• oliviaz

8 månadersångest?

Sonen, 8,5 månad, har senaste veckorna sovit som en kratta. Han vaknar säkert en gång i timmen och där emellan ligger han och kastar sig från sida till sida och gnäller/gråter.
    Han har innan sovit bra, hela nätter inland och ibland vaknat 1-2 ggr för att amma.

Han har haft problem med magen tidigare och vi har gett minifom fram tills också för några veckor sen. Så kag funderar på om det kan vara magen som spökar också eller om det är normalt att sova så väldigt dåligt bara pga separationsfasen?

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden 8 månadersångest?
  • Flickan och kråkan

Ja, det är normalt under separationsfasen. Äldsta vaknade med 1-1,5 timmrs mellanrum, yngsta konsekvent var 30-60 minut under 4 månader och yngsta regelbundet en gång i timmen. Sedan kan det så klart förvärras av t.ex tandsprickning.

• oliviaz

Skönt att höra att det är normalt, då behöver vi inte fundera på om det är nåt annat som är fel :)

Bara att vänta på att det ska gå över så att jag kan få sova snart igen!

• Penida
    oliviaz skrev 2014-08-27 21:41:41 följande:
    Skönt att höra att det är normalt, då behöver vi inte fundera på om det är nåt annat som är fel :)
    Bara att vänta på att det ska gå över så att jag kan få sova snart igen!
    Det är normalt att sömnen förändras under separationsfasen. Ge mycket närhet. Samsov en period. Bär. Är du ensamstående? Om inte kanske ni kan hjälpas åt? Det är klart att också du, som är hemma med barnet på dagarna, behöver vara utsövd.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-27 10:21:23 följande:
    Ja, det är normalt under separationsfasen. Äldsta vaknade med 1-1,5 timmrs mellanrum, yngsta konsekvent var 30-60 minut under 4 månader och yngsta regelbundet en gång i timmen. Sedan kan det så klart förvärras av t.ex tandsprickning.
    Hjälptes ni åt under den perioden? Att vakna var 30-60 minut verkar som tortyr i flera månaders tid verkar som tortyr.
    Våra ungar vaknade ofta men inte så ofta, varje eller varannan timme. Vi delade på det. Den som hade natten la sig tidigare för att få så mycket sömn när det var som värst. Det är guld värt att sova hela nätter ibland utan avbrott givetvis.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Penida skrev 2014-08-27 22:06:31 följande:
    Hjälptes ni åt under den perioden? Att vakna var 30-60 minut verkar som tortyr i flera månaders tid verkar som tortyr.
    Våra ungar vaknade ofta men inte så ofta, varje eller varannan timme. Vi delade på det. Den som hade natten la sig tidigare för att få så mycket sömn när det var som värst. Det är guld värt att sova hela nätter ibland utan avbrott givetvis.
    Att vakna var 30-60 minut i flera månaders tid verkar som tortyr skulle det stå.
    Avskyr CIO-metoder
  • myran6801

Vi har tvillingar där den ena vaknar exakt så sedan två månader tillbaka. Dessutom är han extremt mammig så det är bara jag som duger. Håller på att gå under av för lite sömn. Igår hällde jag kaffe i nappflaskan för jag var så trött...

• Flickan och kråkan
    Penida skrev 2014-08-27 22:06:31 följande:
    Ja, vi hjälptes åt. Däremot hade vi mer än ett barn som vaknade en hel del på nätterna när mellansonen vaknade var 30-60 minut. Vi har därför inte delat på det viset som ni verkat gjort. Det har helt enkelt inte fungerat. Jag nattammade också mycket när mina var i den åldern (de har inte tagit flaska) så hela nätter med bara pappa har inte fungerat. Vi har helt enkelt varvat varandra.

Sedan tycker jag att "tortyr-faktorn" beror lite på hur snabbt och enkelt barnet somnar om. Om barnet vaknar, somnar om med lite buffé i rumpan eller enbart känner att en förälder är nära....ja, då är det inte så farligt. Måste man göra en massa aktivt...och länge.....då är det bokstavligen tortyr. Vi har haft alla varianter skulle jag säga med våra tre barn .
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-28 09:55:09 följande:
    Ja, vi hjälptes åt. Däremot hade vi mer än ett barn som vaknade en hel del på nätterna när mellansonen vaknade var 30-60 minut. Vi har därför inte delat på det viset som ni verkat gjort. Det har helt enkelt inte fungerat. Jag nattammade också mycket när mina var i den åldern (de har inte tagit flaska) så hela nätter med bara pappa har inte fungerat. Vi har helt enkelt varvat varandra.

Sedan tycker jag att "tortyr-faktorn" beror lite på hur snabbt och enkelt barnet somnar om. Om barnet vaknar, somnar om med lite buffé i rumpan eller enbart känner att en förälder är nära....ja, då är det inte så farligt. Måste man göra en massa aktivt...och länge.....då är det bokstavligen tortyr. Vi har haft alla varianter skulle jag säga med våra tre barn .
    med lite BUFF i rumpan skulle det så klart stå, inte buffé . Roligt autokorrigering.
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-28 09:55:09 följande:

Sedan tycker jag att "tortyr-faktorn" beror lite på hur snabbt och enkelt barnet somnar om. Om barnet vaknar, somnar om med lite buffé i rumpan eller enbart känner att en förälder är nära....ja, då är det inte så farligt. Måste man göra en massa aktivt...och länge.....då är det bokstavligen tortyr. Vi har haft alla varianter skulle jag säga med våra tre barn smile2.gif .
    Visst är det så och alla upplever det olika. Jag tyckte inte det var speciellt jobbigt att vakna till under amningsperioden heller som jag minns det i alla fall, hormonerna gjorde sitt (kunde somna om snabbt igen) och jag lärde mig sova samtidigt. Då sov jag hellre än stund på morgonen när sambon var med barnet/barnen. Annat var det i perioder när det skulle vaggas eller buffas i evighet, då behövde jag absolut mina hela nätter för att inte bryta ihop. Jag är väldigt känslig för lite sömn.
    Vi hade tur att äldsta barnet sov hela nätter när yngsta vaknade mycket som i separationsfasen. Om inte hade vi säkert tagit ett barn var gissar jag.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-28 09:56:10 följande:
    med lite BUFF i rumpan skulle det så klart stå, inte buffé smile2.gif . Roligt autokorrigering.
    Haha.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Penida skrev 2014-08-28 10:10:14 följande:
    Visst är det så och alla upplever det olika. Jag tyckte inte det var speciellt jobbigt att vakna till under amningsperioden heller som jag minns det i alla fall, hormonerna gjorde sitt (kunde somna om snabbt igen) och jag lärde mig sova samtidigt. Då sov jag hellre än stund på morgonen när sambon var med barnet/barnen. Annat var det i perioder när det skulle vaggas eller buffas i evighet, då behövde jag absolut mina hela nätter för att inte bryta ihop. Jag är väldigt känslig för lite sömn.
    Vi hade tur att äldsta barnet sov hela nätter när yngsta vaknade mycket som i separationsfasen. Om inte hade vi säkert tagit ett barn var gissar jag.
    Då sov jag hellre en stund på morgonen när sambon var med barnet/barnen ska det självklart stå. Herregud.
    Avskyr CIO-metoder
  • oliviaz

Värsta natten hittills tror jag! I natt har han inte kunnat sova, eller ja han är nog bara halvvaken när han ligger o kastar sig fram o tillbaka.

Ammade 6 gånger på strax över 3 timmar. Han somnade vid bröstet innan han började kasta sig igen.

Mannen jobbar hemifrån idag så jag kunde sova 2 timmar på morgonen, annars vet jag inte vad jag gjort!

Dela på nätterna är svårt inland är bröstet det enda som får honom att somna. Måtte detta gå över snart!

• Litet My

Samsover ni? Det kan underlätta. Min äldsta ville ammas säkert 25 gånger/natt småstunder men lärde sig själv att äta medan jag sov (halvsov). Var inga problem att vänja över till hans säng när fasen var över.

• oliviaz
    Litet My skrev 2014-08-28 13:28:06 följande:

Samsover ni? Det kan underlätta. Min äldsta ville ammas säkert 25 gånger/natt småstunder men lärde sig själv att äta medan jag sov (halvsov). Var inga problem att vänja över till hans säng när fasen var över.

Jo vi samsover men han är inte så självgående när det gäller amningen. Sen när han ätit färdigt så är det bara några minuters vila innan kastandet tar ny fart så har man slumrat till vid amningen så vaknar man garanterat då.

Men nu är det en ny natt, kanske kanske sover han lite bättre i natt?
  • Litet My

Håller tummarna för att det fungerar bättre inatt.

Svar på tråden 8 månadersångest?