Inlägg från: frk uggla |Visa alla inlägg
  • frk uggla

När och hur börja pumpa?

Hej!

Vet inte om tråden egentligen skulle ligga under flaskmatning kanske..

Jag helammar min lilla tjej på tre veckor. Hon tar bröstet bra så länge hon får använda amningsnapp. Hon går upp i vikt och äter oftast med ca 2-3 timmars mellanrum och oftast ca 20 min (ibland ca 5 min mer ibland mindre). Mjölk verkar det finnas då det snabbt rinner till (ibland innan hon kommit till bröstet) och det finns alltid mjölk kvar i amningsnappen när hon släpper taget när hon är mätt. Det enda problemet med nappen (jag tror att det är den som ställer till det) är att hon får i sig luft och får därmed ont i magen.

Jag skulle så småningom vilja börja pumpa ur så att pappan kan ge mat ibland också. Ibland för att jag ska kunna sova längre perioder och ibland för att jag ska kunna åka hemifrån utan att ha henne med och utan att behöva stressa hem.

Jag har en Meleda handpump med tillhörande flaska. Men nu undrar jag hur och när jag smidigast börjar pumpa. Ska jag pumpa före eller efter hon ätit eller ska jag pumpa mellan ättillfällena? Eller kanske pumpa på det bröstet hon inte äter på (jag ammar henne på ett bröst per gång)? Hur mycket/länge ska jag pumpa? Jag vill inte sätta igång en jätteproduktion där jag blir tvungen att pumpa för alltid för att undvika stockning osv..

Sen har jag också läst att handpump ska användas vid tillfällig pumpning. Varför? Och hur mycket är tillfällig?

Hjälp mig att komma igång och ge mig era bästa tips!

Tack på förhand!

• Svar på tråden När och hur börja pumpa?
Svar på tråden När och hur börja pumpa?