justgoforit skrev 2014-08-24 22:05:53 följande:
Tack för era svar! DreamerM så som du beskriver det hade jag för någon dag sedan, det tryckete neråt och det kändes som att jag behövde göra nr 1 och 2 samtidigt sen hade jag mensvärk och ont i ryggen med. Ringde till förlossningen och dom ville att jag skulle komma in, det visade sig att jag hade urinvägsinfektion och att bebisen hade fixerat sig det va df det tryckte neråt och att livmodertappen va lite kortare än va den borde vara. Sen frågade dom mig ifall jag hade mycket sammandragningar men eftersom alla beskriver sammandragningar på olika sätt så vet jag inte hur det ska kännas. Hur upplever du sammandragningar?
Det sista besöket jag var på hos min barnmorska var ca en vecka innan min son föddes, då sa hon att han var "fixerad långt ner, känns det som du sitter på en kokosnöt?"
Jag tyckte inte jag kände något speciellt, men så här efteråt så kan jag nog säga att det tryckte lite ändå, jag kissade ju mest hela dagarna tyckte jag.
För mig så känns sammandragningar som att någon tar tag i livmodern och kramar med handen om man kan uttrycka det så. Håller i sig en liten stund för att sen släppa helt. Tänk dig att du tar en skursvamp och kramar ut vattnet, livmodern är svampen då :P Lite konstig jämförelse kanske men kom inte på nåt bättre!
Men jag hade också haft sammandragningar och mensvärk tidigare i graviditeten så det var därför jag först bara slog bort det.
Min barnmorska sa att det som går över när man stannar / lägger sig och vilar eller tar ett bad, det är bara livmodern som tränar inför förlossningen.
Jag var så rädd att jag inte skulle märka när det var dags liksom, och min barnmorska sa hela tiden att jag skulle märka, hon lovade det. Och nu kan jag säga samma sak, du kommer märka det. Sammandragningarna som kommer när det är dags att föda kommer oavsett om du ligger och vilar eller går runt i huset. För mig hjälpte det mycket att slappna av så gott det gick, bara följa med och andas genom värkarna.