• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Kl 12 satte de igång med att ta hål på ettans fosterhinnor då jag var 2,5 cm öppen när vi kom in. Kl 15 hade jag precis blivit undersökt och var 3 cm öppen och började få kännbara värkar och kl 16 var båda ute. Ettan 15.30 och tvåan 15.52. En hyfsat intensiv timme med bara några sekunder mellan värkarna. Med facit i hand tur att vi fick tid för igångsättning för om värkarna hade startat hemma hade det blivit hem- eller bilförlossning.

Ettan 2750 gram och tvåan 2695 gram, så väldigt nära sina uppskattade vikter, och båda 46 cm. De är väldigt olika varandra i ansiktet och den ena är blond och den andra brunhårig så ingen förväxlingsrisk i alla fall Båda mår bra och kom ut pigga och hungriga.

• nokla

Idag är de 4 dagar gamla och vi var tillbaks till sjukhuset på återbesök och pku-test. Åkte hem från BB i söndags. Båda har vänt och är på väg upp i vikt igen, så skönt. Vi har varit lite oroliga för ena tjejen (ettan) för hon har varit så trött och orkade inte äta så bra i början, vi får väcka henne med max 3 timmars mellanrum och övertala henne att äta så det var skönt att se att det gett resultat Som tur är fungerar amningen superbra med andra tjejen så hon har helt själv sett till att det finns ordentligt med mjölk. Vad jag hade glömt hur mysigt det är att ligga och gosa med en nyfödd, jag kan inte slita mig

• nokla

Jag vet inte när de brukar äta mer effektivt men våran tvilling 2 (Lou heter hon förresten) gör det redan på 10 minuter. Tvilling 1 (Blenda) är ju lite tröttare och suger inte alls lika effektivt så det tar en bra stund för henne. Vi ligger också mycket i sängen och gosar, men Lou vill gärna komma upp en stund på eftermiddagarna och sitta i bärsjal, då blir hon nöjd Blenda nöjer sig med att ligga och titta lite de korta stunder hon är vaken.

• nokla

Vi är hemma båda tillsammans från nu och över sommaren. Till sista juli. En del föräldraledigt, en del såna där 10 dagar i samband med barns födelse, fast vi har ju 20 dagar, och lite semester.

• nokla

Ja inte hade det behövts egentligen för att ta hand om bebisarna, nu har jag lärt mig att lyfta och manövrera båda och lägga till dem och dubbelamma både med och utan amningskudde, trodde det skulle vara krångligare faktiskt Men chansen att få vara bara lediga tillsammans en hel vår och sommar kommer vi typ inte få igen förrän vi är pensionärer Just nu har jag haft lite problem med mjölkstockning och feber med, hårt för brösten att gå från noll till att försörja två barn på så kort tid, å det är verkligen skönt att ha någon mer hemma när man är sjuk.

• nokla

Åh grattis julii, mår ni bra alla?

stinaa, jag gör på lite olika sätt. Bekvämast är väl att sitta typ i skräddare med huvudena i armvecken och bebisarna liggandes i kors typ över mina ben. Eller om jag ligger på sidan och redan ammar den ena när den andra vaknar så lägger jag upp henne över min höft med ett ben på varje sida, men då kan det bli lite tungt att stötta huvudet efter ett tag så det är mer en nödlösning.

Vi firade att bebisarna blivit en vecka med att bli inlagda på specialförlossningen igen Jag fick plötsligt 40 graders feber och hög puls och sen fallande blodtryck så har legat med dropp i båda armarna och ekg-sladdar överallt och intravenöst febernedsättande och två sorters antibiotika och ammat två bebisar. Nu är jag stabil så antibiotikan verkar fungera i alla fall fast de vet inte vad jag har för infektion än och har tagit alla möjliga odlingar men de tror det är nåt med urinvägarna. Vi blev flyttade till bb, igen, igår kväll. Hoppas de kan sätta över mig på tabletter snart så vi får åka hem.

• nokla

Blev utskrivna från sjukhuset idag. Tjejerna väger lika lite som när vi blev utskrivna från bb innan de hade börjat vända och gå upp i vikt. Så himla trist

• nokla

Jo det sa de att mjölkproduktionen brukar få stå tillbaka när man blir såpass sjuk för då prioriterar kroppen annat, att överleva typ Men nu borde det vända när jag mår bättre och bvc verkade inte så väldigt oroliga, det blir tätare vägningar bara. Men känns ju ändå trist speciellt som de redan var små från början. Här har typ alla barn passat på å bli förkylda också men ingen har smittat bebisarna än i alla fall. Svårare om man själv blir förkyld, barnen får hålla sig på lite avstånd när de är sjuka.

• nokla

Och nej förresten de hittade inte vad det var för infektion. Hoppas ni kryar på er snart å att småtjejerna inte får det så besvärligt med förkylningen.

• nokla

Vi har haft lite magproblem och ger sempers magdroppar, mest för att jag äter antibiotika men deras små magar och tarmflora är ju väldigt omogna ändå även utan antibiotika och ganska sannolikt kan det påverkas av om man äter ersättning eller ammas också så ni kunde ju testa om det hjälper?

Turas ni om med nätterna? Bara man får sömn så orkar man med det mesta, men sover man inte blir man ju galen. Jag sover bra faktiskt, samsover och ligger ner och ammar så jag kan somna om medan de äter bara de inte vaknar samtidigt för då måste jag sätta mig upp Sen vill L vara uppe i famnen och ha tutten i munnen exakt varje sekund hela dagen för att inte bryta ihop, men som sagt när man har sovit så orkar man ju med det. Jag hoppas verkligen det vänder med nätterna för er snart så att du får sova.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D