Inlägg från: Projectsoda |Visa alla inlägg
  • Projectsoda

Gymnasiearbete - behöver frivilliga!

Hej!
    För mitt gymnasiearbete har jag bestämt mig för att undersöka läsk och dess påverkan på människan, och då tänkte jag göra ett experiment som jag behöver frivilliga för!
    Experimentet går ut på att de som dricker läsk dagligen eller väldigt ofta ska under en månad ändra all läsk de konsumerar till vatten, juice, saft osv (får alltså inte vara kolsyrat). I det här projektet ingår också besvarandet av två enkäter.
    Om du är intresserad eller känner någon som skulle vara det så kontakta mig på min mail: [email protected]

• Svar på tråden Gymnasiearbete - behöver frivilliga!
  • Projectsoda
    Fjärilslarv skrev 2014-08-31 12:22:24 följande:

öh va? Du ska ju göra ett forskningsarbete i och med din studie, och vet inte vad de forskningsetiska riktlinjerna är Förvånad. jösses, ni ska alltså göra en forskningsstudie med frivilliga och har inte ens fått nys om de etiska forskningsriktlinjerna/principerna..... shit!

"Här följer de fyra huvudkraven i korthet.

Informationskravet
    Forskaren skall informera de av forskningen berörda om den aktuella forskningen syfte.

Samtyckeskravet
    Deltagare i undersökning har rätt att själv bestämma över sin medverkan.

Konfidentialitetskravet
    Uppgifter om alla i en undersökning ingående personer skall ges största möjliga konfidentialitet och personuppgifterna skall förvaras på ett sådant sätt att obehöriga inte kan ta del av dem.

Nyttjandekravet
    Uppgifter insamlade om enskilda personer får endast användas för forskningsändamål Rikskriscentrum ställer sig bakom dessa forskningsetiska riktlinjer och medverkar till att den forskning som bedrivs ute på Sveriges kriscentra genomförs med beaktande av ovanstående etiska principer och med en hög vetenskaplig moral."

rikskriscentrum.se/forskning/

Jag kan tillägga att det här är ett gymnasiearbete på gymnasienivå och alltså är det inte nån "riktig" forskning på professionell nivå som jag ska göra, antagligen därför de aldrig nämnt dessa riktlinjer i skolan. 

Jag har redan ett dokument där jag har skrivit all information som behövs för de som ska delta, syftet har jag skrivit med, de väljer själva om de vill delta och vad för dryck de ska dricka som inte är kolsyrad och inga privata personuppgifter ges ut, så jag vet inte vad det är jag ska garantera här.
    De enda "personuppgifterna" jag begär är födelseår och kön, alltså kan man säga att det nästan är anonymt. Det enda jag gör med deras namn är att jag skriver ner det på en lista så jag har koll över vem som deltar. 

Kan du ge ett exempel på hur jag skall garantera att jag använder mig av dessa riktlinjer?

• Projectsoda
    Fjärilslarv skrev 2014-08-31 14:21:26 följande:
    Det enklaste när det gäller enkät som är det som du verkar använda dig av är att ge varje enkät en kod, och således se vilken enkät som har kommit in, genom att bocka av den på ett papper. På ett annat papper som förvaras skiljt från det första kan du ha namnet på den som koden avser. Då har du garanterat konfidentialitetskravet.

Nyttjandekravet garanterar du genom att du dels förklarat att det material du samlar in (enkäterna/intervjuerna) endast kommer att användas till denna studie och sedan förstöras.

Samtyckeskravet är det enklaste att du har ett skriftligt samtycke, som deltagarna får signera (med sin kod).

Informationskravet har du redan uppfyllt i och med det brev som du har med.
    Okej, tack så mycket för din insikt, jag ska se till att ha med dessa riktlinjer.
    Det är väl ganska synd att de aldrig har nämnt de i skolan, annars hade jag tagit med de. Fast jag gjorde det halvvägs i alla fall.
    Nu har jag redan fått in några deltagare, jag får väl ge de en kod i efterhand då.
  • Projectsoda
    Anonym skrev 2014-08-31 16:46:18 följande:
    Jo det är synd, men du verkar ambitiös och duktig ????. Ge dem en kod i efterhand det hår bra.
    Haha, det kan man väl säga att jag är, vill göra ett så bra projekt som möjligt, inte bara för att jag måste utan för att lära mig själv också, och kanske andra med. Men du hjälpte mig också en väg, utan dig hade jag nog inte vetat om dessa riktlinjer förrän universitetet. :) Så tack ska du ha!
Svar på tråden Gymnasiearbete - behöver frivilliga!