Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

stinaa skrev 2014-11-19 08:29:59 följande:

Jag är nästan lika stor nu som jag var när jag var höggravid med dottern, haha! 7kg hade jag gått upp för två veckor sedan (nu vecka 24), men har faktiskt släppt alla sådana tankar, det blir vad det blir och huvudsaken jag mår bra :) Jag är mycket mer hungrig nu och sugen på "dåligt" än jag var med dottern då jag bara var sugen på frukt, grönsaker och bubbelvatten, haha.

Idag har jag UL, håll tummarna för oss!

Tummarna hålls!

Haha, ja jag är också galet sugen på "dålig" mat. Med dottern var det mest frusna jordgubbar och mjölk samt sådana där snabbnudlar och mannagrynsgröt (inte som kombo alltså, hehe)
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-19 11:24:31 följande:

Apropå den här med vikten o att man växer fort. Smörjer ni er mot bristningar? Vad är era ev. erfarenheter, hjälper det? Vad är bäst? Använde inga produkter alls sist, men klarade mig. Däremot tänker jag att det blir ännu större belastning/snabbt växande mage den här gången.

Bristningar man får ligger såpass långt ner i hudlagrena att det inte hjälper om man smörjer eller inte utan det bestäms av genetiken. Sen kan det kännas skönt att smörja men man får tyvärr inte färre bristningar för det, hur mycket än skönhetsindustrin vill få oss att tro det

Jag smörjde väl någon gång ibland med dottern och fick lite kring naveln men de är så ljusa så dem tänker jag inte på i vardagen.

Så min slutsats är att smörj för att det känns skönt, utgången sedan kan man liksom inte påverka tyvärr

Personligen smörjer jag mig aldrig på kroppen i vanliga fall, hatar att vara "kladdig" så det lär inte bli mycket smörjande här inte, trots att jag har weledas gravidolja (som dessutom var snordyr, så lättlurad var jag )
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-19 12:54:17 följande:

Allt såg helt perfekt ut idag! Tvillingarna var i princip på pricken lika stora så hon som gjorde ultraljudet skrattade till och med, haha :) Perfekt med vatten hos båda och dom växer som dom ska. Nu minskar ju risken rejält för TTS så nu ska jag njuta i två veckor innan nästa UL! :)

Underbart att höra! Vår läkare skrattade också till då bukmåttet förra veckan blev exakt lika på millimetern . Tydligen rätt ovanligt då om din också skrattade till, haha.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-11-19 17:53:18 följande:

Jag har nog inte varit sugen på nån direkt onyttig mat, ägg å mjölk å spenat mest. Å vatten. Jag har aldrig kunnat äta sött när jag varit gravid utan att må illa.

Har ju läst en hel del amerikanska sidor sen jag fick veta att det är tvillingar, för fanns så lite på svenska, har ni också det?

Tycker de skiljer sig i att det är mycket utförligare kostråd, och vikten av att få i sig tillräckligt med kalorier och protein betonar de mycket vilket knappt ens nämns på svenska sidor (300 kilokalorier extra per foster och dag står det, hur mycket som helst alltså!) och på flera sidor står det att ordentlig kost kan minska risken både för för tidig förlossning och havandeskapsförgiftning, men har inte hittat nån hänvisning till nån studie som skulle bekräfta det. Undra varför det skiljer sig så mycket med kostrekommendationerna.

Jag läste en del i början och hittade lite om att man i USA rekommenderade ex dubbla doser folsyra till dem som väntade tvillingar och att man allmänt borde äta mer vitaminer och mineraler då två såklart tar mer än en. Men inga studier. Ang folsyra så var det ju ändå "för sent" för oss då vi fick veta i vecka 13 att de var två och ryggraderna såg som tur var toppenfina ut på RUL så där kan jag andas ut

Ang kalorier så har jag inte tänkt så mycket på det. Äter rätt så varierat och allmänt "nyttigt" oftast (även om min kropp helst vill ha det onyttiga ) och så länge jag ökar i vikt så verkar jag ju få i mig tillräckligt med energi iaf.

Men man får nog ta allt man läser på nätet med en nypa salt men det är ju aldrig fel att äta nyttigt såklart
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-11-19 17:25:34 följande:

Hej på er!

Har varit en omtumlande dag. Har haft små sammandragningar den senaste veckan, men eftersom det oftast är normalt har jag inte nojat över det. I morse kom en liten rosa strimma på pappret. Under förmiddagen tilltog det och jag ringde in. 

Fick komma in strax innan lunch. Eller rättare sagt på läkarens lunch. Hon kollade utanpå och båda levde. Så kikade hon i underlivet och inget uppenbart "fel". Tappen stängd och lång med en bra "propp".

Odling tagen och sjukskriven två veckor. Dom tar det säkra före det osäkra. Jag ska sova mycket, gå korta promenader och i övrigt bara koppla av och ta det lugnt. Att gå korta promenader är bra för cirkulationen men inga pulshöjande aktiviteter får jag göra. Om sammandragningarna ökar i styrka eller kommer oftare så måste jag ringa.

Under torsdag och fredag ska denna läkare konferera med "min" läkare inne på sjukhuset och se om förebyggande antibiotika ska sättas in så några bakterier inte får fäste.

Just nu ser det bra ut men hon var lite bekymrad över att jag fått sammandragningar så tidigt och att det blöder samtidigt. Nu står dom på tå för mig säger dom, vill att jag hör av mig med minsta lilla och åker in om jag känner att nåt är fel. 

Min magkänsla säger att allt är ok, men jag tänker inte chansa genom att inte följa råd från läkare så klart!

Bebisarna var pigga vilket var ett bra tecken, dom sprattlade runt och levde om. Tydligen brukar dom bli lugna om kroppen är utsatt för infektion. 

Så nu är det lugna gatan här ett tag. Bara ta hand om mig själv och vila. 

Men oj så mycket du gått igenom på så kort tid! Bra att de håller koll på dig.

Tycker också det är svårt med vilka sd man skall vara orolig för och vilka som bara är "vanliga". Vet flera som bär på enlingar som till och med har smärtsamma sd som de inte oroar sig för medan jag hade blivit jätterädd.
  • JhjärtaK

Var hos bm idag och allt såg bra ut. Tv 1 hade 140 i puls och Tv 2 hade 145. De var lite svårare att hitta idag och rörde runt mycket därinne och sparkade och höll på

Mitt hb var åt det lägre hållet på 110 så jag ökar till två niferex varannan dag och en varannan dag så får vi se om det gör att hb stiger.

Blodsocker på 6,2 vilket är högre än vad jag har i vanliga fall men bm sa att det berodde nog på infektionen jag har i kroppen och att det ändå var ett bra värde.

Blodtrycket var 110/55 så lågt vilket ju är bra, puh!

Jag blir sjukskriven 50% fr.o.m. måndag då jag nästan är i vecka 23.

Hon mätte inte sf-måttet men det är nog inte åt det lägre hållet då det i väntrummet kom ut en annan bm och frågade om det var någon som hade bokat tid för inskrivning och när ingen sa ja så frågade hon var och en och när hon kom till mig så tittade hon på magen och sa "ja nej du har ju inte bokat tid för inskrivning", haha!

• JhjärtaK

Haha, ja alltid är det något Många har sagt att min mage är rätt liten för att innehålla två och jag kan väl hålla med dem men det känns som att den börjat expandera en hel del den senaste tiden. Vågen går lite fram och tillbaka men ändå uppåt på det stora hela.

• JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-21 12:48:32 följande:

Nu har jag äntligen fått träffa en läkare och göra ultrajud på specialmödravården :) Tvillingarna såg ut att må bra, de låg som ying och yang. Jag ska träffa en ny bm om en och en halv vecka. Hoppas att det känns bättre med henne. Kom på att jag inte fått ta några blodsockerprov eller järnvärde än. Läkaren kunde inte riktigt säga att han var 100 % säker på att det var enäggs, han sa att det blir svårare att se ju större de blir...hm. Nu ändrades bf-datumet från 29 april till 1 maj men aja känns som att bf-datumet inte säger så mycket när man väntar tvillingar :)

Bra att du fått träffa läkare och att det blir en ny bm, det kommer säkert kännas bättre med henne.

Nej vad jag hört så är det svårt att avgöra huruvida de är enäggs eller tvåäggs ju längre gången man är. Tydligen är det som lättast i vecka 8-12 och då är det ju inte många som gör UL ens :-/

Nej bf känns inte alls lika relevant nu när de är två

Hur blir kontrollerna framöver. Följs du upp såsom om de skulle vara enäggs eller blir det såsom om de är tvåäggs?
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-21 22:09:54 följande:

Någon som känt att magen kan kännas spänd? Menar då hela magen..Liksom hård nästan och känner mig nästan andfådd av att bara sitta rätt upp och ner för det känns som att de trycker uppåt?!

Ja så känner jag lite då och då. Har kort överkropp så min mage börjar verkligen med en gång där brösten slutar så klart att det blir trångt. Men magen känns inte särskilt spänd ändå så oroar du dig så ring din bm tycker jag.
  • JhjärtaK

Jaha, så blev det en dag på sjukhuset för mig. Har ju haft ömmande revben på vänster sida men allt har ju sett bra ut men tycker att det blivit värre de senaste dagarna. Så jag ringde förlossningskoordinatorn och hon tyckte att jag skulle komma in och kolla upp det. Och nu låg tvillingarna såpass konstigt till att den "vanliga" läkaren inte lyckades mäta (eller snarare hon blev osäker på om hennes första mätningar alla hade varit på samma tvilling) så nu väntar jag på "min" specMVC läkare som hade bakjour idag. Dock gick hon in i ett KS så det lär dröja iaf 40 minuter. Suck. Det är säkert inget farligt, båda har bra puls och rör runt men jag vill ju vara säker såklart.

Tur att man har en smartphone så att väntan inte blir alltför tråkig iaf även om jag mycket hellre hade spenderat lördagen på något annat sätt :-/

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D