det varit om ingen hade körkort!
  • Anonym (D)
    Gert skrev 2014-08-30 20:24:02 följande:

Skojar du nu eller har du inte tänkt ordentligt?

Fundera en stund på hur vår trafik hade sett ut utan körkortsutbildning. Har du aldrig kört i länder där körkortsutbildning knappt existerar? Om inte, pröva det (och ta det försiktigt!) sen kan du också jämföra statistiken kring olyckor och dödsfall i trafik.

Att "folk" kör helknasigt ibland stämmer ju helt och fullt. Vissa är inte lika lämpade som andra om man säger så. Men jag är oerhört tacksam för vårt system kring att få sin behörighet att framföra personbil. Sen finns det väl alltid förbättringsåtergärder inom detta område, precis som allt annat
  • Gert
    Anonym (D) skrev 2014-08-30 20:37:28 följande:
    Skojar du nu eller har du inte tänkt ordentligt?

Fundera en stund på hur vår trafik hade sett ut utan körkortsutbildning. Har du aldrig kört i länder där körkortsutbildning knappt existerar? Om inte, pröva det (och ta det försiktigt!) sen kan du också jämföra statistiken kring olyckor och dödsfall i trafik.

Att "folk" kör helknasigt ibland stämmer ju helt och fullt. Vissa är inte lika lämpade som andra om man säger så. Men jag är oerhört tacksam för vårt system kring att få sin behörighet att framföra personbil. Sen finns det väl alltid förbättringsåtergärder inom detta område, precis som allt annat
    Vilka länder är det där körkortsutbildning knappt existerar? Hur gör invandrare från dessa länder när de kommer till Sverige med ett körkort från deras hemländer? Då jag är taxiförare i Stockholm kan jag inte undgå att se att vissa människor kör värre än andra.
  • Anonym (*)

Om du vill att jag som bilist ska stanna vid överGÅNGställe så ska du gå, sitter du på cykeln har du samma trafikregler som mej att följa för då är du ett "fordon".
    SÅ beroende på vilka regler du vill att jag ska följa så får ju du oxå följa de regler som finns.
    Seriöst hur lång tid tar det att gå istället för att cykla? Men de minuter du tappar om du blir påkörd o skadad är kanske värda det, att cykla över istället för att gå.

Det knepigaste är ju ändå att många bilister och cyklister byter platser med varandra, alltså bilister cyklar iland och cyklister kör bil, o varje gång man byter fordon så vill man att reglerna ska ändras så at just "JAG" alltid har rätt oavsett om jag är på cykel eller i bil.

• Anonym (D)
    Gert skrev 2014-08-30 20:44:40 följande:

Vilka länder är det där körkortsutbildning knappt existerar? Hur gör invandrare från dessa länder när de kommer till Sverige med ett körkort från deras hemländer? Då jag är taxiförare i Stockholm kan jag inte undgå att se att vissa människor kör värre än andra.

T ex Egypten. Nu var det ca 10 år sedan jag körde där (och åkte med taxi) och det kommer jag sent glömma. Googla på trafikolyckor och Egypten så får du en liten inblick i deras statstik över trafikolyckor. Då hittar du förmodligen först (kanske bara?) om turister som skadats och dött där.

Egypten har länge ansetts vara det land där det är lättast att ta körkort. För att klara uppkörningen var man tvungen att köra sex meter framåt, lägga i backen och köra tillbaka.

Sedan ett par år tillbaka ökade dock kraven. Idag måste man svara rätt på åtta frågor av tio samt köra mellan korner både framåt och med backen i.

Hur det är med människor som bosätter sig i Sverige och redan har körkort från sitt hemland är jag inte insatt i. Jag får googla.

Min arbetskamrat sa i veckan att hennes man som tagit sitt körkort i sitt hemland nu måste ta om det här för att få köra. Vet inte hur väl det stämmer dock.
  • annaba

För körkort från andra länder gäller följande:

- EU och EEG-länder samt Schweiz kan byta rakt av mot svenskt körkort

- Övriga kan köra ett år på sitt utländska kort, efter det måste man ha tagit körkort enligt svenska regler

• nevermind
    mirri83 skrev 2014-08-30 19:57:07 följande:

ÖverGÅNGSställe = gå

Cykelövergång är ett vanligt övergångsställe + små vita sträck (ser ut som sockerbitar) där får man cykla över.

Jag tycker det är skitbra att man lär sig från att man är liten att man går över med cykel. Risken är ju mindre att man kör på någon då.

Vill bara tillägga att cyklister ändå har väjningsplikt på en cykelöverfart. Fyrkanterna markerar bara hur man ska cykla för att komma tillbaka på cykelbanan.
  • Mapa

Fler trafikregler som du tycker vi ska rucka på när du ändå tar upp denna fråga?

Känns betydligt enklare om alla bara följer de regler som finns..

Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?