Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

stinaa skrev 2014-11-17 11:23:33 följande:
    Vad fin du är! Jag känner mig höggravid vid det här laget, hehe :) Men vad himla fort tiden går, snart är dom här (typ) <3
    Tack

Ja tiden går ändå rätt så fort! Går in i vecka 22 på onsdag och var verkligen tvungen att kolla att det var vecka 22 och inte vecka 21 , haha.

Jag lovar att hålla tummarna för er på onsdag så får du göra samma sak för oss nästa onsdag
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-17 16:17:20 följande:
    Jag tror att det skiljer sig enormt mycket mellan olika landsting, där jag bor tex verkar det vara bm som gör ul även på specMVC, iaf hittils, men de rondar och går igenom med läkare efteråt. Jag får första läkartiden i v 21, angående förlossningsrädsla och förlossningssätt, sedan läkarbesök hos specMVC v24. Däremellan min vanliga bm. Tror inte det finns några fasta "ska" men däremot jäkla massa olika rutiner smile1.gif jag gillar min bm som gör ul,visar och förklarar och har gott om tid på besöken. Rul senast nu i v 18 såg jättebra ut så jag håller tummarna att de fortsätter må bra till nästa kontroll smile1.gif
    Ja det skiljer det sig säkert mellan landsting men gällande enäggs så verkar det ändå inte skilja sig så mycket faktiskt (för du väntade väl tvåäggs eller har jag totalt gått och fått en gravidhjärna nu? ).

Det att UL skall göras av en läkare när man väntar MCDA tvillingar det kommer från "min" läkare på mvc (som även jobbar på specMVC) och anses det vara nödvändigt i västra Götaland så tycker jag att alla som väntar MCDA borde kräva samma uppföljning, oavsett var man bor.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-11-17 18:27:32 följande:
    Hehe är nog gravidhjärnan som slagit till smile5.gif vi väntar enäggs, ser ut som MCDA för oss med. Här verkar det vara självklart att bm kör ul även på mig, åtminstone nu. Vet dock inte om det kommer ändra sig längre fram men än så länge har hon känts lika säker som om en läk kollat. Nu dags att göra mig redo för middag och försöka njuta av min semester! Känner av graviditeten så till vida att jag blir andfådd lätt och det stramar i ligamenten när jag promenerar. Och värre lär det väl bli framöver :-P
    Herregud vilken tur att jag ändå har gravidhjärnan att skylla på, sorry!

Jamen då verkar det skilja sig även gällande MCDA då, är inte förvånad på något vis då mödravården generellt skiljer sig en hel del (men trist tycker jag ändå att det är, varför skall det styras av var man bor någonstans egentligen??)

Ja de bm som gör UL är ju specialutbildade så man kan nog känna sig säker även med dem helt klart.

Åh så skönt med semester! Här är det bara vab, sen förkyld själv och nu verkar det bli vab IGEN, hur skall "vabruari" bli om oktober-november är såhär illa??? :-O
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-17 20:32:36 följande:

Här är det också oftast BM på specmvc som gör våra UL, ibland är det läkare som nu på onsdag. Däremot är vi alltid bokade till läkare direkt efter UL ifall vi har några frågor + att hen ska godkänna att UL:et såg okej ut.

Men hur ofta får ni till er vanliga BM för kontroller?

Jag går varannan vecka till min vanliga bm.

Jag är ändå lite förvånad att man här i Gbg går hos läkare varje UL, Västra Götalands läns landsting är inte direkt känt för en "omfattande" mödravård i vanliga fall känns det som (jämför med Sthlm där jag bodde när jag väntade dottern).

Jag befarar att jag kommer att få dras med min täppta näsa nu ända till förlossningen! Har hört att det är svårt att bli av med nästäppan om man väl får den under graviditeten, gaah! Hoppas ändå att den skall bli lite bättre för idag och igår kunde jag inte andas alls genom näsan på dagen och enbart tack vare nässpray på natten. Återstår att se hur det utvecklar sig...
  • JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-17 23:27:24 följande:

Jag provade att ringa till specialmödravården för ett par veckor sen men då sa de att jag måste ha en remiss från mvc för att komma dit. Nu har jag äntligen fått en remiss och ska dit på onsdag (går in i vecka 18 då) Hoppas allt ser bra ut ! Nästa gång jag ska träffa min vanliga bm är om en månad. Funderar på att byta mvc.

Ja byt mvc om du inte känner dig trygg och nöjd med dem. Jag bytte mvc under min graviditet med dottern och var väldigt nöjd med det beslutet.

Allt ser säkert bra ut. Det är väldigt ovanligt att de utvecklat TTS innan vecka 18 enligt min läkare iaf och sen med start vecka 18-20 så minskar risken exponentiellt och efter vecka 26-27 är det väldigt ovanligt att de utvecklar en allvarlig grad av TTS.

Om jag räknat rätt nu så är vi fem st med MCDA. Jag, du, justordinary, stinaa och plopp

Var i Sverige bor du?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-18 08:23:53 följande:

Blir lite fundersam nu. Tycker så himla mycket om min BM, hon har verkligen varit super, även under graviditeten med dottern. När jag var där sist (ca 2 veckor sedan) så kollade hon hur mycket vi skulle ses och hon sa varannan vecka från och med vecka 28. Okej sa jag, men då gav hon mig en burk stickor och att jag ska ta urinprov själv varannan vecka och träffa henne varannan vecka. Men allt annat då tänker jag så som HB, blodtryck, samtal mm. känns inte helt okej för mig att bara träffa henne en gång i månaden. Visserligen så tar dom blodtryck på mig varannan vecka när jag är på UL men ändå.. eller tycker ni jag är fånig som reagerade på det?

Nej klart man reagerar när man hör om andra som träffar sin bm oftare och som du säger så är det ju viktigt att kunna få prata med sin bm också, inte bara det fysiska som är viktigt liksom.

Men de missar ju hb och blodsocker även om det såklart är viktigast med blodtryck och stickorna. Kan du inte ringa din bm och be att få komma lite tätare redan nu?
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-18 08:48:52 följande:

Nu känner jag mig lite korkad.. När vi var på UL så konstaterades ju att det förmodligen är tvåäggstvillingar, de hade en tjock skiljevägg som mättes. Hon talade också om att det var ett Y-fäste. Men en moderkaka, eller två som växt ihop. Då daterades vi till vecka 12+3 och jag nöjde mig med att det lät som en lägre risk. Men det här med att det såg ut som en moderkaka då? Spelar det ingen roll när skiljeväggen var stor, för då tyder det på att det är två moderkakor som växt ihop. Eller? 

Vad jag vet så är det det där Y-fästet tillsammans med skiljeväggen som är det "viktiga". Y-fästet (också kallat lambda-tecken) säger dem att det är två olika moderkakor vilket sänker risken för att något skall gå fel.

På oss såg de ett tydligt T-tecken och bara en tunn tunn skiljevägg vilket säger dem att de delar moderkaka vilket ger "klassningen" högriskgraviditet (tack för det där "hög", de kunde inte nöjt sig med "bara" risk liksom )
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-18 20:41:22 följande:
    Jag fick nästan en chock när jag var in där och kollade...
    Fick lite andra tankar kring vinterjacka osv. Först tänkte jag att det kanske räcker att köpa en jacka som är två storlekar större än min normala, men det kommer det nog inte att göra. Även om man inte skulle bli fullt så stor som i bloggen.. Men jag är på god väg. Gick in i vecka 17 idag och +7,5 kg sist jag kollade på vågen (i helgen). Förra graviditeten gick jag upp 30 kg. Åt inte direkt onyttigt heller, men fick mkt vätska. Det gjorde ont i mina knän på slutet, så jag är lite orolig.. Men jag tror inte att jag har jag gått upp ngt mer hittills denna gång, fast att det är två. Och vinterjackan kanske löser sig med att jag får låna en kollegas, som hon hade när hon väntade tvillingar.
    Jag har inte hunnit kolla än men måste verkligen göra det nu känner jag

Jag har också gått upp ca 7-8 kg och är i vecka 22 nu. Med dottern gick jag upp 21 kg så det lär väl knappast bli 12 kg denna gång, haha . Men som dig så kände jag av knäna mot slutet så jag är också lite orolig :-/
  • JhjärtaK

Stod det något om att det är en tvillinggraviditet på era moderskapsintyg (ni som fått dem)? Det gjorde det inte på mitt vad jag kunde se iaf.

• JhjärtaK

Åh herregud, nu gick jag in och kollade på hennes foto från vecka 35 och blev allvarligt rädd typ, gaah! sådär stor var jag inte ens vid förlossningen med dottern och på den bilden hade hon 3 veckor drygt till sitt snitt!

Oj oj oj, ändå hoppas jag att jag blir så stor för det betyder ju att de inte tittar ut för tidigt.

Jag har förresten anmält mig till tvillingklubbens föräldrautbildning nu. Skall bli intressant. Lyckades inte få med maken för han känner dels att han har förlorat mycket jobbtid redan (UL och vab på det) och dels så håller den på rätt så sent så då måste ändå någon av oss dra efter bara någon timme för att hämta dottern på förskolan. Men jag får väl anteckna och berätta för honom sen.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D