• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2014-10-07 14:35:36 följande:
    Just det, tittade på Kronan Syskon men sittdelarna var alltför smala för vår smak så den blir det inte.

Står och väger mellan Double Viking och Donkeyn men lutar mer åt Double Viking.
    Håller med om kronan, den gick bort just därför. Vi la en beställning på bugaboo donkey i söndags, vi gillade den mest! :)
  • stinaa
    plopp76 skrev 2014-10-07 18:14:15 följande:

Tack för välkomnandet! Vi klarade inte av att sitta hemma så vi åkte och kollade på vagn :) Nu har jag inte sett Kronan syskon utan vi föll för deras enlingvariant förra gången. Vi ska kika på den men det kan mycket väl vara så som ni säger att den är liten i både liggdelar och sittdelar.

Vi kollade nu på en Dubble Viking och gillade den. Men vi har ju så långt kvar så vi hinner titta mer. Vi var bara tvungna att åka och göra nånting :)

Gjorde ni helt rätt i, är så himla roligt att titta på vagnar :) Berätta sen vilken ni valde!
  • stinaa

Vi har också gravidförsäkring, via trygg hansa som sist. Gäller från vecka 20 och kostar inte extra för att det är två.

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 03:40:27 följande:
    Har samma smile1.gif . Hade den även med dottern och fick då 3000 kr för min ruptur så jag gick ju "plus" den gången iaf smile2.gif . Och de var så trevliga och krävde inget bevis alls utan litade på mitt ord, mycket smidigt. Sen är det skönt att den automatiskt övergår i en barnförsäkring som inte kräver hälsodeklaration vilket kanske annars är fallet om tvillingarna kommer väldigt tidigt ex.
    Jag har också hört att dom ska vara väldigt bra att ha att göra med, vi behövde ju tack och lov inte använda den sist :)

Förresten, ni som har barn sen tidigare hur tänker ni där, kommer dom få gå på förskolan 15 Tim/veckan eller vara hemma med er? Vi är i valet och kvalet, känns som att man dels inte vill dra hem massa sjukdomar speciellt om man kanske har två prematura barn och att det kan vara sjukt mysigt att vara inne i en familjebubbla ett tag. Maken kommer vara föräldraledig ett halvår med mig, känns helt underbart! :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 13:46:44 följande:

Nu har vi varit på läkarbesök och fått svar på en hel del av våra frågor samt fått oss en till titt på de små smile1.gif De var fortfarande lika stora vilket ju alltid är skönt att höra såklart men tydligen var det extremt ovanligt att de hade hunnit att utveckla TTS såhär tidigt.

För er andra som också väntar MCDA-tvillingar (delar moderkaka) och lite allmän tvillinginfo (kors och tvärs, huller om buller smile1.gif ):

- I gbg läggs det en spinalbedövning vid planerat snitt
    - En okomplicerad enäggstvillinggraviditet går oftast lika långt som en tvåäggstvillinggraviditet, dvs till 36-37 fulla veckor
    - Ang sjukskrivning så är de "öppna för förslag" men att vara helt sjukskriven från vecka 25 var en bra idé och att innan dess trappa ner i några veckor
    - Risken för TTS minskar ju längre in i graviditeten man går utan att de har fått det. Efter vecka 20 så minskar den exponentiellt
    - Laserbehandling av TTS görs väldigt sällan efter vecka 26 och utvecklar tvillingarna TTS efter det så bedömer man istället via tätare kontroller om de mår bäst inne i livmodern eller utanför.
    - Det finns fyra grader av TTS där man överväger laserbehandling i Huddinge vid grad 2-3 och i ca 75-80% av fallen så får man hem en levande tvilling efter en sådan behandling.
    - Det finns inget man kan göra för att minska risken för TTS, händer det så händer det
    - Med kontroller varannan vecka så hinner man själv inte upptäcka några tidiga tecken på TTS
    - MCDA graviditeter ökar risken för missbildningar och hjärnskador och utvecklar de TTS så ökar denna risk ytterligare
    - Hade våra tvillingar haft någon allvarligare intern organisk missbildning så hade den med största sannolikhet redan upptäckts
    - Efter snittet om bebisarna mår bra så får de vara med på uppvaket här i Gbg
    - De kommer att förlösas på specialförlossningen
    - Sätter förlossningen igång innan det planerade snittet så blir det istället ett "akut planerat snitt" med samma procedur som det planerade troligtvis

Långt inlägg med som sagt info huller om buller men tänkte att ni andra kanske hade liknande frågor som vi hade smile1.gif

Nästa torsdag är det dags för första UL på specMVC för mig och jag längtar! (såklart, kommer jag göra innan alla UL smile1.gif )

Åh vilken bra info! Tusen tack :) Läste upp det för maken också och det var flera saker som vi båda inte alls visste om. Verkar som att läkarna är olika bra på att informera. Gjorde du UL idag eller är det nästa vecka?
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 21:34:51 följande:
    Läkaren passade på att göra ett UL idag också (jag ville gärna det då vi inte än fått lyssna på hjärtljuden) och de är lika stora än och ligger bredvid varandra nu med huvudena båda åt höger smile1.gif dock sa läkaren att det var mycket ovanligt att de utvecklar TTS såhär tidigt men att risken minskar för varje vecka som går och de inte har utvecklat TTS.

Vid RUL sa han att man kunde göra ett VUL också för att mäta cervix och han sa att det var mycket otroligt att den blev påverkad såhär tidigt av icke-onda sd.
    Vad skönt! Har lärt mig också att inte läsa för mycket på nätet om tts, skapar bara en oro. Man läser ju sällan om alla dom som det faktiskt gått bra för :)

Jag håller tummarna stenhårt för oss! Skönt också att ha någon att följa på vägen :)

Förresten, fick ni veta kön idag eller frågade ni inte?
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-09 03:52:11 följande:
    Jag frågade först efter UL om han hade kunnat se något och då sa han att det kanske han hade kunnat om han hade tittat men det hade han inte gjort smile1.gif

Men nästa vecka skall jag fråga om de kan titta om allt annat ser bra ut för det vore roligt att veta smile1.gif

Nej, jag har slutat att läsa om TTS på nätet, som du säger så får man ju bara höra när det gått mer eller mindre åt skogen och igår så vidhöll läkaren att färre än en av tio utvecklar TTS så drygt 90% så slipper det.

Håller tummar och tår för oss!
    Precis, man får fokusera på och komma ihåg den statistiken istället! :)

Ja att kolla kön känns väldigt sekundärt just nu, varenda UL är man bara så fokuserad på att man vill att allt ska se bra ut. Sist kunde dom inte se för mig heller, kanske imorgon när jag ska på UL :) Har ju en dotter sen innan så vore kul att få två pojkar nu, samtidigt som jag känner att det kunde inte spela mindre roll! Men jag är en väldigt nyfiken själ ;)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-09 09:15:09 följande:

Dagens "outfit" och min lilla kula smile1.gif . Skjortan är en vanlig som är lite större i storlek bara och sidenbandet har jag lagt till för att inte se ut som ett tält smile2.gifphpaUhVZ901800.jpg

Åh vad fin du är! Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 18 och min mage har gjort en rejäl växtspurt, från att vara ganska liten. Lite kul faktiskt men jag undrar över hur stor jag kommer bli tillslut, haha :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-09 15:10:22 följande:
    Tack smile1.gif

Vecka 16 idag och visst växer den snabbare än med dottern :-O. Min mage sitter så högt upp bara, var samma med dottern, den börjar liksom direkt under brösten. Men jag har rätt så kort överkropp så misstänker att det är därför, inte så mycket plats att "smeta" ut sig på smile2.gif
    Haha, exakt samma här! Har magen jättehögt, vilket har resulterat i en väldigt ihoptryckt magsäck och lite aptit, nu börjar det dock bli bättre :) Men hade magen högt hela vägen när jag var gravid med henne, även på slutet. Så jag minns hur jobbigt det var att andas. Nu är man ju lite orolig eftersom det är två stycken, det i kombination med hög mage känns ju sådär ;)
  • stinaa

Hemkommen från ultraljud vecka 18. Allt såg helt perfekt ut, båda var exakt lika stora, lika mycket fostervatten. Hon gick igenom alla organ och allt var som det skulle! Så nu kan man pusta ut i två veckor till :)

Vi fick även veta att det är två små pojkar som ligger i magen, precis som vi hade hoppats lite på då vi redan har världens bästa tjej hemma! <3

Lyckan är total och nu blir det till att fira in helgen ordentligt! :))

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D