• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Jag var också till barnmorskan igår, mitt SF-mått var 30cm nu i vecka 30. Jag har ingen aning om vad det skulle motsvara för vecka om det var en, sådana intressanta jämförelser gör aldrig min barnmorska 1,7 kg har jag gått upp över julhelg å nyår i alla fall, finns säkert folk som gått upp mer utan att vara gravida Hoppas bara bebisarna har tjockat på sig lite till nästa veckas tillväxtultraljud också, så det inte bara är jag

Tog med dottern till mvc så hon fick lyssna på hjärtljuden, men hon var mer intresserad av när jag fick ta blodprov i fingret tror jag.

Såhär ser magen ut i v 30 iaf.

• nokla
    justordinary skrev 2015-01-10 09:45:51 följande:

Är det försämrat på fredag blir det 100% då. Ligger mestadels och vilar nu i helgen, sen några halvdagar på jobbet i nästa vecka så får vi se... Var svårt att få ett bra mått nu sist så jag vet ju egentligen inte om skillnaden är så stor som den blev eller om det handlar om lite mätfel. Känns bra att få samma läkare som mäter om igen nu nästa gång. men klart jag är lite orolig, vill ju gärna att de ska bo kvar där inne flera veckor till...

Min mans ex sa att när hon väntade tvillingar var hon öppen 3 cm i vecka 28 redan, har jag för mig det var, efter värkar som de fick stoppat på sjukhuset. Men hon lyckades sen ändå gå tills hon blev igångsatt i v 37. Fast då fick hon mer eller mindre ligga till sängs några veckor också. Håller tummarna för att dina också stannar ett bra tag till.
  • nokla

Läkaren på ultraljudet sist sa att det är rätt vanligt att tvillingar skiljer i vikt, att det är en mindre och en större. Mina var ju väldigt lika, men små.

Sen är det väl först efter v 30 som tvillingar brukar plana ut å växa mindre än enlingar, vanligtvis? Eller minns jag detta galet?

Vi har nog bestämt namn, sen får man ju se när man träffar dem om man tycker namnen passar

• nokla

Vad är det i såna där babyboxar nuförtiden? Har för mig att det var mest sånt jag inte ville använda sist, som babyolja och andra tveksamma produkter och att de stod ouppackade å sen slängdes Men förutom babyoljan kan jag inte komma ihåg nåt av vad som var i.

• nokla

Jag har köpt de här ekologiska napparna i naturgummi, och så har vi tygblöjor. De kan iofs vara lite för stora precis när de föds, behöver de prematurstorlekar så kör vi på engångs tills de växer i tygblöjorna.

Idag på tillväxtultraljudet hade de allt tjockat på sig lite, heja bebisarna! 1300 och 1200 gram uppskattat så hamnar de "bara" på -24 och -21%

Allt annat såg hur bra som helst ut så nu slipper jag ctg två ggr i veckan å ska bara in på ett tillväxtultraljud till om 2 veckor.

• nokla

Ja och tvilling 1 låg med huvudet ner i värsta förlossningspositionen, hoppas hon stannar med huvudet åt det hållet! T2 ligger i säte men det är ju inte så noga. Å moderkakan ligger inte i vägen vare sig för vaginal förlossning som jag hoppas på eller för snitt om det skulle bli nödvändigt så nu har jag lite färre saker kvar att oroa mig för.

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-16 10:36:13 följande:

Idag skall jag träffa en psykolog via mvc för att prata av mig lite oro inför bebisarnas ankomst och hur det kan komma tänkas påverka dottern och hela familjen för den delen. Jag hoppas att hon har erfarenhet av tvillingföräldrar sedan innan för som jag förstått går det inte att jämföra med när det yngre syskonet är en "enling".

Blir ni andra erbjudna någon slags psykolog/kurator-kontakt?

Nej men har inte efterfrågat det heller. Det ska finnas barnböcker om att få två syskon, har sett det nån gång men minns inte titel. Kolla på biblioteket. Hoppas psykologen är bra. Våra är ju ganska stora men sexåringen har redan börjat spela bebis och är lite extra mammig just nu.
  • nokla

Ja så känner väl jag med att det är mest praktiska tips man är intresserad av. Min man har ju tvillingar sen innan men de var ju öronbarn båda två och mest sjuka å hade ont hela tiden när de var små, jag hoppas de får ärva mina öron...

• nokla
    julii skrev 2015-01-18 15:19:07 följande:

Vart kan man köpa sådana linnen ? :)

Jollyroom tror jag det tipsades om sist?
  • nokla
    julii skrev 2015-01-19 14:28:14 följande:

Måste bara fråga om någon här känner igen sig eller om det är jag som håller på att bli tokig. Detta är min och min sambos första barn, vi har kämpat närmare 1,5 år innan vi blev gravida. Självklart överlyckliga och spännande så ta mig inte fel nu men jag kan ofta slås av tankar som "tänk om jag ångrar mig, tänk om jag inte kommer tycka om dom, jag kanske inte är redo att bli mamma, jag kanske inte kommer klara av det, bli en dålig mamma osv" och det gör mig rädd för att jag är ju självfallet jätte lycklig och jag längtar efter dom och räknar dagarna varje dag hur långt det är kvar tills nästa kontroll/ultraljud och bf. Men är de normalt att känna så här?

Ja det är ganska normalt Att skaffa barn är ju en av de största förändringarna här i livet, det hade varit konstigt om man inte hade lite blandade känslor.

Alla mina barn har varit önskade och planerade, men jag har ändå känt varje gång att är jag säker på det här nu, ska jag verkligen ha ett barn till, två barn till? Och tänk om jag ångrar mig

Men jag har aldrig ångrat mig hittills.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D