FIP
Så vitt jag fattade av FIP så kan en katt vara bärare av viruset utan att det för den skullen bryter ut och gör katten sjuk.
Så vitt jag fattade av FIP så kan en katt vara bärare av viruset utan att det för den skullen bryter ut och gör katten sjuk.
Raskatter? Mig veterligen kan alla katter få det inklusive bondkatter.
Ingen av mina tre honkatter har blivit sjuka i FIP trots att någon av dom måste vara bärare av viruset eftersom min mammas katt blev sjuk och var tvungen att avlivas, så vida han inte haft FIP så gott som hela sitt liv och det bröt ut lagom som vi blev inneboende. Han var 9 år när han blev sjuk i FIP.
2 av mina katter är 10 år, varav den ena kullsyster till min mammas katt och den yngsta 8 år.
Är ett år sedan mammas katt blev sjuk.
Tja, huruvida den veterinären har rätt eller fel kan jag inte uttala mig om. Vet bara att bondkatter drabbas av det med, säkert i samma utsträckning som raskatter.
Många kolonier med bondkatter växer upp utan kontrollerade former som vildkatter. Då upptäcks det inte i samma utsträckning som när raskatter får det. Uppfödare lär ju vara väldigt noga med sina djur till skillnad från om det finns en koloni med vildkatter på en gård där man istället skjuter av sjuka och dåliga djur.