Inlägg från: Hoppfull84 |Visa alla inlägg
  • Hoppfull84

När och hur börja pumpa?

själv blev jag tvungen att pumpa pga att en bröstböld gjorde amning från ena bröstet för smärtsamt.

men jag kunde aldrig pumpa mellan amningarna. fick liksom inte igång utdrivningsreflexen om hon inte samtidigt ammade på det fiska bröstet.

så det är mitt nybörjar tips. pumpa det lediga bröstet samtidigt som bebisen ammar från det andra. det kan vara svårt i början att få till det tätt kring bröstet, så det kan läcka en del. lägg handdukar under för att slippa det värsta kladdet. pumpa tills det börjar minska/inte kommer lika mycket längre och bröstet känns mjukare. mängd är jättesvårt att säga, jag kunde aldrig amma någar mängder kunde kanske pumpa en fjärdedels sån där meddela/avent flaska som max.  det du får ut i flaskan kan du frysa in i istärningsfack till exempel så kan ni ta fram och värma försiktigt om du nån gång måste vara hemifrån vid matdags.

som du säger själv vill du ju inte få igång produktionen för mycket så kankse bäst att hålla sig till en-två gånger om dagen max om det bara är i syfte att spara ihop en lite mjölkbuffert för undantagsfall. 

och du, det kan vara klurigt att pumpa i början, jag satt och grinade flera gånger pga att det typ knappt kom nåt alls i flaskan och det tappade suget hela tiden, rann ut bakvägen längs strutkanten osv. men man får in snitsen så småningom.

lycka till

Svar på tråden När och hur börja pumpa?