Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
Hela 34 dagar kvar till ultraljud. Längtar ihjäl mig och är fortfarande sjukt rädd att få missfall/ma.. trots att jag fick se mina hjärtan i v.12 på kub. Har ni några tips på hur man lugnar nerverna? :(
Hela 34 dagar kvar till ultraljud. Längtar ihjäl mig och är fortfarande sjukt rädd att få missfall/ma.. trots att jag fick se mina hjärtan i v.12 på kub. Har ni några tips på hur man lugnar nerverna? :(
Hur tusan ska jag lugna mina nerver? Fick se mina små i vecka 12 på kub men är fortfarande jätte orolig för att få sent missfall eller att ena tvillingen dör! Är detta vanligt? Blir tokig på mina hjärnspöken. Har alltid vart nojig av mig men graviditeten tar nog priset :p
Tacksam för svar.
Jag tror inte att risken är speciellt mycket större för mf efter v 12 om allt sett bra ut då så jag tycker du skall slappna av och njuta av dina två små mirakler
Såg i en annan tvillingtråd att dina är ett resultat av pergotime. Fick du göra VUL vid ÄL för att kontrollera antalet blåsor som skulle släppa? Jag tog nämligen pergotime för att få till dottern men gjorde inget VUL innan ÄL och vi var redigt nervösa för att det skulle vara fler där inne vid ett VUL i vecka 9 då sannolikheten för tvillingar är 1/10 vid pergotime. Men den gången var där bara en och nu när vi bara lyckades på egen hand så blir det två, ironi haha!!
Jag tror att man får försöka hitta saker som är bra, roliga och positiva för att hålla oron i shack. Tyvärr är vi många som bär på oro och det är inte alltid så lätt att hantera den. Min kurator sa så här till mig:
"Försök att vara glad och lycklig för din graviditet och koncentrera din oro till dom dagar du har en kontroll eller möte hos BM. Dom dagarna kan du ställa frågor till din läkare, barnmorska eller mig. Dom dagarna kan du plocka fram och hantera oron tillsammans med oss. Där emellan är det jättebra om du försöker att inte fundera så mycket på risker och sånt. För hur det än är, i slutänden kan du inte påverka din graviditet mer än att försöka vila, ta hand om dig och att vara glad."
Och visst är det så, även om det är lättare att säga än att leva efter. Hoppas du hittar ditt sätt att hantera oron, annars får du skriva här så får vi försöka peppa dig så gott vi kan :)
Haha, ja väldigt lustigt minst sagt. Ingen ÄL och sen två ägg som lossade när du dessutom missat tabletter
Någon som fått annorlunda bröst? Jag har jätte svullna vårtgårdar så ser nästan konstigt ut :p
Hatar mig själv för att jag är så nojig hela tiden. Känns som att jag inte är gravid knappt. Är rädd att de har hänt något med de små liven. Är de vanligt att ena tvillingen inte klarar sig? Jag tänker jätte mycket på det. Rul om hela långa 25 dagar och är rädd för att göra ultraljudet samtidigt som jag längtar jätte mycket. Vad har ni för erfarenheter/tankar om detta?
Ligger i soffan och känner mig på magen och känner att ena sidan av magen är hård och andra sidan mjuk? Kan det ha att göra med hur bebisarna ligger? Eller är det nå fel? :p
Har ni fått några biverkningar av niferex?
Tack för att ni delar med er!
Jag har känt mig osäker på om min mödravård har gått rätt till. Jag gjorde ultraljud i vecka 10 och då såg de att det var monochoriotiska tvillingar och sen fick jag göra ultraljud i vecka 13. Jag har inte fått träffa någon läkare än. Nästa ultraljud blir i vecka 18 fast på specialmödravården. Jag tycker att jag har fått väldigt lite information. Allt det där med riskerna vid monochoriotiska tvillingar har jag fått läsa om själv. Jag hoppas jag får lite mer information vid nästa ultraljud!
Hur har era magar växt? Min mage ha blivit jättestor de senaste två veckorna.