• plopp76

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2014-10-27 09:54:58 följande:

Ang vagn så har jag börjat fundera lite på det här med att ha två liggdelar. Då separerar man ju tvillingarna från varandra precis i början när de varit så vana vid att ha den andra nära nära. Vi tänkte ex låta dem sova i samma spjälsäng i början och först flytta isär dem om/när de börjar störa varandra.

Finns det någon tvillingvagn med extra stor liggdel tror ni?

Brio har ju en tvillingvagn med en tvilling-liggdel där dom ligger ihop? men det kanske inte är det du är ute efter?
  • plopp76
    Cazza skrev 2014-10-27 08:45:36 följande:

Hej tvillingväntare!! Grattis! Jag väntade och fick tvillingar nu i juli och förlorade tyvärr ena pojken efter 2 dygn. De hade fått tts i magen och det upptäcktes v 23. Vill bara varna er alla med enäggstvillingar för TTS, jag veeet att ni är oroliga ändå men vill inte det händer andra. Mvc är så jävla dåliga på detta, de kunde inget!! Ignonerade varningstecknen totalt vilket gjordd att jag fick experthjälp för sent enligt mig själv. Tts är allvarligt o kan utveckas snabbt! Var uppmärksam på om magen blir stor o spänd snabbt, tryck uppåt revben, svårt att äta, höggravidskänsla och kräv isfåfall ultraljud på ett större sjukhus!! När jAg väl fick vård gjorde alla vad de kunde ich det var precis att det inte var för sent för laseroperation. Jag följdes noga av experter men läget såg inte mkt bättre ut. Pojkarna togs ut v 29, love överlevde och mår idag bra. eddie klarade sig bara i 2 dagar.:(

Ovanlig komplikation såklart men det händer! Kram på er alla och hoppas jag inte skrämde ngn!

Beklagar verkligen er förlust!

Tack för informationen, det är aldrig fel att veta om och kunna sätta press på sin BM och läkare.
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-10-27 18:09:09 följande:
    Jo det var något sådant jag funderade på. Vet du vad modellen heter?
    Hmmm... ser nu att den jag tänkte på har gemensam sittdel, men separata mjukliftar i vagnen. Det blir ju ungefär lika som att ha en tvillingvagn med separata hårda korgar.

• plopp76
    julii skrev 2014-10-27 20:07:09 följande:

När vågar man gå ut med graviditeten? Såg ju de små förra veckan som var så livliga men är fortfarande livrädd för missfall! Är rädd att jag ska vara en av de få som får ma sent och har jag då berätta blir det ännu jobbigare. Min sambo vill gärna gå ut med det men jag är väldigt orolig.. Jag är i vecka 14. Från början v.15 men vart framflyttad 6 dagar på kub :)

Vi har bestämt att gå ut med det efter KUB:et (som vi gör 7:e nov), dels för att vi bubblar av lycka och vill gärna tala om det. Men även till stor del för att det inte går att dölja längre. 

Det är ingen som vågar fråga eftersom jag har ett sent missfall i bagaget, men det syns ordentligt nu så om två veckor så lär det ju inte syndas mindre :)

Oavsett vad KUB:et säger så kommer vi nog gå ut med det efteråt, vi upplevde att vi fick jättemycket stöd vid vårt missfall. Vi känner att vi behöver kunna vara öppna med hur vi mår om det inte skulle bli som vi önskar även denna gång. 

Alla resonerar så olika så det som är rätt för en kanske inte känns rätt för en annan :)
  • plopp76
    Babymama1986 skrev 2014-11-01 17:22:41 följande:
    Var på ultraljud i torsdags och båda mår fint, de har varsin moderkaka och är 9 cm långa <3
    Ååååhhh, vilka finisar!
  • plopp76
    justordinary skrev 2014-11-01 18:35:30 följande:

Sitter här och har börjat fundera över lite praktiska grejer... Dels är det frågan "vad kommer vi behöva handla åt dem innan förlossning?" och sen NÄR borde man egentligen börja handla? Jag tänker skötbord, babysitters, kläder, allt sådant. Känns tidigt att börja handla redan nu (v 16), men är lite nyfiken hur ni andra har tänkt och hur ni gör? Vi har inga barn sedan innan så allt blir ju nytt för oss. Och i dubbel uppsättning av förskräckligt mycket känns det som. :P

Ni som har barn sedan innan, praktiska tips - vad får vi bara inte glömma att införskaffa? :) 

JhjärtaK:s tips ovan är nog rätt lagom till en början, så där tänker vi iallafall. Vi kommer behöva byta bil men hinner vi inte det GÅR det att använda den vi har, man åker ju inte så mycket i början iallafall. 

Tror det kan vara bra att inte köpa för mycket eftersom man kanske vill se lite vad man själv tycker att man behöver :)

Jag är bara i vecka 11+6 så för oss är det ju på tok för tidigt att börja handla. Vi tänker oss att börja efter nyår lite grann och beta av det vi "måste" ha. Då har jag passerat in i ändra halvan av graviditeten så det känns lagom. 

Men det hindrar ju inte att jag kikar runt på nätet och i butiker när jag känner för't! Det är ju så roligt också :) Men man blir lite så där att "ojojoj, det är ju så många saker som man kommer vilja ha... sen... får ta det sen!"
  • plopp76
    JhjärtaK skrev 2014-11-04 16:30:46 följande:

Det gick bra idag hos läkaren. Tvillingarna har bra med fostervatten båda två så inga tendenser alls till TTS trots mina ömma revben, puh!

Däremot så kände jag att det blev ett lite "bakslag" när vi började prata sjukskrivning. Innan har jag förstått det som att det mer eller mindre är upp till mig att bestämma när jag slutar jobba och när jag vill trappa ner. Enligt tvillingklubben bör man sjukskrivas mellan vecka 20-25 och vara helt sjukskriven efter vecka 25. Så det var den "planen" som jag lagt upp och även meddelat jobbet. Nu sa läkaren att nej 100% sjukskrivning blir det oftast inte förrän 28-30 fulla veckor och på deltid så helst tidigast vecka 24! Jag blev helt paff iom att jag fått en helt annan bild innan. :-/

Jag vill såklart jobba så länge jag bara kan men jag känner ärligt talat redan nu ett behov av kanske 10-20% sjukskrivning då jag orkar att jobba men sen INGET mer, är som en zombie på kvällarna och däckar alltid vid kl 20 när jag lägger dottern.

Jag är rädd för att läkaren kanske inte skriver en sådär jättebra motivation om jag vill sjukskriva mig tidigare delvis och 100% i vecka 25 (från 24+5) och att jag då inte får någon ersättning från fk.

Härligt att allt gick bra! 

Jag tror ju att de flesta av oss vill jobba så länge det går, men samtidigt så tänker jag att vi alla även vill minimera riskerna kring att bära två. Ta upp med din BM och hur du tänker och hur du kände vid läkarbesöket. 

När jag var på inskrivning förra veckan så frågade jag om det här med sjukskrivning och då sa min BM att det finns ingen praxis här direkt med att dom är väldigt frikostiga med sjukskrivningar. Hon sa att jag inte ska räkna med att jobba längre än till vecka 25. 

Hon menade på att det är inte bara det fysiska som blir tyngre utan även det psykiska. Just att veta att dom kan komma när som helst efter vecka 25 och oron kring vad det innebär. Så min BM tyckte att det var jätteviktigt att jag var tydlig med hur jag mår även psykiskt.

Jag tror att med det bagaget jag har sen i våras med ett så sent missfall som i vecka 20 så är både min läkare och min BM ganska lyhörda med hur jag vill ha det. Men jag förstår ju att alla inte har lika mycket tur med att få så bra kontakter inom vården.

Jag är lite orolig för hur jag mår framöver, men det får ju visa sig. Denna vecka har jag varit hemma från jobbet då jag är jätteyr och spyr mer än vanligt, kan inte annat än ligga i soffan och lyssna på ljudbok eller småkoka på TV. Datorn funkar korta stunder. Hoppas det blir bättre snart!
  • plopp76
    julii skrev 2014-11-05 22:09:42 följande:

Hur tusan ska jag lugna mina nerver? Fick se mina små i vecka 12 på kub men är fortfarande jätte orolig för att få sent missfall eller att ena tvillingen dör! Är detta vanligt? Blir tokig på mina hjärnspöken. Har alltid vart nojig av mig men graviditeten tar nog priset :p

Tacksam för svar.

Jag tror att man får försöka hitta saker som är bra, roliga och positiva för att hålla oron i shack. Tyvärr är vi många som bär på oro och det är inte alltid så lätt att hantera den. Min kurator sa så här till mig:

"Försök att vara glad och lycklig för din graviditet och koncentrera din oro till dom dagar du har en kontroll eller möte hos BM. Dom dagarna kan du ställa frågor till din läkare, barnmorska eller mig. Dom dagarna kan du plocka fram och hantera oron tillsammans med oss. Där emellan är det jättebra om du försöker att inte fundera så mycket på risker och sånt. För hur det än är, i slutänden kan du inte påverka din graviditet mer än att försöka vila, ta hand om dig och att vara glad."

Och visst är det så, även om det är lättare att säga än att leva efter. Hoppas du hittar ditt sätt att hantera oron, annars får du skriva här så får vi försöka peppa dig så gott vi kan :)
  • plopp76
    julii skrev 2014-11-06 23:07:06 följande:

Någon som fått annorlunda bröst? Jag har jätte svullna vårtgårdar så ser nästan konstigt ut :p

Ja gud ja! Och värre lär det väl kanske bli med :) Jag hade väl inga jättebomber från början men nu är dom jättestora och tunga.
  • plopp76

Idag hade vi KUB. Det gick jättebra :) Jag har varit lite orolig eftersom förra gången jag var gravid fick vi 1/217, vilket inte är så jättebra även om det är över gränsen för att gå vidare med fler tester.

Vi fick se båda sprätta omkring och vi fick utsöta bilder :) Siffrorna blev 1/2216 på den ena och 1/2217 på den andra när det gällde DS, känns jättebra! Ännu lägre risker på de andra trisomierna. Vi kan nog pusta ut nu ett par veckor känns det som, härligt!

Vi hade beställt hem ett NIPT-test så vi har ett hemma. Det kommer vi nu inte använda utan skicka tillbaka.

Nu ska vi försöka fokusera på att njuta och vara glada ett tag tills nästa kontroll Hjärta

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D