blåbärsmuffins skrev 2015-02-26 17:01:01 följande:
Hej. Läst ikapp. Ingen har fött än? Jag är i v 35+5. Tungt och jobbigt. Orkar typ inget och får sammandragningar för minsta lilla. Sjuk klåda på mage och rygg, prover tagna men inget fel. Ettan i säte och tvåan i ttvärläge. Så bestämde man snitt, men efter ett andra läkarutlåtande får jag föda. Känns bra. Dock sätts jag inte igång, så om de inte kommit i v 38+0 provar man vattenavgång och om det inte funkar blir det snitt ändå. Känns som om de kunde få komma nu. Det är så jobbigt. Jag har väldigt ont eftersom de har huvudena upp på samma ställe. Hoppas att ettan vänder sig så jag blir igångsatt, men chansen är ju liten. Förra gången hann jag inte med någon epidural, och det var förfärligt.
Igen som har skrivit att de fött iaf
Förstår att det är tungt! 35+1 och detta är långt ifrån en dans på rosor kan man lugnt säga...
Menade läkaren att du skulle få föda vaginalt även om ettan ligger kvar i säte? Vill verkligen inte skrämma men på tvillingklubbens föräldrautbildning så sa de att detta var förenat med livsfara då tvilling 1 kan "fastna" i tvilling 2 på något sätt. Finns ett ord för det men kommer inte på vad just nu (ev tvillingkrock??). Enligt dem så måste tvilling 1 ligga i huvudläge, annars var det snitt som gällde.