Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

nokla skrev 2015-02-06 15:07:46 följande:

SF mått hos barnmorskan idag 33 cm, hjärtslagen 125 och 155 (bara den ena var vaken) och hb 110 smile1.gif Blodtrycket 65/110, skönt att det håller sig lågt eftersom högt är det som är farligt men segt för en kan ju knappt resa sig upp utan å svimma nästan. Vi pratade om förlossning, men jag känner att bara tv1 ligger kvar med huvudet ner så är jag inget orolig. Men bm trodde att hon skulle ha väldigt svårt att vända sig nu pga trångt smile1.gif

Fin mage!

Nej ligger hon med huvudet nedåt nu så är väl riskerna väldigt små för att hon skulle vända på sig.

Min etta ligger också med huvudet nedåt men har inte fixerat sig än vilket jag är glad för iom att jag fick sådant tryck nedåt med dottern när hon fixerade sig och det är tungt nog nu känner jag. Jag hoppas på att de inte fixerar sig alls iom att de ändå skall ut med snitt så slipper jag känslan av att de borrar sig nedåt i bäckenet.

Jag skall till bm på måndag och skall då skriva in mitt "förlossningsbrev" i journalen. Skall bli spännande
  • JhjärtaK

One born every minute 307 så är det tvillingar . Vet inte om de kommer vaginalt eller via snitt.

• JhjärtaK
    JhjärtaK skrev 2015-02-08 12:20:32 följande:

One born every minute 307 så är det tvillingar smile1.gif . Vet inte om de kommer vaginalt eller via snitt.

Det var en vaginal förlossning. Ettan huvud och tvåan i säte.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-02-09 12:47:50 följande:

Vilken härlig gravidmage. Hur ligger de, bredvid eller över/under varann?

Min etta ligger huvud ner och ganska rakt upp och tvåan med fötterna bredvid på vänster sida och böjd över med huvudet ovanför ettans fötter på höger sida. Pressad upp mot mina revben typ, det är rätt ömt där. Knöliga barn till å klämma ihop sig så konstigt smile2.gif

De ligger bredvid varandra med huvudena neråt och pussas ettan lite längre ner och sen kroppen på högersidan och tvåan med kroppen på vänstersidan så båda sparkar mig rakt upp mot magsäcken typ eller höger revben, aj!

Haha, ja det var en jäkla lurig position att inta
  • JhjärtaK

Var hos bm idag och allt såg fint ut förutom lite vita blodkroppar i urinet (haft det förut men har aldrig varit något). Hon skulle skicka iväg på odling iaf.

Tv 1 hade 155 i puls och Tv2 hade 150. Mitt blodtryck var 110/55 och blodsocker 3,5 så inga tecken på vare sig hf eller diabetes. Sf måttet var 37 cm nu i v 32+5 så följer min "bautakurva"

Tyvärr hade jag lite ljusrosa flytningar igen imorse så vi bokade in en cervix-koll på torsdag för säkerhets skull. Får jag några ytterligare symptom så skall jag åka in till sjukhuset men hoppas på att en dag i sängläge gör att jag inte får fler symptom eller mer färgade flytningar. Är så jäkla trött på sjukhuset nämligen, känns som att jag har klippkort där :-P

Tror att avsnitt 312 eller 313 var en tvillingfödsel med kejsarsnitt förresten. Ang engelskan så fattar jag typ noll av vad vissa säger för de har så kraftig dialekt, haha, men de som jobbar pratar oftast lättförståelig engelska som tur är. Något som har slagit mig nu är dock att det känns som att många av deras förlossningar avslutad mha tång och att det alltid görs av en läkare i en operationssal.

• JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-02-10 08:52:34 följande:
    Båda mina sitter fortfarande kvar i säte så det är mycket fötter neråt... Undrar jag om någon av dem ens kommer att vända på sig. :-P
    Hur känns det när de sparkar när de är neråt? Känns det som att en fot helt plötsligt liksom skall komma ut i slidan?
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-02-10 12:49:40 följande:
    Den ena ligger konstant och sparkar mot tappen, den känslan är ungefär som att bli smått knivhuggen inne i skrevet, alternativt som en jävligt öm elstöt. Mysigt värre. ibland känns det som att om de fortsätter såhär kommer det sticka ut en tå snart...
    Åh fy farao! Men ligger ändå och skrattar lite då du beskrev känslan så himla målande
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-02-10 13:49:33 följande:
    Vet inte hundra... Vet dock att inom vården betyder "vecka 37" 37+ och inte som på t ex informationssidor där det står om "din graviditet i vecka 37" - då beskriver de egentligen v 36+. Om vården säger fullgångna i vecka 37 skulle jag tolka det som 37+. Får fråga min läkare på specmvc nästa gång om jag kommer ihåg. ;)
    Du har helt rätt. Sjukvården räknar i fulla veckor och färdigbakade anses de vara i vecka 37+0.

Tycker också det är krångligt med "två typer" av veckor så nu säger jag vecka XX+X när någon inom sjukvården frågar (efter att jag har tänkt efter ett tag )
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-02-10 15:44:44 följande:

phpalVspo99353.jpg

Min mage v.29.

var på läkarbesök och ultraljud idag. Allt såg bra ut. Lika mycket fostervatten. Ena väger 1200 och andra 1050. Ska tillbaka om 2 veckor för att se så att dom följer sina kurvor. Skönt att se att dom mår bra efter allt som varit.

Fin mage! Förstår att det var en lättnad att se att de mår prima efter allt du går igenom.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D