Fjärilslarv skrev 2014-08-31 12:22:24 följande:
öh va? Du ska ju göra ett forskningsarbete i och med din studie, och vet inte vad de forskningsetiska riktlinjerna är . jösses, ni ska alltså göra en forskningsstudie med frivilliga och har inte ens fått nys om de etiska forskningsriktlinjerna/principerna..... shit!
"Här följer de fyra huvudkraven i korthet.
Informationskravet
Forskaren skall informera de av forskningen berörda om den aktuella forskningen syfte.
Samtyckeskravet
Deltagare i undersökning har rätt att själv bestämma över sin medverkan.
Konfidentialitetskravet
Uppgifter om alla i en undersökning ingående personer skall ges största möjliga konfidentialitet och personuppgifterna skall förvaras på ett sådant sätt att obehöriga inte kan ta del av dem.
Nyttjandekravet
Uppgifter insamlade om enskilda personer får endast användas för forskningsändamål Rikskriscentrum ställer sig bakom dessa forskningsetiska riktlinjer och medverkar till att den forskning som bedrivs ute på Sveriges kriscentra genomförs med beaktande av ovanstående etiska principer och med en hög vetenskaplig moral."
rikskriscentrum.se/forskning/Jag kan tillägga att det här är ett gymnasiearbete på gymnasienivå och alltså är det inte nån "riktig" forskning på professionell nivå som jag ska göra, antagligen därför de aldrig nämnt dessa riktlinjer i skolan.
Jag har redan ett dokument där jag har skrivit all information som behövs för de som ska delta, syftet har jag skrivit med, de väljer själva om de vill delta och vad för dryck de ska dricka som inte är kolsyrad och inga privata personuppgifter ges ut, så jag vet inte vad det är jag ska garantera här.
De enda "personuppgifterna" jag begär är födelseår och kön, alltså kan man säga att det nästan är anonymt. Det enda jag gör med deras namn är att jag skriver ner det på en lista så jag har koll över vem som deltar.
Kan du ge ett exempel på hur jag skall garantera att jag använder mig av dessa riktlinjer?