Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

nokla skrev 2015-02-21 20:31:08 följande:

Jag blev sjuk å fick feber precis innan dottern föddes men när förlossningen satte igång blev jag "frisk" å sen efter kom förkylningen tillbaks igen. Jag tror kroppen är ganska bra på att hitta den där extrakraften när det behövs smile1.gif Med det sagt, hoppas ändå dina stannar ett tag till.

Jag har haft mycket sd idag, och mått hemskt illa också och legat i sängen sen kl 15, men nu har sd slutat smile1.gif Behövde väl vila mig lite.

Till själva förlossningen tror jag inte att jag behöver sådär jättemycket energi egentligen då jag skall snittas. Det är mest tiden efteråt som jag oroar mig för. Men efter en lugn natt utan sd så känns det ändå som att det finns hopp om att de stannar kvar ett tag till
  • JhjärtaK

Ni som är sjukskrivna och varit det ett tag. Någon mer än jag som drar mig för att besöka jobbet då jag blivit så jäkla svullen och ser helt galet gravid ut? Jag vet, jättetöntigt men på något sätt så vill jag inte att de skall ha den här bilden av mig om ni förstår hur jag menar. Det är bara en annan tjej innan mig på jobbet som varit gravid och hon såg ut som vanligt förutom att hon hade en mage. Men mitt har ju satt sig överallt och det hjälper inte att det är två där inne direkt

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-22 09:19:59 följande:

Jag var på jobbet för nån vecka sen å två av mina manliga kollegor hade fortfarande större magar än mig så jag vet inte om DE tyckte det var jobbigt smile2.gif

Men jag har bara manliga kollegor, vet inte om det gör att det känns lättare. Jag funderar nog ofta mer på hur jag ser ut om jag ska träffa folk av kvinnligt kön i något sammanhang, men om det bara är män så tänker jag bara äsch å fixar inte till mig det minsta. Det känns mer noga när man träffar kvinnor av nån anledning, kanske är kvinnor mer kritiska mot varann eller så är det bara nån trist fördom som man inte reflekterat tillräckligt kring. Det är ju inget konstigt alls att man blir lite svullen. Jag har fått dubbelhaka smile1.gif

Ja! Det är den där jäkla dubbelhakan som stör mig mest
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-02-22 11:15:20 följande:

Måste bara fråga om någon annan känt så här.. som ungefär när man har gaser som inte kommit ut, om ni förstår vad jag menar? :p, sitter långt ner i magen och gör att det gör ont att luta sig framåt eller resa sig upp? Kommer ett par gånger om dagen, främst på morgonen. Kanske låter konstigt men har någon annan känt så?

Känner inte igen det men tarmarna blir ju generellt helt kajko när man är gravid så säkert fullkomligt normalt.
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-02-23 13:14:49 följande:
    Här är en till som nästan rullar fram.. :( Är riktigt less på att vara gravid nu, ungefär som jag kände sista typ två-tre veckorna med sonen. Och nu är det (förhoppningsvis) längre tid kvar. 

Vecka 30+2 idag och på förmiddagen var vi på ultraljud. Det har jämnat ut sig lite grann, den ena ligger på +2% (1688 g) och den andra på -5,4% (1565 g). Ska dit igen om tre veckor. Den som ligger längst ner har fortfarande fötterna nedåt medan den andra snurrat en gång till och har huvudet nedåt.

I fredags var vi till barnmorskan och då var SF-måttet 33. Värdena var bra, vilket var skönt för jag hade nojjat in mig på att jag hade fått graviditetsdiabetes. Varit så galet törstig på slutet. Men som sagt, det såg bra ut. Däremot har jag börjat svullna upp mer. Knölarna på fötterna är borta och fingrarna ser ut som korvar. Igår vägde jag mig och det var +21 kg. Dessutom har jag börjar få en del vita bristningar runt naveln. Värre lär det väl bli.. 

Vilket positivt inlägg jag lyckades knåpa ihop! ;)
    Jag har också oroat mig för graviditetsdiabetes just för att jag är så jäkla törstig men allt har sett bra ut här också så det är väl bara tvillingarna som gör en så jäkla törstig helt enkelt

Försökte väga mig imorse men vår våga batteri var slut, typiskt! Misstänker att jag lagt på mig en hel del vätska de senaste veckorna för mina fingrar börjar också bli mer prinskorvliknande för var dag som går
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-02-23 13:19:35 följande:

Kom på en fråga också. :)

Har ni fått livmodertappen kollad som "rutin" eller endast efter att ni haft sammandragningar? Här har varken barnmorskan eller läkarna nämnt något. Men så har jag iof inte haft några sammandragningar. Tror jag. Jag hade inga förra graviditeten heller. Så jag har inte så bra koll. Men hade jag haft det borde jag ha märkt av det tänker jag...

Inte som rutin utan när jag bett om det pga sd och då har de mätt med VUL.
  • JhjärtaK

TUL idag och allt ser fint ut med töserna. Men nu när de är så stora blir det svårare och svårare att mäta dem så felmarginalerna är rätt stora, framförallt för tvillingar. Jag frågade läkaren och för enlingar så säger man att felmarginalen är +/-10% och för tvillingar uppemot +/-15-20% så inte en så liten felmarginal inte

Oavsett så beräknas de nu väga ca 2,5 kg vardera i vecka 34+5 vilket är väldigt mycket i linje med vad en enling väger i samma vecka.

Tv1: 2543 g, vilket är +0,7%

Tv2: 2487 g, vilket är -1,5%

Dock var ettans huvud svårt att mäta då hon ligger så långt ner med det så tror att båda egentligen väger mindre men stannar de några veckor till så finns det ju stor chans att de båda väger över 2,5 kg vilket verkar vara något av en "magisk" gräns gällande ex barnförsäkring.

• JhjärtaK

Vagnen är hemma . Har dock inte testat att fälla ut den än och sätta på liggdelarna. Känns som att jag väntar med det tills de små faktiskt skall åka för första gången.

• JhjärtaK
    A82 skrev 2015-02-23 20:02:20 följande:
    Det börjar verkligen närma sig för er. Fina värden på TUL också. :)
    Jag hade inte haft en tanke på det där med födelsevikt och barnförsäkring.. 

Känns det bra med vagnen? :) 
    Spännande! 
    Apropå det där med trasig våg så har jag snöat in på att titta på nya träningskläder på nätet.. Hur man är. ;) haha
    Ja vagnen känns bra . Hoppas bara att de här två uppskattar den mer än vad dottern gjorde

Tror att om de kommer prematura OCH väger lite så kan det bli problem med att få en barnförsäkring eventuellt. Vi har fått en länk från trygg hansa där vi kan gå in och teckna barnförsäkringar med en gång.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-02-24 12:36:02 följande:

Nej visst är det så, tyckte bara det vart så dumt när man knappt får någon information och sen bli hemskickad. Har så lätt att bli orolig och efter allt jag gått igenom på sistone så orkar jag inte gå runt att vara orolig om de inte behövs. Får tröstäta nötter ikväll :p

Mina har stundtals skiljt mer än vad dina gjorde och hade skillnaden varit "för" stor så hade de gjort ytterligare mätningar. Men riktigt dumt att du inte fick bra information. Jag ber alltid att få kurvorna och så utskrivna för då får man all info på papper och behöver inte hålla allt i huvudet.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D