• Dagfördag

Nattskräck pga 5 minutersmetoden?

Finns det nåt samband? Ni som har barn med nattskräck har ni använt 5 mm eller ej? Ni som har barn som inte har nattskräck, har ni använt er av 5 mm? Jag vill själv INTE använda den, men jag är nyfiken om en sån metod kan påverka senare i livet...

• Svar på tråden Nattskräck pga 5 minutersmetoden?
  • Frontline

Varför ens tänka tanken för?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lövet2

Min äldsta dotter drabbades av nattskräck den 3:e natten jag använt 5mm. Sedan led hon av nattskräck i ca 12 år. För mig var sambandet klart och tydligt.

• Frontline
    Dagfördag skrev 2014-08-24 00:43:36 följande:
    Ja, varför slår tankar en ibland...jag vet inte därför jag frågar.
    Ja skippa 5 mm
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Millass

Vi använde den metoden när lillen va runt ett halvår, nu blev han 1 år för några dagar sen och somnar ca 19,30-20,00. Och vaknar vid 9,00-10,00 varje morgon utan några som helst problem. Det bästa vi har gjort då han innan bara kunde somna i famnen (nu somnar han alltid själv), och sedan gå upp vid 4,30.. varje natt samma sak.
    Har bara positivt att säga om metoden. Det var jobbigt första kvällarna, men sen har han somnat utan problem alls! Alla tummar uppð??

• sextiotalist

Vi testade, dumt nog, inte nattskräck, men en liten kille som blev livrädd för spjälsängen.

När man hört sig runt, så har man mött fler negativa erfarenheter än positiva erfarenheter.

De som varit positiva har varit de som haft barn som har haft rejäla sömnstörningar. Vi andra, våra barn fick sömnstörningar (ett tag efter) istället

• Litet My

Har samma erfarenheter som Sextiotalist och Lövet, provade 5 mm som ung, dum och ensamstående för folk sa att jag måste. Trots att jag gav upp efter 30-45 min hade jag en bebis som vrålade och hyperventilerar bara han såg spjälsängen och som sov minst sagt bedrövligt länge efter det.

Svar på tråden Nattskräck pga 5 minutersmetoden?