Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Tjej 85 skrev 2014-11-04 17:16:32 följande:

Jag är i vecka 14+4 idag och har för två v sedan redan börjat jobba 75% istället för 100% . Beror kanske vad man har för jobb?? Jag jobbar med små barn på förskola.

Jättebra läkare som sa att du bestämmer hur länge det funkar att arbeta som du gör. Sagt en månad till sen får vi se.

Oxå sjukt trött när jag kommer hem och bara vill lägga mig.

Stå på dig!!

Ja mitt är ju inte tungt rent fysiskt utan snarare stressande med ett högt tempo och mycket ansvar. Känns än jobbigare då jag meddelat min "plan" på jobbet och de har fixat så att jag redan nu börjat lämna över mina arbetsuppgifter till en annan. Så det skulle kännas olustigt också mot min arbetsgivare :-/

Men jag skulle iaf bara prata med min bm som skulle meddela läkaren när jag ville bli sjukskriven så jag behöver inte prata om detta med honom igen iaf.

Min kära make iaf höll med om att jag redan nu skulle behöva sjukskrivning 10-20% så det kändes skönt att ha det stödet
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-04 20:55:52 följande:
    Hehe, jag hade ganska liten mage med dottern men nu har det verkligen skjutit iväg! BM sa även att har man varit gravid tidigare så blir magen oftast större av det också då magmusklerna inte gått ihop riktigt. Dessutom är det ju bara två år sedan jag var gravid sist :) Jag tycker mest det är roligt och ser fram emot att slå rekord i stor gravidmage ;)

Tycker du ska vara rak angående sjukskrivning och säga till läkaren rakt ut vad du vill. Förstår inte han så prata med läkare på kvinnokliniken vid nästa UL, dom nekar inte sjukskrivning!
    Min bm trodde att dottern skulle vara stor men hon vägde bara 3,4 kg så helt normal trots måttet

Nej neka skulle han inte göra. Det var mer att han nämnde att det kanske skulle bli problem med fk om jag ville gå hem 100% "såpass tidigt". Men men, det löser väl sig.
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-11-05 10:14:55 följande:
    Härligt att allt gick bra! 

Jag tror ju att de flesta av oss vill jobba så länge det går, men samtidigt så tänker jag att vi alla även vill minimera riskerna kring att bära två. Ta upp med din BM och hur du tänker och hur du kände vid läkarbesöket. 

När jag var på inskrivning förra veckan så frågade jag om det här med sjukskrivning och då sa min BM att det finns ingen praxis här direkt med att dom är väldigt frikostiga med sjukskrivningar. Hon sa att jag inte ska räkna med att jobba längre än till vecka 25. 

Hon menade på att det är inte bara det fysiska som blir tyngre utan även det psykiska. Just att veta att dom kan komma när som helst efter vecka 25 och oron kring vad det innebär. Så min BM tyckte att det var jätteviktigt att jag var tydlig med hur jag mår även psykiskt.

Jag tror att med det bagaget jag har sen i våras med ett så sent missfall som i vecka 20 så är både min läkare och min BM ganska lyhörda med hur jag vill ha det. Men jag förstår ju att alla inte har lika mycket tur med att få så bra kontakter inom vården.

Jag är lite orolig för hur jag mår framöver, men det får ju visa sig. Denna vecka har jag varit hemma från jobbet då jag är jätteyr och spyr mer än vanligt, kan inte annat än ligga i soffan och lyssna på ljudbok eller småkoka på TV. Datorn funkar korta stunder. Hoppas det blir bättre snart!
    Ja jag skall prata med min bm kring min oro att om jag jobbar för länge så påverkar det att de kommer tidigare. Som du säger så är det både det psykiska och det fysiska man får tänka på. Tack för peppen!

Hoppas du mår bättre snart! Jag hade väldig yrsel de första 10-12 veckorna men den blev sen mycket bättre.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-05 22:09:42 följande:

Hur tusan ska jag lugna mina nerver? Fick se mina små i vecka 12 på kub men är fortfarande jätte orolig för att få sent missfall eller att ena tvillingen dör! Är detta vanligt? Blir tokig på mina hjärnspöken. Har alltid vart nojig av mig men graviditeten tar nog priset :p

Tacksam för svar.

Jag tror inte att risken är speciellt mycket större för mf efter v 12 om allt sett bra ut då så jag tycker du skall slappna av och njuta av dina två små mirakler

Såg i en annan tvillingtråd att dina är ett resultat av pergotime. Fick du göra VUL vid ÄL för att kontrollera antalet blåsor som skulle släppa? Jag tog nämligen pergotime för att få till dottern men gjorde inget VUL innan ÄL och vi var redigt nervösa för att det skulle vara fler där inne vid ett VUL i vecka 9 då sannolikheten för tvillingar är 1/10 vid pergotime. Men den gången var där bara en och nu när vi bara lyckades på egen hand så blir det två, ironi haha!!
  • JhjärtaK

Igår kände jag en av bebisarna (tvilling 2 om jag får gissa) sparka från utsidan!!!! En sådan lycka, så himla coolt!

Vecka 20 igår också så dubbel glädje!

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-06 07:19:46 följande:
    Ja jag åt pergotime. Jag hade tagit 3 kurer med enkel dos utan att det tog sig, gjorde vul varje kur men äggen växte dåligt, de var ganska okej storlek men bm påpekade alltid att jag hade tunn slemhinna. Hon sa att har man det så har ägget svårt att fästa. Vi provade en till fjärde enkel kur och bestämde att fungerar det inte nu så tar vi en dubbeldos. Det lite roliga är att den 4e kuren tog sig det men utan vul då kliniken hade semester stängt så jag hade ingen aning om hur det såg ut. Men jag hade gett upp med tanke på att jag inte fått äl innan..var inställd på att få dubbel dos :p Dessutom den månad det tog sig så missade jag 2 av 5 tabletter haha. Vi var även på fest kring äl, hade inte så mycket sex som vi brukat så vart jätte chokade att vi var gravida och ännu mer att det var två då jag knappt fått äl de 3 kurerna innan :p
    Haha, ja väldigt lustigt minst sagt. Ingen ÄL och sen två ägg som lossade när du dessutom missat tabletter
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-06 16:11:05 följande:

Precis kommit hem efter att ha kollat till tvillingarna idag. Allt såg helt perfekt ut, lika mycket fostervatten, lika stora och alla små fingrar och tår på plats :) Nu kan vi pusta ut i två veckor till!

Härligt!
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-06 23:07:06 följande:

Någon som fått annorlunda bröst? Jag har jätte svullna vårtgårdar så ser nästan konstigt ut :p

Ja de har blivit mycket större! Tycker att de är onödigt stora faktiskt måste jag säga :-/. Vårtgårdarna har också blivit större och lite mörkare men de blev iaf mindre sen efter förlossningen med dottern så säkerligen samma sak denna gång.
  • JhjärtaK

Jag var hos min bm idag och allt såg bra ut. Blodtryck 125/60, blodsocker 4,2 och hb 110 (åt det lägre hållet så jag skall fortsätta att äta niferex och öka lite till varje dag). Inga proteiner eller bakterier i urinen heller som tur är.

Hon tog inget sf-mått men visade var livmodern var och den var en bra bit högre än om där bara varit en kan jag säga, säkert en 5 cm över navelhöjd så vid nästa besök lär väl mitt sf mått inte vara litet direkt

Tv 1 hade 138 i puls och Tv 2 hade 143. Jag älskar att höra deras hjärtslag och ligger och fånler hela tiden . De låg på samma vis som vid UL förra veckan, dvs Tv 1 åt höger med huvudet nedåt och Tv 2 åt vänster med huvudet uppåt.

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-11-07 13:58:25 följande:

Idag hade vi KUB. Det gick jättebra :) Jag har varit lite orolig eftersom förra gången jag var gravid fick vi 1/217, vilket inte är så jättebra även om det är över gränsen för att gå vidare med fler tester.

Vi fick se båda sprätta omkring och vi fick utsöta bilder :) Siffrorna blev 1/2216 på den ena och 1/2217 på den andra när det gällde DS, känns jättebra! Ännu lägre risker på de andra trisomierna. Vi kan nog pusta ut nu ett par veckor känns det som, härligt!

Vi hade beställt hem ett NIPT-test så vi har ett hemma. Det kommer vi nu inte använda utan skicka tillbaka.

Nu ska vi försöka fokusera på att njuta och vara glada ett tag tills nästa kontroll Hjärta

Grattis till bra kub! Måste vara en härlig känsla. Skall ni fira på något sätt?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D