• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Måste ni bära eller nöjer de sig att ligga i famnen? Våra kan ligga och sova ganska gott på bröstet båda två om man stöttar upp med kuddar under armarna och ryggen så man liksom halvsitter, det var typ det enda min man fick göra hela tiden när vi låg inne på sjukhuset och jag var för dålig för å ta dem. Tar de napp?

• nokla

Åh men då blir det säkert bättre snart när de är friska Det är bara den ena av våra tjejer som tar napp också, inte hon med störst sugbehov såklart

• nokla
    justordinary skrev 2015-04-06 14:07:46 följande:

Har också fått våra små tjejer nu. Födelsevikter på ca 2,7 och 3,1 kg i v 37+. Försöker nu lära mig att överleva på minimalt med sömn och maximalt med amningstillfällen.

Haha grattis, när föddes de? Jag försöker lära mig att stå ut med allt stillasittande, en kan man ju alltid gå runt och amma på ena armen men när de vill äta samtidigt så sitter man ju fast Men det är ju inte så länge de äter så här vansinnigt ofta.
  • nokla
    A82 skrev 2015-04-07 16:30:01 följande:

Hej, idag kom våra tjejer till världen med planerat snitt i vecka 36+3. Det pga. minskat fostervatten och utplaning på tillväxten. 1:an låg dessuom med fötterna nedåt fortfarande. De vägde precis lika mycket 2720 gram och var 45 resp 46 cm långa.

Grattis!!
  • nokla

Alltså jag har ingen aning om hur det är med kalorier men en tallrik fiberhavregrynsgröt på förmiddagen funkar för att hålla mig på stabilt humör tills jag hinner äta igen. Det går väldigt snabbt att fixa i micron också.

• nokla

Jag är så glad att jag investerade i två bärsjalar. L måste ha kroppskontakt exakt hela tiden, hon somnar när jag ammar men så fort hon inte är på mig så vaknar hon direkt, går inte att lägga ner alls. Båda ammar konstant hela natten just nu och ända till klockan 14 idag satt jag och ammade konstant innan jag ens fick på mig kläder Lyckades amma i ringsjalen i ren desperation nu till kvällen, diskade och bakade en äppelpaj samtidigt haha. Så svårt att få rutin på att ha två bebisar, men vi har lyckats ta oss till stugan på landet, och varit vid havet med alla barnen tack vare bärsjalar, L vägrar ju barnvagn också såklart. Men det är härligt att de är så gosiga 3 veckor idag.

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-04-11 14:18:08 följande:

Till skillnad från storasyster så uppskattar faktiskt dessa två vagnen :-O och det går att lägga ner dem även om man får vänta ett litet tag tills de sover djupt. Men storasyster var en riktig bärfis som bodde i selen de första månaderna så jag har testat på den varianten också

Åh vad skönt Med storasyster, blev det lättare att lägga henne i vagnen när hon blev några månader? L har gråtit i timmar på eftermiddag/kvällar och inget funkar, hon gråter i famnen, i bärsjalen, i bilen. Magen har varit uppsvälld och gasig och hon har dragit upp benen och gallskrikit, stackarn Ja kolik typ tänkte vi och bvc. Men sen blev det så att vi inte var hemma och hade henne i sjalen hela dagen, försökte aldrig ens lägga ner när hon somnat eller så, och då somnade hon helt nöjd på kvällen sen utan magknip så nu har vi kört så att hon är i sjalen eller famnen på någon precis hela dan. Om det var ett otillfredsställt närhetsbehov eller om hennes tarmar av nån anledning fungerar bättre när hon är uppe i famnen vet jag inte, men så skönt att det fungerar!
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-04-14 15:56:03 följande:

Hon började uppskatta vagnen först efter 7 månader ungefär så hon sov väldigt sällan i vagn utan hemma i sin säng (vilket är lyxigt då man kan göra vad man vill under tiden )

Att sitta "groda" såsom de gör i sjalen när de är små är jättebra för deras magar så säkerligen en kombination av närhet och skönt för magen Om man kunde duscha med sjalen på bara, haha

Haha det finns faktiskt speciella sjalar för det.. Men en sån har jag inte och jag förstår inte hur man lyckas tvåla in sig under sjalen. Sån tur att vi är två hemma nu, och kan turas om att bära. Och att bara en av tjejerna har magproblem.
  • nokla
    stinaa skrev 2015-04-15 09:23:13 följande:

Härligt att det funkar Nokla! :)

Vi håller på att kolla upp bärselar nu. Vill kunna bära en och en men även båda samtidigt i "tandem", alltså en på magen och en på ryggen. Vill att dom ska vara ergonomiska både för oss ovh bebisarna, samt lätta att ta av och på. Har ni införskaffat bärselen? Här lutar det mot två st Pognae, de går att ha en och en men även båda samtidigt. Många som rekommenderar dom :)

Jasså vi funderar på att beställa en twingo från usa. På ryggen ska de ju inte sitta i sele innan de kan sitta utan stöd så det känns inte så bråttom. Har ringsjal, vävd sjal 5,7 m och en beco butterfly så har möjlighet att bära båda redan men har inte vågat testa än Har bara använt bärselen till mina tidigare barn så vill känna att jag har full koll på sjalen med en i taget först. Men innan min man går tillbaks till jobbet måste jag ju bemästra att bära båda
  • nokla

Åh såg att knyt an har tagit in twingo nu! Vilken himla tur att jag såg det, blir ju betydligt billigare än att betala frakt och tullavgift från usa.

Ringsjal funkar bra för att snabbt och lätt få upp ett barn och få fria händer, eller för att amma i. Är inte bekvämaste alternativet för att bära ett tyngre barn eller längre stunder. Kolla efter ring sling på youtube tex för att se hur man gör.

• nokla

Första försöket. Klarade en förmiddag ensam hemma med två gråtiga bebisar som bara vill vara uppe i famnen, de somnade gott

• nokla

5,2 m, mycket tyg. Det är extra tjockt tyg för att jag ska kunna använda när de är större, så lagom smidigt nu när de är så pyttesmå. Varför tänker man alltid fel? Skulle köpt den där om ett år och en tunn sval nu.

• nokla

Våra är inte vakna långa stunder än, de sover, äter och umgås 10-15 min sen blir de trötta och gnälliga och behöver hjälp att komma till ro. De är inte övertrötta då?

Vi bär och bär, tar varsin bebis och de kommer bara ner för att äta och byta blöja. Nu när vi har vant oss och lagt ner tanken på att kunna lägga ifrån sig bebis ibland så funkar det väldigt smidigt faktiskt och bra att kunna ägna sig åt de andra barnen trots att vi båda är upptagna med en bebis var 24/7. Vi kommer iväg ut å hittar på nåt varje dag, lagar middag, lyckas hålla undan stöket och tvätten och har tid för att umgås

• nokla

Åh vi bär i sjal, sele och famn Vi bär hela tiden, det går inte att lägga ner dem för de vaknar direkt. Man kan verkligen känna sig otillräcklig! Känner igen det där när man är själv med dem och en vill upp å gå och den andra vill ligga still och äta

När vi nattar de andra barnen tar vi varsin, ibland gråter dem och nattningen får liksom bli därefter, ibland får jag gå fram och tillbaks i rummet och läsa saga med en bebis i sjalen, ibland kanske dottern får somna i soffan för att det känns bättre när man inte kunnat få nån riktig nattning. Det krävs ju lite flexibilitet från alla parter. Men efter 12, halv ett nån gång sover de faktiskt bra, bara de får ligga hud mot hud och så vaknar de ju för att äta förstås typ en gång i timmen Men de somnar om av maten.

• nokla
    julii skrev 2015-05-13 10:02:42 följande:

Jag är ju ensamstående med mina tvillingar och oj va dåligt samvete jag har mest hela tiden. Så svårt att känna sig tillräcklig. Som idag t.ex. Ska min mamma ta med dom till bvc så att jag kan få sova och ta en dusch men kan inte släppa tanken på att jag får dåligt samvete och att vi ska få en sämre anknytning. Jag flaskmatar dom samtidigt så får dåligt samvete där med att vi får sämre anknytning..

Jag tänker att de får möjlighet till en fantastiskt nära anknytning till sin mormor också ????

Jag har dåligt samvete jämt också fast vi är två föräldrar hemma, vi gör ju så gott vi kan men det är väldigt lätt att känna sig otillräcklig med två bebisar. Du gör ett jättejobb att ta hand om båda på egen hand, var snäll mot dig själv och ta hjälp av mamma så mycket du kan och tänk att allt gos och närhet och matning kommer ge en fin anknytning även om du delar din uppmärksamhet på två.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D