• frk uggla

När och hur börja pumpa?

Hej!

Vet inte om tråden egentligen skulle ligga under flaskmatning kanske..

Jag helammar min lilla tjej på tre veckor. Hon tar bröstet bra så länge hon får använda amningsnapp. Hon går upp i vikt och äter oftast med ca 2-3 timmars mellanrum och oftast ca 20 min (ibland ca 5 min mer ibland mindre). Mjölk verkar det finnas då det snabbt rinner till (ibland innan hon kommit till bröstet) och det finns alltid mjölk kvar i amningsnappen när hon släpper taget när hon är mätt. Det enda problemet med nappen (jag tror att det är den som ställer till det) är att hon får i sig luft och får därmed ont i magen.

Jag skulle så småningom vilja börja pumpa ur så att pappan kan ge mat ibland också. Ibland för att jag ska kunna sova längre perioder och ibland för att jag ska kunna åka hemifrån utan att ha henne med och utan att behöva stressa hem.

Jag har en Meleda handpump med tillhörande flaska. Men nu undrar jag hur och när jag smidigast börjar pumpa. Ska jag pumpa före eller efter hon ätit eller ska jag pumpa mellan ättillfällena? Eller kanske pumpa på det bröstet hon inte äter på (jag ammar henne på ett bröst per gång)? Hur mycket/länge ska jag pumpa? Jag vill inte sätta igång en jätteproduktion där jag blir tvungen att pumpa för alltid för att undvika stockning osv..

Sen har jag också läst att handpump ska användas vid tillfällig pumpning. Varför? Och hur mycket är tillfällig?

Hjälp mig att komma igång och ge mig era bästa tips!

Tack på förhand!

• Svar på tråden När och hur börja pumpa?
  • Natulcien

Jag är ingen expert på pumpning, men jag kan ju delge mina erfarenheter från när sonen var bebis. Jag pumpade kanske nån gång i veckan från det att sonen var ca 3 månader.
    Jag hade en Meleda Swing, elektrisk pump, trots att jag bara pumpade då och då och inte alls regelbundet. Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad? För mig funkade det jättebra, och jag tyckte att pumpen var riktigt bra.
    Jag ammade också på ett bröst i taget och alternerade, så när jag pumpade så valde jag att göra det på höger sida om jag just hade ammat vänster. Och när sonen skulle äta nästa gång så fick han vänster igen. Jag räknade alltså pumpningen som ett amningstillfälle. För mig fungerade det lysande.

• Hoppfull84

själv blev jag tvungen att pumpa pga att en bröstböld gjorde amning från ena bröstet för smärtsamt.

men jag kunde aldrig pumpa mellan amningarna. fick liksom inte igång utdrivningsreflexen om hon inte samtidigt ammade på det fiska bröstet.

så det är mitt nybörjar tips. pumpa det lediga bröstet samtidigt som bebisen ammar från det andra. det kan vara svårt i början att få till det tätt kring bröstet, så det kan läcka en del. lägg handdukar under för att slippa det värsta kladdet. pumpa tills det börjar minska/inte kommer lika mycket längre och bröstet känns mjukare. mängd är jättesvårt att säga, jag kunde aldrig amma någar mängder kunde kanske pumpa en fjärdedels sån där meddela/avent flaska som max.  det du får ut i flaskan kan du frysa in i istärningsfack till exempel så kan ni ta fram och värma försiktigt om du nån gång måste vara hemifrån vid matdags.

som du säger själv vill du ju inte få igång produktionen för mycket så kankse bäst att hålla sig till en-två gånger om dagen max om det bara är i syfte att spara ihop en lite mjölkbuffert för undantagsfall. 

och du, det kan vara klurigt att pumpa i början, jag satt och grinade flera gånger pga att det typ knappt kom nåt alls i flaskan och det tappade suget hela tiden, rann ut bakvägen längs strutkanten osv. men man får in snitsen så småningom.

lycka till

• linn74

Hej, för mig var pumpen toppen! hade en elektrisk medela swing tror jag den hette, inte gratis men väl värd sitt pris, då vi först hyrde på BB men det kostade ju pengar som tickade på. jag började pumpa när sonen fick magont o vägrade bröstet.Han hade inte ont dagtid så då ammade jag, vad jag hört ska man räkna pumpning som amningstillfälle, så vill du ha full produktion pumpa så ofta du typ ammar annars minska på pump men minskar du då amning oxå minskar din mjölk. Du ska oxå veta att risken finns att bebben vägrar bröstet till slut,ofta blir det så då det i flaskan kommer fort o käckt, då väljer de det. jag kunde delamma till sonen var 3 månader sen tog han inte bröstet mer. Pumpa det bröst bebben inte äter på,men även testa det hon ätit på, kan ju vara mjölk kvar. Pumpa så du ser att den tjockare mjölken kommer, först kommer den tunnare,sen den mer feta som bebisen oxå behöver. Tror,men vet ej, att du kommer tycka det blir jobbigt med handpump,men testa, jag har testat handpump o elektrisk är toppen. Jag pumpade olika länge, man märker när det slutar komma...men då bytte jag bröst o så kom det lite till där, sen tillbaka till det som slutade komma på, då kom det mer där, sen flyttade jag tratten ngt över bröstet då upplevde jag att bröstet tömdes bättre, finns ju flera mjölkgångar. Ska du bara ge lite, frys i isfack, ska du ge måltid frys i typ liten matlåda. Mät upp i en nappflaska o frys.Så länge du pumpar har du produktion,men minskar du som sagt pump o amning minskar mjölken.Jag har precis slutat pumpa, sonen är 5 månader nu. Fryst o sparat mjölk oxå. Det ska du oxå tänka på om det blir att du bara pumpar o pumpar ofta till slut, får du trappa ner pumpning med att lugnt minska tiden på pumptillfället samt öka tiden lugnt mellan pumptillfälle, annars får du mjölkstockning...hmm det fick jag...ville sluta typ nu,men det gick så klart inte...men det släppte när jag pumpade o försiktigt strök utmed knölen i bröstet. lycka till!

Svar på tråden När och hur börja pumpa?