• Dagfördag

Nattskräck pga 5 minutersmetoden?

Finns det nåt samband? Ni som har barn med nattskräck har ni använt 5 mm eller ej? Ni som har barn som inte har nattskräck, har ni använt er av 5 mm? Jag vill själv INTE använda den, men jag är nyfiken om en sån metod kan påverka senare i livet...

• Svar på tråden Nattskräck pga 5 minutersmetoden?
  • Litet My

Han utvecklade dessutom nattskräck senare som satt i tills ungefär 2 års ålder.

• sextiotalist
    Litet My skrev 2014-08-24 08:02:41 följande:

Har samma erfarenheter som Sextiotalist och Lövet, provade 5 mm som ung, dum och ensamstående för folk sa att jag måste. Trots att jag gav upp efter 30-45 min hade jag en bebis som vrålade och hyperventilerar bara han såg spjälsängen och som sov minst sagt bedrövligt länge efter det.

och tala inte om nedspydda sängkläder. Ja, jag ångrar än i dag att jag försökte. Han kom in i den oroliga 7-månaders-utvecklingsfasen.
  • Nej till femminutersmetoden

Fast, woho!, sakta i backarna! Om man nu är så urbota korkad att man öht testar femminutersmetoden, så har man väl iaf hjärta nog att INTE fortsätta om man märker att ungen mår riktigt dåligt av det - exempelvis KRÄKS. HALLLLLLÅ!? My GOSH! Vissa borde fan inte få ha barn!

• Vickan I

Inte använt 5 mm, men storebror fick nattskräck vid ca 4 år, snart 6 år nu. Får det inte så ofta, men lite då och då.

Lillebror har gravt störd nattsömn. Vi har testat det mesta (utom 5 mm och "sömnmedicin". Han är snart 3 år och har haft nattskräck några ggr. Eller vi tror det, det är annorlunda mot storebror där det är så uppenbart.

• sextiotalist
    Nej till femminutersmetoden skrev 2014-08-24 08:19:25 följande:

Fast, woho!, sakta i backarna! Om man nu är så urbota korkad att man öht testar femminutersmetoden, så har man väl iaf hjärta nog att INTE fortsätta om man märker att ungen mår riktigt dåligt av det - exempelvis KRÄKS. HALLLLLLÅ!? My GOSH! Vissa borde fan inte få ha barn!

han var en kräkunge, så han kunde kräkas väldigt snabbt. Han kräktes när han hostade rejält, om han lekte för häftigt och om han skrek av ilska.

Men jag fick senare i andra trådar höra att jag varit för mesig och skulle kämpa på.

Så lugn, det lät nog värre än det såg ut när jag skrev det
  • Nej till femminutersmetoden
    sextiotalist skrev 2014-08-24 08:25:14 följande:

han var en kräkunge, så han kunde kräkas väldigt snabbt. Han kräktes när han hostade rejält, om han lekte för häftigt och om han skrek av ilska.

Men jag fick senare i andra trådar höra att jag varit för mesig och skulle kämpa på.

Så lugn, det lät nog värre än det såg ut när jag skrev det

Lugnt! Min bild av dig förändras inte för det. Du har testat femminutersmetoden. Det räcker för mig.
  • sextiotalist
    Nej till femminutersmetoden skrev 2014-08-24 08:36:18 följande:

Lugnt! Min bild av dig förändras inte för det. Du har testat femminutersmetoden. Det räcker för mig.

en gång och ångrar mig. Att jag sedan samsovit både innan och efteråt räknas inte.

Jag vet många som testat och insett att det var fel.
  • Mimmi77

Vi körde aldrig 5 min metoden men min yngsta lider av nattskräck de nätter hon typ däckat i säng.... Tex om hon inte sovit middag eller det varit en jobbig/ stor dag.

• Drottningen70

Att utsätta ett späbarn för traumat att om och om och om igen bli övergivet och den dödsångest barnet upplever då, skapar givetvis alla möjliga sår i själen som tar sig olika uttryck. Nattskräck kan vara ett av dem. Annars är det så att anknytnkngsskador på grund av vidrigheter som exempelvis 5mm ofta tar sig uttryck senare i livet som exempelvis tonåren då olika ångestsymptom och självskadebeteenden kan dyka upp. Det kan ju de som tyckt det

"Funkat bra" med 5mm tänka på... Men hey, vem bryr sig så länge föräldrarna fått sova gott på rosenörat...

• Natulcien

En bebis som utsätts för femminutersmetoden kan säkert drabbas av nattskräck, eller så kanske hen blir otrygg, eller så kanske anknytningen skadas. Allt beror ju på i vilken ålder man tar till metoden, och bebisens personlighet, och hur man bemöter bebisen resten av dygnet såklart.
    Det finns många saker som denna hemska metod kan ge upphov till. Säkert finns det också bebisar som går relativt oskadda genom metoden, men den panik och ångest som de upplever medan den pågår är ju tillräckligt för att avråda å det skarpaste.

De som hävdar att metoden "fungerar" menar naturligtvis att den "fungerar" för föräldrarna eftersom barnet ger upp, blir tyst och somnar. Men för bebisen fungerar den ju inte.

• Millass

Fast nu tänker jag som har testat detta och bara har bra att säga om metoden.... ATT alla barn är olika! Det passar inte alla!

Flera av er verkar ju tycka att jag är helt dum i huvudet som testat, men jag håller inte med! Den här metoden passade oss och det passade även vår son i och med att han sover kanonbra och har gjort sedan dess. Han är alltid väldigt trygg och trivs i både spjälsäng när han ska sova och under dagarna när han är vaken!
    Jag älskar mitt barn mer än allt i hela världen, och skulle göra allt för han!

Kan bara säga tack för alla "fina" ord ni säger om oss som testat detta och ett stort tack detsamma till er som kritiserar folk ni inte känner!
    Tack för mej............

• Drottningen70
    Millass skrev 2014-08-24 20:44:36 följande:

Fast nu tänker jag som har testat detta och bara har bra att säga om metoden.... ATT alla barn är olika! Det passar inte alla!

Flera av er verkar ju tycka att jag är helt dum i huvudet som testat, men jag håller inte med! Den här metoden passade oss och det passade även vår son i och med att han sover kanonbra och har gjort sedan dess. Han är alltid väldigt trygg och trivs i både spjälsäng när han ska sova och under dagarna när han är vaken!

Kan bara säga tack för alla "fina" ord ni säger om oss som testat detta och ett stort tack detsamma till er som kritiserar folk ni inte känner!

Tack för mej............

Att det "fungerade" för er betyder ju inget annat än att ni rätt fort lyckades lära ert barn att det inte är nån ide att gråta eftersom ingen jävel ändå kommer att bry sig.
  • Natulcien

Tack för mej............

Ja, barn är olika. Men femminutersmetoden passar inget barn. Den är grym. Experter avråder från metoden.
    Den "fungerar" eftersom barnet ger upp. Ingen kommer ju när hen gråter.
    Jag skulle dock inte hävda att någon som har använt metoden är "dum i huvudet". Oftast tror jag att det handlar om desperation och okunskap om metodens effekter.
  • Penida

Tack för mej............
    Det finns mycket som fungerar om man endast ser till önskat resultat (barnet sover, lyder osv) men för den skull inte är bra om man ser längre. Jag vågar lova dig att det inte finns ett barn som mår bra i processen, som skulle välja att bli ignorerat framför att bli tröstad och sedd. Som ser något positivt med att få sina behov ignorerade. Det finns nog inte en människa som skulle se något fint i det, spädbarn utan tidsperspektiv och förståelse för att det faktiskt kommer bli uppmärksammat längre fram är sannolikt den grupp som lider mest av sådan behandling.
    Jag tror inte någonstans att du är dum i huvudet, bara okunnig eller desperat. Barnet ger upp och tystnar därför när det inte får gehör, förhoppningsvis lider det bara skada där och då och inte längre fram.

Avskyr CIO-metoder
  • Dagfördag

Många svar, jag förstår ju att nattskräck kan komma oavsett, men kanske att 5mm i vissa fall kan vara en bidragande orsak. Jag kommer hursomhelst INTE att använda 5 mm. Bara för att förtydliga.

Svar på tråden Nattskräck pga 5 minutersmetoden?