• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Sara___ skrev 2014-09-30 22:08:07 följande:

Dags för vårt andra UL imorgon i v.14 för att se om det är enäggs eller tvåäggs. Är så nervös, för när jag ringde och bokade så hamnade jag hos en barnmorska som var väldigt pessimistisk tyvärr när jag sa att vi i v. 7 fick se två tickande hjärtan via vul. Svaret var ungefär "ja fast ta inte ut för mycket i förskott, det är så lätt hänt att man tappar en av dom i början, så ha inte för höga förväntningar nu". Usch! Har haft ångest ända sedan dess och det var tre veckor sedan...

Någon mer som fått detta hemska "besked" upptryckt i ansiktet? Hoppas verkligen allt är som det ska imorgon men är så orolig, magen växer så det knakar så jag tror inte det finns fog för oro, men ändå :-/

Men det var det dummaste jag hört! Ser man två pickande hjärtan i vecka 7 så sa min BM att jag kan sluta oroa mig! Du kommer få se två friska, sprattlande småttingar imorgon, sen kommer du grina floder (vilket jag gör varje UL) ;) Stort lycka till imorgon!
  • stinaa

Vilka i den här tråden väntar enäggs och vilka väntar tvåäggs? :)

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 07:26:57 följande:

På tal om dryga bm så ringde jag min mvc dagen efter att vi hade fått reda på att det var två bebisar och fick då prata med en annan bm. Jag ville veta hur programmet skulle ändras nu då de var två och jag undrade om jag skulle hänvisa specMVC exempelvis och fick till svar typ "lilla gumman du skall inte tro att du är så speciell för det här har vi gjort hundratals gånger och specMVC blir det inte tal om bara ett extra UL i vecka 28". Så jäkla dryg inställning när jag ringde och var orolig.

Jag kommer ihåg vad hon heter så funderar på att berätta för min bm (som är fantastisk) om den konversationen men kanske skall jag skippa det? De kanske är "bästisar" och så berättar jag för min bm att hennes svar till mig var drygt. Ev fail! smile2.gif

Men alltså, vad är det för barnmorskor ni råkar ut för, haha! Dom verkar ju galna allihop ;)

Min BM var tydlig med att det blir först och främst UL varannan vecka tills dom fastställt om det är enäggs eller tvåäggs, är det enäggs blir det UL varannan vecka och besök hos BM varannan vecka (lägg då till att jag har problem med sköldkörteln och måste ta blodprov på specmvc var fjärde vecka resten av geaviditeten), med andra ord, det är ett heltidsjobb att vara gravid med tvillingar! ;)
  • stinaa
    Sara___ skrev 2014-10-01 11:36:08 följande:
    Tack! Vi är helt överlyckliga nu då besöket gick utmärkt, båda såg fina ut med fungerande njurar, hjärta osv: tvåäggs så kändes lugnande det med att det är lägre risk :)

Man har hamnat hos några mindre bra bm men nu tror jag vi hittat rätt, barnmorskan idag lät oss titta hur länge som helst kändes det som och vi fick hälsa på våra små i säkert en kvart.

Är i 13+4 och blev förvånad av vilket liv det var på dom, dom sprattlade med ben och armar, "kliade" sig i huvudet, sög på tummen osv. Hela 7 cm långa :D

Frågade om storlek och tydligen växer de i normal takt fram tills någonstans efter v.20 (minns ej exakt vecka hon sa), så då vet man att man kan läsa veckobreven man får och veta att storlek osv stämmer :) kul att veta! phpQuVi2B56842.jpg
    Åh, underbart! Stort grattis!! :)
  • stinaa
    plopp76 skrev 2014-10-01 05:56:20 följande:

Hej, jag väntar (vad jag vet) bara en, men min BM lyfte möjligheten till två pga hur jag mår denna gång och att jag upplever mig själv som så matcher mer svullen. Jag började kika runt lite om det fanns nån tvillingtråd och hittade hit.

Jag hade nog inte skrivit något om det den inte var för att jag såg att ni pratade vagnar :) Vill bara lobba lite för Kronan Syskon, den är väldigt trevlig! Smidig att köra och har stora hjul man kan låsa i fram.

Vi har bestämt sen tidigare att det är en sån vi vill ha OM vi skulle få två. Nu siktar vi på en Kronan City som är en liten smidig vagn och som är för en bebis :)

Hej! Tack för tipset :) testade kronans duo/tvillingvagn men tyckte tyvärr att liggkorgarna var alldeles för små, annars så gillade vi den skarpt! Här lutar det mot en bugaboo donkey eller Emmaljunga double Viking :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 13:15:07 följande:
    Jag vill testköra!!!!! smile2.gif

Har suttit och kollat runt på vart de kan tänkas ha ex donkeyn, Viking och ex kronans syskon men hittar verkligen ingen vettig info! Och då bor jag ju ändå i Gbg, Sveriges näst största stad!

Blir det inte alltför stressigt idag på jobbet tänkte jag nog köra och titta på ett ställe dit vi gick när vi tittade på vagn till dottern. De hade ett helt ok utbud då iaf.
    Har ni babyproffsen där? Dom har alla dom tre vagnarna och det var där vi testkörde, fast i Norrland då :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-02 13:16:58 följande:

Yay! Pratade precis med babyproffsen i Sisjön och de hade donkeyn, double Viking OCH kronan syskon inne som man kunde titta på och prova! Whoho! smile1.gif

Oh vad spännande! Återkom om vad du tyckte! :) Vi ska bestämma oss i helgen men har typ redan bestämt oss för en bugaboo, hehe.

Samma här gällande vikten, v 17 och gått upp ett kilo. Men har lite övervikt sen innan så det gör inte så mycket. Tror det beror på att jag inte kan äta stora portioner, äter mycket mindre men även onyttigare..
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-02 18:42:26 följande:

Nu har jag varit och testkört! smile1.gif

Det står mellan Emmaljunga och donkeyn helt klart. Gillade inte alls Kronan Syskon och sittdelen var sååå liten! Donkeyn var lite mer lättkörd men det berodde nog på lufthjulen, något man kan välja att få på Emmaljungan också. Bugaboo är smalare men gillade Emmaljungas sittdelar bättre. Dock är suffletterna på Bugaboo bättre. Emmaljungas varukorg var rymligare än Bugaboos. En helt klart positiv sak med Emmaljunga är att man fr.o.m. årsskiftet kan fästa två Maxi Cosi babyskydd mha en adapter. Tidigare kunde man bara fästa Emmaljungas egna, dyra och tunga, babyskydd på double Viking men snart så! smile1.gif jag gillade Emmaljungas handtag bättre än Bugaboos, uppskattar att det är "knäled" på det. Bugaboo har teleskophandtag men trots att det var fullt uppfällt så kändes det inte högt nog nästan (är 174 cm).

Hmm, jag skulle vilka provköra Emmaljungan med lufthjul för är den då lika lätt att köra som Bugan så lutar det nog åt den.

Lufthjulen är tydligen en ny "feature" för 2015 års modell men man borde ju kunna köpa den separat och sätta på en äldre modell eller vad tror ni?

Jag håller med om mycket! Kronan hade så himla små liggdelar. Gillade att Donkeyns liggdelar var så långa så barnen kan sova länge i dom innan man byter till sittdel. Tycker bugaboon är otroligt lättstyrd och väldigt snygg ;) Vi ska provköra emmaljungan till helgen men för oss litar det mot Donkeyn utan att ens har provkört emmaljungan än :) Men inte skiljde det så vansinnigt mycket i pris mellan dom heller? Här har dom erbjudande nu så vi får 10% när vi köper vagn. Kom ihåg också att babyproffsen har tvillingrabatt om du köper två likvärdiga produkter, det är också 10% :)
  • stinaa
    Mrs N skrev 2014-10-03 08:49:56 följande:

Hej alla tvillingmammor. Ursäkta min dåliga närvaro här då jag mått så illa så jag knappt orkar igenom dagarna. Jg var på inskrivning igår och fick en helt oerfren bm när det gällde tvillingar. Fick ny tid först om två månader och tid för rul men inga extra ultraljud innan för att se vad det är för tvillingar jag har. Jag bor i Sthlm. Hur ser det ut för er med kontroller och ul? Bor någon i Sthlm? Förlåt om detta blir upprepning för er men jag känner mig så besviken smile4.gif

Men stackare som har det så jobbigt :( Antar att du provat postafen/lergigan comp? Nämen det låter ju jätteknepigt! Det är viktigt att dom gör UL nu så dom ser om det är enäggs eller tvåäggs, är det enäggs så är det jätteviktigt att göra UL varannan vecka då det finns endel risker. Mitt förslag är, ring kvinnokliniken och berätta läget för dom, det där är inte okej! Sen skulle jag byta BM också till någon jag känner mg trygg med. Vilken vecka är du i nu?
  • stinaa

Ju senare man väntar också med att göra ultraljud för att fastställa enäggs eller tvåäggs desto svårare är det att se. Lättast att se så tidigt som möjligt. Jag är i v 17 och har redan varit på 4 st UL, ett till nästa vecka och då har jag inte ens varit på RUL än. Byt BM, låter helt fel det där!

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D