Projectsoda skrev 2014-08-31 14:05:30 följande:
Jag kan tillägga att det här är ett gymnasiearbete på gymnasienivå och alltså är det inte nån "riktig" forskning på professionell nivå som jag ska göra, antagligen därför de aldrig nämnt dessa riktlinjer i skolan.
Jag har redan ett dokument där jag har skrivit all information som behövs för de som ska delta, syftet har jag skrivit med, de väljer själva om de vill delta och vad för dryck de ska dricka som inte är kolsyrad och inga privata personuppgifter ges ut, så jag vet inte vad det är jag ska garantera här.
De enda "personuppgifterna" jag begär är födelseår och kön, alltså kan man säga att det nästan är anonymt. Det enda jag gör med deras namn är att jag skriver ner det på en lista så jag har koll över vem som deltar.
Kan du ge ett exempel på hur jag skall garantera att jag använder mig av dessa riktlinjer?
fast det du gör benäms som forskning och då ska dessa följas. När jag gjorde mitt examensarbete på universitetet så lämnade jag ett informationsbrev till de jag skulle intervjua där jag förklarade studien, dess syfte, hur den kommer att presenteras osv. Jag beskrev också de etiska forskningsprinciperna ovan (informationskravet). Samtycket gav de i och med ljudinspelningen av intervjun, då jag frågade dem om jag 1) fick spela in intervjun och 2) Om de samtycker till att vara med. I transkriberingen av intervjun (utskriften) så fanns det med. Ljudfilerna förstörde jag efteråt (nyttjande- och konfidentialitetskravet), och jag har inte nämnt någon som kan härledas till dem eller ens den ort där detta gjordes i min uppsats.
Även om det enligt dig bara är ett gymnasiearbete så spelar det ingen roll, du ska ju göra en studie om läsk och använda dig av frivilliga personer, och det är forskning, om än på en ganska lätt nivå.
Det är tyvärr vanligt att gymnasiearbeten inte följer dessa etiska principer, vilket är olyckligt och egentligen gör hela studien obrukbar i forskningssyfte.
Det kanske är overkill med dessa, men varför inte briljera då och visa att du gör det rätt från början =).