Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

justordinary skrev 2015-01-23 09:00:29 följande:
    2 niferex? Håller din mage för det? Vad ligger du på i hb?

Jag petar i mig en i veckan typ..Magen kraschar annars och min bm sa att med hb på 118 var det inte supernoga att jag tog men jag tänker att nån då och då iaf gör lite nytta smile1.gif
    Jag låg länge på 110 men med två per dag så hade det nu ökat till 120, kändes verkligen i kroppen att jag hade mkt mer ork!

Magen fungerar som innan, har en "järnmage" som ännu inte träffat sin överman men då har jag å andra sidan inte varit i Indien
  • JhjärtaK
    Trippelmamma76 skrev 2015-01-23 13:28:51 följande:

Har hört att man inte ska ta två Niferex samtidigt utan på olika tider på dagen, för att kroppen inte kan ta upp så mycket järn på en gång?

Min kropp verkar kunna ta upp en hel del isf då hb ökade från 110 till 120 när jag började äta två varje dag men det är säkert mer optimalt att sprida ut det, pallar bara inte att komma ihåg det
  • JhjärtaK
    Trippelmamma76 skrev 2015-01-23 14:34:20 följande:

Ok, om du har läst studier på detta så har du nog bättre koll än min bm då. Då kanske jag kan fortsätta hela graviditeten med omega3 den här gången...

Hmm, verkar f. ö. som att jag är betydligt större än andra här som skriver om sitt SF-mått... 31 cm var jag när jag var i v 25?? Är ni möjligen förstföderskor? Man blir ju ofta lite större som omföderska så det kanske är det... Min bm vill inte riktigt säga vad som är "normalt", bara att det inte finns standardkurvor för duplex.

Det blir barn nr 2 och 3 så är omföderska men sf-måttet säger ju generellt inte så mkt. Beror på så många olika faktorer men så länge man följer sin egen kurva så är nog allt frid och fröjd
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-23 15:19:47 följande:
    Egentligen är ju sf-kurvan helt onödig för oss som väntar två eftersom den inte säger något om vem eller vad som växer, bara att något växer smile1.gif ger ju betydligt mer information på ultraljuden smile1.gif

Jag ligger typ ytterligare en standardavvikelse över den övre kurvan för enlingar, ingen som tyckt det är något konstigt med det. I v 26 var jag stor som för v 32 med en.

Småttisarna växer fint än så länge men fortfarande krympande cervix... Fick kortisonspruta idag som extra säkerhetsåtgärd ifall de skulle få för sig något men jag hoppas de stannar kvar. Läkaren såg inte alltför orolig ut så jag försöker tänka på att de har koll och vet vad de gör. smile1.gif
    Ligger du inlagd eller får du vila i hemmet?

Så länge läkarna är lugna så gör du helt rätt i att följa deras exempel
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-24 08:46:28 följande:

Det händer inte alltför ofta, men igår lyckades jag hamna på bild. ;)
    Och idag går vi in i vecka 27, plus 18 kg och har tagit bort ringarna på fingrarna då de redan svullnat en del.

Någon mer som tycker att det känns som att man tappat känseln längst ut på magen? Lite bortdomnad i skinnet liksom. Minns inte riktigt om det var så i min förra graviditet. Kan det vara ett tecken på att bristningar är på g? Hoppas inte...

Fin mage!

Allra ytterst så sticker det på mig just nu då huden verkligen stretchas till max! Var nog ungefär såhär stor om magen när dottern föddes i v 40+3 och det märks! Bristningar har jag sedan innan och säkert har det tillkommit några men de är små och smala och lär säkert blekna snabbt.

Däremot så undrar jag hur huden kommer att te sig efter förlossningen, mina bikini-dagar kanske är räknade, haha
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-23 21:46:01 följande:
    Är hemma och har egentligen inga restriktioner mer än att vila mycket och helst ligga ner när jag vilar, men hon säger att jag kan och ska vara uppe och röra på mig också. Ny kontroll igen om en vecka. Jag ligger rätt mycket om dagarna tycker jag själv så vi får väl se hur det ser ut nästa koll... Men klart jag är orolig över att få prematurer, speciellt före 30+. Vore så skönt att komma förbi både 30 och 32+.
    Hur lång var din tapp på senaste kollen? (Ursäkta om du skrivit, har glömt). Anledningen till att jag undrade om du var inlagd var att jag vet om andra tvillingmammor som varit inlagda för påverkad tapp och då har de endast fått gå upp ur sängen för att gå på toaletten, absolut inget annat. Men det beror väl på hur påverkad ens tapp är och om man har några andra "riskfaktorer" för förtidsbörd också.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-24 18:47:07 följande:
    Den ligger mellan 18-21 mm ny beroende på vem som mätt. Förra veckan var den 25, veckan innan det 23.. Så nånstans där verkar det ju vara. Den är fullt sluten åt båda ändar tack och lov. Kanske är det som gör att jag får röra på mig? De jag vet som får order om strikt sängläge har haft ca 10 mm och tapp som öppnat sig.

Skönt i alla fall att få täta kontroller nu! Hoppas på att allt ska gå bra. Helst vill ju jag ha ut dem i v 37+ smile5.gif
    Ja det är säkerligen så att du får röra dig pga att den ändå är rätt "lång" för att vara påverkad och helt sluten. Min läkare sa att 25 mm och över räknades som opåverkad och du ligger ändå nära det måttet så du skall se att det dröjer innan de kommer

Jag hoppas också på 37+ någonting, hade känts perfekt för jag vete sjutton om det stämmer det där med att "ju längre de stannar inne desto bättre" när det kommer till enäggs som delar moderkaka iom att man i vissa landsting plockar ut MCDA tidigare än DCDA. (dock inte i Gbg)
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-25 21:51:53 följande:

Idag har vi äntligen bestämt oss angående extra suffletter och sittdynor till sittdelarna på Emmaljungan. När vi lade beställningen visste vi inte kön och bad om att få återkomma vad gällde färg. Men vi lade ändå till delarna till vår beställning iom att det var rabatt då. Vi har ju svart chassi och svarta ligg- och sittdelar. Nu blir det suffletter i white leatherette och till det sittdynor i magnolia. Egentligen är jag sugen på extra suffletter till liggdelarna också, men eftersom de används rätt kort tid så fick det vara. Någon måtta... :) 

Jag tänkte köpa/sy två solkepsar i något fint tyg till liggdelarnas suffletter för att "spexa" till dem lite och förlänga dem så att de ger bättre solskydd (såklart ). Vi har valt dark grey så inte jättekul färg i sig. Får se om jag slår på stort sen till sittdelarna och köper nya suffletter
  • JhjärtaK

Usch, idag har varit en riktig pissgraviddag, började med att jag knappt fick någon sömn inatt och det gjorde att jag mått mer eller mindre dåligt hela dagen. Har haft världens halsbränna så nu har jag köpt omeprazol och hoppas att det hjälper. Har inte orkat att göra nästan någonting och så fort jag försökt har jag blivit helt yr och illamående och väldigt törstig.

Bläh, behövde klaga lite. Men imorgon skall jag till bm, det piggar alltid upp mig som tur är

• JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-27 10:12:39 följande:

Gå gärna in på länken.

Vad är det för den länkar till?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D