Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

stinaa skrev 2014-12-08 09:10:10 följande:
    Åh vilken dramatik! Vad skönt att allt såg bra ut. Tycker du gör helt rätt som går hem nu, försök att vila och förbereda inför vad som komma skall. Jag blev ju sjukskriven redan i vecka 17 pga foglossning som varit vidrig (knappt kunnat gå) men jag kan ärligt säga att det bara blivit bättre och bättre, nu kan jag till och med ta minipromenader :) Min sjukgymnast trodde att jag skulle hamna i rullstol sista tiden i graviditeten men förmodligen slipper jag det, mår typ bättre nu än vad jag gjorde i vecka 10, är så glad att jag faktiskt kan njuta av graviditeten denna gång, det kunde jag inte med dottern då jag hade fruktansvärt ont men vägrade sjukskrivning förrän det var försent, något som jag verkligen ångrat och lovat mig själv att aldrig göra om. Sen har ju du en 2-åring också, ännu viktigare då att få återhämtning! :)
    Det var dock bara hemgång i fredags, idag är jag tillbaka och jobbar 50% igen, men bara i 1,5 vecka till sen 100% sjukskrivning, tack gode gud för det! Känner inte att jag skulle palla en endaste dag till typ. Blir väl så också när man får sitt "slutdatum"

Jag jobbade också alldeles för länge innan dottern kom! Skulle egentligen gått hem säkert 2-3 veckor tidigare men var "dumlojal" mot jobbet och puschade mig själv, helt i onödan! Och ja att ha en 2-åring gör ju att kvällar och helger blir rätt mycket mindre vilsamma än när man inte hade barn som du vet själv också

Jag hoppas att min foglossning blir bättre och att idag bara är extra dålig pga att maken var bortrest i helgen vilket gjorde att jag tog allt med dottern och det var lite mer bära och mer sitta på huk etc än annars. För idag kan jag knappt gå typ. Stapplar fram och det gör ont, bläh!
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-08 15:17:14 följande:

Rul idag gick jätte bra, allt såg fint ut och hjärtana slog för fullt :) väldigt aktiva bebisar! Den ena är nästan 4 cm större än den andra men hon sa att det inte var något att oroa sig över då de är tvåäggstvillingar. Tror det var här där det var någon mer som också skiljde lite i storlek?! Vet nån annan något om detta annars? Får lita på barnmorskan att det inte är något att oroa sig för :) var iaf en riktig lättnad att se att allt var bra med de små :) om 2 dagar går vi in i vecka 20 :)

Var det verkligen centimeter hon sa och inte millimeter? För 4 cm är ju nästan 1/3 av deras totala längd från huvud till stjärt i vecka 19 (enligt min app är de ca 15 cm CRL).

Mina har ju skiljt sig lite men då har det handlat om någon millimeters skillnad på längden på lårbenet och/eller huvudets storlekar. CRL har de inte mätt sen mitt kub-UL utan efter det är det lårbenet och huvudmåttet som har mätts och sen även buken för att uppskatta deras vikt.

Men oavsett så sa ju bm att det inte var något problem så då är det ju inte det. Grattis till ett lyckat RUL
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-08 19:07:59 följande:
    Förlåt jag skrev fel, jag menade att de de skiljde på dom som om det vore 4 DAGAR mellan dom :)
    Haha, ja det är ju en helt annan sak . Tror mina skiljde något liknande vid RUL så det är absolut ingen fara
  • JhjärtaK

Nu har vi varit på UL igen och flickorna mår fortfarande toppen och är väldigt likstora, skiljde bara 3% mellan dem.

De är mindre än om de hade varit enlingar, idag var första gången som de jämfördes med en simplex graviditet och de ligger på -17% respektive -20% men de har jättebra flöden i navelsträngarna så läkaren var inte orolig alls och detta krävde inte tätare kontroller utan ansågs vara normalt för tvillingar. Kanske speciellt då de är tjejer som tenderar att vara lite mindre dessutom.

Bokade tid för ytterligare två UL så nu är jag inne i februari, känns skumt på något vis då det fortfarande är december liksom

Är det någon annan vars tvillingar blivit jämförda med en simplex graviditet än?

• JhjärtaK
    nokla skrev 2014-12-10 17:19:32 följande:

jhjärtak vad vägde din dotter när hon föddes? Var hon också liten?

Mina vägde ganska exakt 3500 båda två och växte ur storlek 50 på 1-2 veckor, vi har nämligen lite diskussion här hemma om ifall man behöver köpa massa pyttestorlekar eller inte.

Min mans tvillingar vägde knappt 2500 när de föddes, men å andra sidan vägde hans barn som inte var tvilling också under 3 kg.

Nej hon var väl normal med sina 3460 g på 40+3 men minns att hon vid något TUL beräknades ligga -9% så man får väl ta uppskattningen med en nypa salt. Oroar mig dock för att vi de kommande gångerna har olika läkare som mäter varje gång och då ökar ju risken för diff mellan deras mätningar tyvärr.

Jaja, får väl lita på läkaren som sa att allt såg jättebra ut och inte nojja så mycket i onödan, ligger dock lite i min natur tyvärr

Jag får försöka fokusera på att vi verkar ha klarat oss från TTS iaf och det känns ju jätteskönt!

Vecka 25 idag
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-12-10 17:19:32 följande:

jhjärtak vad vägde din dotter när hon föddes? Var hon också liten?

Mina vägde ganska exakt 3500 båda två och växte ur storlek 50 på 1-2 veckor, vi har nämligen lite diskussion här hemma om ifall man behöver köpa massa pyttestorlekar eller inte.

Min mans tvillingar vägde knappt 2500 när de föddes, men å andra sidan vägde hans barn som inte var tvilling också under 3 kg.

Hon var iofs kort när hon kom (och är än idag, ligger -1 kurva på längden), 48 cm så hon kunde ha 50 ett bra tag faktiskt
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-12-10 16:36:23 följande:
    Härligt! :) Ja, mina låg på -3% tror jag det var, dom är ganska stora alltså men det tycker jag bara känns skönt! :) Hon tippade på stt dom skulle väga runt 2800-3000 gram om dom föds i vecka 38+0.
    Jamen det är ju en jättebra vikt för tvillingar! Medelvärdet är ju 2500 g så då blir de ena riktiga tjockisar i jämförelse
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-10 21:02:54 följande:

Köpte vagn idag! :) super nöjd.

hoppas jag inte vart för snabb bara. Är fortfarande livrädd att något ska gå fel..

Kul! Vad blev det för vagn?

Köpte du i butik så har de ju förlossningsgaranti så länge den inte är uppackad men tycker inte att ni är ute "för tidigt". Vi har också köpt vagn. Känns skönt att ha en sak avcheckad

Nästa sak blir att fixa ett skötbord till övervåningen med två skötbäddar på är tanken. Tror det blir att vi fästet en skiva mellan ena väggen och vårt handfat och sen gör några hyllor eller korgar under med blöjor och extra kläder etc. Medan vi fortfarande bytte på dottern på nätterna så bodde vi inte på övervåningen så därav finns inget skötbord där.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-11 08:58:44 följande:
    Vi köpte begagnat. En teutonia team cosmo :)

Jag tyckte inte heller det är tidigt men fick kommentarer att "oj va tidigt, har ni redan fixat vagn"
    Äh, skit i den kommentaren! Fick rekommendationen på tvillingklubbens utbildning att ha det mesta fixat vid vecka 30, dels för att de kanske kommer tidigare men mest för att man som mamma troligtvis kommer att vara trött och stor och helt enkelt inte orka speciellt mycket.

Ang glöggen så var det väl puckat för det första av din kollega att bjuda dig på en mugg men det är nog ingen fara. Vad kan en sådan mugg innehålla, en halv deciliter max antar jag. Och det är helt ok att dricka sådant med 0,5% alkohol så om du skulle späda glöggen till 0,5% ca så skulle du alltså dricka drygt 2 dl sådan dryck och det gör man ju lätt för en vanlig flaska 0,5 procentig ex öl innehåller 3,3 dl.

Så matte till din "rescue" haha
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-11 19:35:24 följande:
    Jo det tyckte jag med men tror inte dom tänkte sig för... muggarna fyller en halv deciliter. Det borde väl inte vara någon fara då eller att der skadar bebisarna? Försöker intala mig der iaf...
    Nej som min uträkning visade så får man i sig mer alkohol av att dricka en flaska "alkoholfri" öl än det du fick i dig.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D