Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

FIP

Jag beklagar sorgen för det första.

FIP är ju en mutation av corona viruset som ca 80% av alla katter bär på om jag inte minns fel. 
    Vad mutation beror på vet man inte riktigt men det är oftast katter under 1 år samt äldre katter som utvecklar FIP. Ofta har katten haft nån infektion/trauma strax innan, men så är inte alltid fallet. 

Om man ser till risken för att utveckla FIP så säger de som vet att om man har en kull om 4 kattungar så kommer en att vara bärare av viruset. En kommer att bli sjuk i viruset, en kommer att utveckla FIP och en kommer att gå helt fri. 

Alltså är det inte alls säkert att din andra katt kommer att bli sjuk. Att kattungen blev sjuk beror säkerligen på traumat att flytta.

ALLA katter  kan utveckla FIP, men de som har raskatter är mer benägna att ta reda på orsaken till varför katten blev sjuk. Helt säker är man aldrig förens obduktion gjorts och därför ser det statistiskt ut som att fler raskatter drabbas. 

Det finns torr och blöt FIP och sjukdomarna har lite olika gång, men tyvärr är det död som gäller i båda fallen. 

Du kan kolla titrarna på din katt, men i nuläget säger de inte så mycket skulle jag tro och vad hjälper det när ingen bot finns?

Jag håller tummarna att allt går väl för dig och din kisse.

Svar på tråden FIP