• basio

FIP

Vi blev tvungna att avliva vår lilla kattunge Sune i måndags då han hade FIP. Vi hann bara ha honom i 2 veckor.

Nu är jag bekymrad för vår andra katt. Hon är norsk skogskatt och snart ett år gammal. Kan hon ha blivit smittad av kattungen? Och hur länge behöver jag bekymra mig för att hon ska kunna utveckla FIP? Kan hon bära på viruset länge och sedan utvecklad FIP eller kan hon "bekämpa" det?

Jag tänkte inte på någonting av detta när vi var hos veterinären då jag aldrig hört talas om FIP tidigare och då jag i det läget mest hade kattungen i tankarna.

Och vågar vi köpa en ny kattunge? Om vi köper en ny blir det inte från ett stort katteri och antagligen inte en raskatt heller.

• Svar på tråden FIP
  • mona83

Så vitt jag fattade av FIP så kan en katt vara bärare av viruset utan att det för den skullen bryter ut och gör katten sjuk. 

L.O.V.E
  • basio

Jo, det stämmer. Så är det ju för de flesta raskatter, men risken att få FIP är kanske större när hon har blivit utsatt för det muterade viruset som FIP ju är?

• mona83

Raskatter? Mig veterligen kan alla katter få det inklusive bondkatter.

Ingen av mina tre honkatter har blivit sjuka i FIP trots att någon av dom måste vara bärare av viruset eftersom min mammas katt blev sjuk och var tvungen att avlivas, så vida han inte haft FIP så gott som hela sitt liv och det bröt ut lagom som vi blev inneboende. Han var 9 år när han blev sjuk i FIP.

2 av mina katter är 10 år, varav den ena kullsyster till min mammas katt och den yngsta 8 år.

Är ett år sedan mammas katt blev sjuk.

L.O.V.E
  • basio

Enligt veterinären är det framförallt raskatter som drabbas. Sedan kan givetvis bondkatter få det också, men det är vanligast hos raskatter kanske pga att de i större utsträckning lever i större katterier.

• mona83

Tja, huruvida den veterinären har rätt eller fel kan jag inte uttala mig om. Vet bara att bondkatter drabbas av det med, säkert i samma utsträckning som raskatter.

Många kolonier med bondkatter växer upp utan kontrollerade former som vildkatter. Då upptäcks det inte i samma utsträckning som när raskatter får det. Uppfödare lär ju vara väldigt noga med sina djur till skillnad från om det finns en koloni med vildkatter på en gård där man istället skjuter av sjuka och dåliga djur.

L.O.V.E
  • nemo1

Hur konstaterades fip? Det kan endast konstateras vid provtagning av vätskan i buken. Många katter får den diagnosen då de inte vet vad det är. Många katter har coronavirus och mår inte dåligt av det så det kan ju faktiskt vara så att din katt har corona och smittade den lille som i sin tur olyckligtvis utvecklade fip, pga stressen som det blir att flytta ifrån sin mamma.

• Ambulansliv

En mkt hög procent av ALLA katter bär på viruset. Men en ganska liten procent utvecklar sjukdomen. En period var det poppis att testa sina katter, men man insåg att det inte var nån ide. För många var virusbärare, men få blev sjuka.
    Man mäter titrar vilka inte heller kan avläsa vilken katt som blir sjuk. Man kan ju tro att höga titrar ökar risken men så är inte fallet. 
    Om jag inte minns fel så finns det även katter som haft höga titrar men sen har 0. 
    Så det är nog ren och skär otur om man får en katt man misstänker dör av FIP. Det är enbart obduktion som kan säkerställa rätt diagnos. Vad jag förstår är inte bukvätska från levande katt säker. Det finns ju även två former av FIP.

• Majsan70

Jag beklagar sorgen för det första.

FIP är ju en mutation av corona viruset som ca 80% av alla katter bär på om jag inte minns fel. 
    Vad mutation beror på vet man inte riktigt men det är oftast katter under 1 år samt äldre katter som utvecklar FIP. Ofta har katten haft nån infektion/trauma strax innan, men så är inte alltid fallet. 

Om man ser till risken för att utveckla FIP så säger de som vet att om man har en kull om 4 kattungar så kommer en att vara bärare av viruset. En kommer att bli sjuk i viruset, en kommer att utveckla FIP och en kommer att gå helt fri. 

Alltså är det inte alls säkert att din andra katt kommer att bli sjuk. Att kattungen blev sjuk beror säkerligen på traumat att flytta.

ALLA katter  kan utveckla FIP, men de som har raskatter är mer benägna att ta reda på orsaken till varför katten blev sjuk. Helt säker är man aldrig förens obduktion gjorts och därför ser det statistiskt ut som att fler raskatter drabbas. 

Det finns torr och blöt FIP och sjukdomarna har lite olika gång, men tyvärr är det död som gäller i båda fallen. 

Du kan kolla titrarna på din katt, men i nuläget säger de inte så mycket skulle jag tro och vad hjälper det när ingen bot finns?

Jag håller tummarna att allt går väl för dig och din kisse.

Svar på tråden FIP