• julii

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hela 34 dagar kvar till ultraljud. Längtar ihjäl mig och är fortfarande sjukt rädd att få missfall/ma.. trots att jag fick se mina hjärtan i v.12 på kub. Har ni några tips på hur man lugnar nerverna? :(

• julii

Hur tusan ska jag lugna mina nerver? Fick se mina små i vecka 12 på kub men är fortfarande jätte orolig för att få sent missfall eller att ena tvillingen dör! Är detta vanligt? Blir tokig på mina hjärnspöken. Har alltid vart nojig av mig men graviditeten tar nog priset :p

Tacksam för svar.

• julii
    JhjärtaK skrev 2014-11-06 06:28:21 följande:

Jag tror inte att risken är speciellt mycket större för mf efter v 12 om allt sett bra ut då så jag tycker du skall slappna av och njuta av dina två små mirakler

Såg i en annan tvillingtråd att dina är ett resultat av pergotime. Fick du göra VUL vid ÄL för att kontrollera antalet blåsor som skulle släppa? Jag tog nämligen pergotime för att få till dottern men gjorde inget VUL innan ÄL och vi var redigt nervösa för att det skulle vara fler där inne vid ett VUL i vecka 9 då sannolikheten för tvillingar är 1/10 vid pergotime. Men den gången var där bara en och nu när vi bara lyckades på egen hand så blir det två, ironi haha!!

Ja jag åt pergotime. Jag hade tagit 3 kurer med enkel dos utan att det tog sig, gjorde vul varje kur men äggen växte dåligt, de var ganska okej storlek men bm påpekade alltid att jag hade tunn slemhinna. Hon sa att har man det så har ägget svårt att fästa. Vi provade en till fjärde enkel kur och bestämde att fungerar det inte nu så tar vi en dubbeldos. Det lite roliga är att den 4e kuren tog sig det men utan vul då kliniken hade semester stängt så jag hade ingen aning om hur det såg ut. Men jag hade gett upp med tanke på att jag inte fått äl innan..var inställd på att få dubbel dos :p Dessutom den månad det tog sig så missade jag 2 av 5 tabletter haha. Vi var även på fest kring äl, hade inte så mycket sex som vi brukat så vart jätte chokade att vi var gravida och ännu mer att det var två då jag knappt fått äl de 3 kurerna innan :p
  • julii
    plopp76 skrev 2014-11-06 07:56:36 följande:

Jag tror att man får försöka hitta saker som är bra, roliga och positiva för att hålla oron i shack. Tyvärr är vi många som bär på oro och det är inte alltid så lätt att hantera den. Min kurator sa så här till mig:

"Försök att vara glad och lycklig för din graviditet och koncentrera din oro till dom dagar du har en kontroll eller möte hos BM. Dom dagarna kan du ställa frågor till din läkare, barnmorska eller mig. Dom dagarna kan du plocka fram och hantera oron tillsammans med oss. Där emellan är det jättebra om du försöker att inte fundera så mycket på risker och sånt. För hur det än är, i slutänden kan du inte påverka din graviditet mer än att försöka vila, ta hand om dig och att vara glad."

Och visst är det så, även om det är lättare att säga än att leva efter. Hoppas du hittar ditt sätt att hantera oron, annars får du skriva här så får vi försöka peppa dig så gott vi kan :)

Ja de var ju faktiskt bra sagt. Ska tänka på det :) tack för peppade ord :)
  • julii
    JhjärtaK skrev 2014-11-06 08:25:03 följande:

Haha, ja väldigt lustigt minst sagt. Ingen ÄL och sen två ägg som lossade när du dessutom missat tabletter

Ja visst är det konstigt :)
  • julii

Någon som fått annorlunda bröst? Jag har jätte svullna vårtgårdar så ser nästan konstigt ut :p

• julii

Hatar mig själv för att jag är så nojig hela tiden. Känns som att jag inte är gravid knappt. Är rädd att de har hänt något med de små liven. Är de vanligt att ena tvillingen inte klarar sig? Jag tänker jätte mycket på det. Rul om hela långa 25 dagar och är rädd för att göra ultraljudet samtidigt som jag längtar jätte mycket. Vad har ni för erfarenheter/tankar om detta?

• julii

Ligger i soffan och känner mig på magen och känner att ena sidan av magen är hård och andra sidan mjuk? Kan det ha att göra med hur bebisarna ligger? Eller är det nå fel? :p

• julii

Har ni fått några biverkningar av niferex?

• julii
    VVW skrev 2014-11-16 22:14:12 följande:

Tack för att ni delar med er!

Jag har känt mig osäker på om min mödravård har gått rätt till. Jag gjorde ultraljud i vecka 10 och då såg de att det var monochoriotiska tvillingar och sen fick jag göra ultraljud i vecka 13. Jag har inte fått träffa någon läkare än. Nästa ultraljud blir i vecka 18 fast på specialmödravården. Jag tycker att jag har fått väldigt lite information. Allt det där med riskerna vid monochoriotiska tvillingar har jag fått läsa om själv. Jag hoppas jag får lite mer information vid nästa ultraljud!

Hur har era magar växt? Min mage ha blivit jättestor de senaste två veckorna.

Tycker att vi också fått dåligt med information. Fick reda på i v.12 på kub test att vi väntar tvillingar, dock tvåäggs. De sattes upp en ny tid, rul, 8edecember, är i v.19 då. Men inget emellan. Dock skulle jag på ul minst en gång i månaden efter det. Annars får jag ingen information alls.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D