• Anonym (Skäms)

Skäms för föräldrar

Hej!

Är ett vuxet barn till två missbrukare. Vi bor i ett litet samhälle där alla känner alla. Nu ska min ena förälder som dessutom är bidragsfuskare (alla vet om det) flytta till en husvagn.
    Tycker att det är så pinsamt!
    Samtidigt vet jag ju att jag inte kan ta ansvar för dem att de gör sina egna val men de är så jobbigt!

Nån som har liknande erfarenhet eller tankar?

• Svar på tråden Skäms för föräldrar
  • Anonym (liknande)

Mina föräldrar dricker och mamma är lite psykotisk i perioder. Jag har skämts för dem i så många år, jag har tagit ansvar för dem i så många år. Det är först nu som jag har börjat lära mig att det inte är mitt ansvar på nåt sätt, mitt ansvar är att ta hand om mig själv och min familj. Men det är svårt.

• Anonym (Skäms)
    Anonym (liknande) skrev 2014-08-26 22:24:56 följande:

Mina föräldrar dricker och mamma är lite psykotisk i perioder. Jag har skämts för dem i så många år, jag har tagit ansvar för dem i så många år. Det är först nu som jag har börjat lära mig att det inte är mitt ansvar på nåt sätt, mitt ansvar är att ta hand om mig själv och min familj. Men det är svårt.

Ja visst är det svårt! Hur gjorde du? Tog du avstånd från dem på något vis?

Även om man säger att de är vuxna och tar sina egna beslut så gnager det konstant!
    Tänker ofta att de hade varit lättare om de inte fanns, hemskt men sant!
    Vill ju att min dotter ska ha morfärldrar i sitt liv med, gärna några som inte bor i husvagn :(
  • Anonym (liknande)
    Anonym (Skäms) skrev 2014-08-26 22:32:00 följande:
    Ja visst är det svårt! Hur gjorde du? Tog du avstånd från dem på något vis?

Även om man säger att de är vuxna och tar sina egna beslut så gnager det konstant!
    Tänker ofta att de hade varit lättare om de inte fanns, hemskt men sant!
    Vill ju att min dotter ska ha morfärldrar i sitt liv med, gärna några som inte bor i husvagn :(
    Jag råkade träffa kärleken och flyttade. Jag hade gått under om jag stannat kvar. Nu känner jag mig skyldig för att jag inte är där och tar hand om dem och oroar mig för vad som händer om den ena dör. Har också tänkt liknande tankar, att det vore lättare om de inte fanns.

Jag vill så gärna att mina döttrar ska ha sina morföräldrar men de kommer aldrig och hälsar på oss och de gånger vi kommer klarar de inte ens av att hålla sig nyktra då.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (liknande) skrev 2014-08-26 22:37:24 följande:
    Jag råkade träffa kärleken och flyttade. Jag hade gått under om jag stannat kvar. Nu känner jag mig skyldig för att jag inte är där och tar hand om dem och oroar mig för vad som händer om den ena dör. Har också tänkt liknande tankar, att det vore lättare om de inte fanns.

Jag vill så gärna att mina döttrar ska ha sina morföräldrar men de kommer aldrig och hälsar på oss och de gånger vi kommer klarar de inte ens av att hålla sig nyktra då.
    Nej fy fan känner igen de, det är ett sånt slag i ansiktet att de inte kan hålla sig bara den stunden.

På ett vis vill jag bara bryta nu för att inte min dotter ska bli lika sårad som man själv blev som liten, fast på ett vis vill jag ju att hon ska ha morföräldrar. såå svårt.

Fattar inte hur de som bryter helt gör? Känner de inte samma skuld och dåliga samvete som vi andra gör mot våra missbrukande föräldrar?
    Mina bröder och övrig familj och släkt har helt klippt av och då känns det ju ännu värre om jag skulle göra det. Jag är ju den enda de har kvar liksom..
  • Anonym (vet hur det känns)

Jag har skämts för mina föräldrar jag också, så jag vet hur det känns. Med åren har jag kommit fram till att skamkänslan beror på att man på något sätt tar till sig förälderns "egenskaper", som om man själv skulle vara den som är/gör det "skamliga". Och så tror man att andra tycker att man själv är lika "skamlig" som föräldern.

Men så är det ju inte. Om du ser en alkoholist och en nykter person gå bredvid varandra, så ser du två helt separata personer med egna egenskaper. Du kan tänka att alkoholisten luktar och beter sig illa, men så tänker du inte om den nyktra personen. Du bedömer den nyktra personen helt och hållet utifrån den själv.

Så hur folk än tänker om dina föräldrar, så tänker de inte så om dig. Du blir bedömd utifrån dina egna egenskaper och handlingar, inte utifrån dina föräldrars. Var öppen gällande deras fel och brister, "Jag gillar inte alls att han flyttar in i en husvagn, men vad kan jag göra" men försvara dem på de punkter där du tycker att de blir orättvist behandlade, "Hon är jättebra med barnbarnen när hon är nykter". Om du agerar på det här sättet gör du tydligt för både dig själv och andra att du inte är som dina föräldrar, och att dina föräldrars misstag inte gör dig till en sämre människa.

Jag tror att det bästa sättet att slippa skamkänslorna är att vara öppen och ärlig. Det har i alla fall har hjälpt mig.

• Anonym (Skäms)
    Anonym (vet hur det känns) skrev 2014-08-26 23:49:55 följande:

Jag har skämts för mina föräldrar jag också, så jag vet hur det känns. Med åren har jag kommit fram till att skamkänslan beror på att man på något sätt tar till sig förälderns "egenskaper", som om man själv skulle vara den som är/gör det "skamliga". Och så tror man att andra tycker att man själv är lika "skamlig" som föräldern.

Men så är det ju inte. Om du ser en alkoholist och en nykter person gå bredvid varandra, så ser du två helt separata personer med egna egenskaper. Du kan tänka att alkoholisten luktar och beter sig illa, men så tänker du inte om den nyktra personen. Du bedömer den nyktra personen helt och hållet utifrån den själv.

Så hur folk än tänker om dina föräldrar, så tänker de inte så om dig. Du blir bedömd utifrån dina egna egenskaper och handlingar, inte utifrån dina föräldrars. Var öppen gällande deras fel och brister, "Jag gillar inte alls att han flyttar in i en husvagn, men vad kan jag göra" men försvara dem på de punkter där du tycker att de blir orättvist behandlade, "Hon är jättebra med barnbarnen när hon är nykter". Om du agerar på det här sättet gör du tydligt för både dig själv och andra att du inte är som dina föräldrar, och att dina föräldrars misstag inte gör dig till en sämre människa.

Jag tror att det bästa sättet att slippa skamkänslorna är att vara öppen och ärlig. Det har i alla fall har hjälpt mig.

Bra tips men det är väldigt svårt att prata öppet om deras missbruk, särskilt i nya relationer. Har försökt innan men det är verkligen inte lätt.

Du har bra tamkar tack för att du delade med dig :) Kändes skönt att läsa.
  • Anonym (vet hur det känns)
    Anonym (Skäms) skrev 2014-08-26 23:53:16 följande:
    Bra tips men det är väldigt svårt att prata öppet om deras missbruk, särskilt i nya relationer. Har försökt innan men det är verkligen inte lätt.

Du har bra tamkar tack för att du delade med dig :) Kändes skönt att läsa.
    Man vänjer sig med att vara öppen. Och det är ju inte så att man säger "Hej jag heter Anna och min mamma är alkoholist", utan sen när samtalet så småningom kommer in på "Vad gör dina föräldrar då", så svarar man sanningsenligt, lite så att man känner efter hur mycket man kan säga utan att chockera den andra. En person som har båda fötterna på jorden och har lite livserfarenhet tycker knappast det är speciellt konstigt med alkoholiserade föräldrar. Jag tror till och med att det är svårare för en ny bekantskap att förhålla sig till dina skamkänslor än till dina föräldrars missbruk. Skammen är din, men missbruket är dina föräldrars, om du förstår hur jag menar.
Svar på tråden Skäms för föräldrar