Inlägg från: Mamapingu |Visa alla inlägg
  • Mamapingu

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Hej! Var på ultraljud igår och fick reda på att det är två små i magen. Antagligen tvåäggs och antagligen pojkar men är bara i vecka 14 så det var svårt att se. Beräknad i mitten av april om de håller sig inne hela tiden. Får jag hoppa in här?

• Mamapingu
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 10:00:48 följande:
    Klart du får, välkommen! Jag känner igen ditt nick från någon annan tråd, vet du vilken?
    Känner igen ditt nick också, jag var med i en apriltråd förut men den spårade så jag lämnade, är det den? Annars vet jag inte riktigt. 

Nu har jag lite att läsa ikapp :)
  • Mamapingu
    Krisse80 skrev 2014-10-15 15:43:33 följande:

Hej tjejer, hoppar också in här då vi igår vid KUB-ultraljudet (vecka 11+6)fick veta att det fanns två små liv i magen. Total chock!! Jättekul såklart men samtidigt lite läskigt, hur ska vi kunna ta hand om två små bebisar?! Inte lättare när vi bor i London och har släkt och familj i andra länder...

Hon som gjorde ultraljudet var säker på att det var tvåäggstvillingar men undrar hur hon kan vara så säker på det. De har visserligen varsin fostersäck (heter det på svenska va?) och varsin moderkaka men ändå, har förstått att även enäggstvillingar kan ha det eller?

Mycket nytt att sätta sig in i, glad att jag hittat denna tråd, känns som att man kommer ha tusen frågor framöver när chocken har lagt sig lite :)

Som vi då, fick också reda på det igår (vecka 14) och hon som gjorde ultraljudet sa att det är tvåäggs. Vi har också familjen långt borta. Närmsta är 65 mil bort och sambons bor i ett annat land. 
    JhjärtaK skrev 2014-10-15 17:55:09 följande:

Nu har jag googlat på "best twin diaper bag" och kommit fram till att två starka kandidater är Skip Hop duo double deluxe och Ju Ju Be be prepared. Den senare finns i ruggigt snygga designer men kostar därefter också, 180 dollar! :-O

Till dottern har vi haft en väska från Stadium som kostade 99 kr så en aningens skillnad kan man väl säga på prisklass

Vi hade skip hop med ettan och den var bra. Köpte den i holland och där kostade den bara hälften av vad den kostar här. Det är så löjligt dyrt med vissa barngrejer bara för att de är just barngrejer. 
  • Mamapingu

Om ni inte köper ny donkey så tänk på att det äldre chassit blir mycket större när man fäller ihop det än vad det nyare chassit blir. Så ni inte mätt efter nya och råkar köpa en bagagnad med äldre chassi som sen inte får plats i bilen.

Är det bara jag som är rädd att bebisarna ska komma alldeles för tidigt och hamna på neo med allt vad det innebär?

• Mamapingu

Jag vet inte riktigt när men har man en donkey vet man nog om det är nya chassit eller inte.

Vad jobbigt. Vilken vecka var du i då?

Jag försöker också koncentrera mig på det jag faktiskt kan kontrollera men tankarna på att bebisarna kan komma alldeles för tidigt, att det kan bli komplikationer vid förlossningen och att min kropp kommer ta så extremt mycket stryk av den här graviditeten kommer ändå. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till allt.

• Mamapingu
    JhjärtaK skrev 2014-10-17 06:28:57 följande:
    Om du oroar dig mycket för komplikationer under förlossningen så tänk på att kejsarsnitt alltid är ett alternativ när man väntar två. Som någon skrev innan så tvingas ingen att föda två barn vaginalt om man inte vill.

Och ca 50% av alla tvillingfödslar sker ju via snitt så det är nog bra att vara påläst även om det.
    Det jag oroar mig för är just att det ska bli kejsarsnitt. Vill inte alls det. Och sen oroar jag mig för att det ska gå för fort. Med ettan tog det mindre än sex timmar från första känning och det sägs ju att det går fortare med andra barnet. Nu har vi ca 40 min bilresa till sjukhuset också så jag fasar lite för att ha 40 minuters värkarbete i bilen också.
  • Mamapingu
    plopp76 skrev 2014-10-17 08:31:28 följande:
    Jag blev inlagd i början på vecka 20, 19+1 och förlorade bebisen 19+4. Så det blev en "riktig" förlossning, men så klart inte lika smärtsam eftersom bebisen var liten. Däremot blev det ju att föda fram den lilla med sån ångest så jag trodde jag skulle dö av sorgen som vällde in under tiden och efteråt.

Så visst är det tungt nu, det är det. Men som sagt så försöker jag tänka på allt det praktiska istället. Det är lättare att hantera för mig :)
    Så fruktansvärt sorgligt. Kan inte ens tänka mig hur det måste ha varit att gå igenom.

Vilken vecka är du i nu då?

Jag var på babyproffsen och barmens hus idag och kollade på vagnar och babyskydd. Kom fram till att bugaboo donkey är enda tvillingvagnen en kan fästa två babyskydd på samtidigt. Det var en funktion vi saknade med ettan och hade tänkt se till att ha med nästa men är inte så säker på att jag vill lägga ut 20 000 kr på vagn :/
  • Mamapingu
    JhjärtaK skrev 2014-10-17 16:06:15 följande:
    Nej på Emmaljungan kan man också fästa två babyskydd och från årsskiftet så är det maxi cosi babyskydd som går att klicka i på den mha en adapter smile1.gif (fick lite förhandsinfo från personalen på babyproffsen när jag var där)
    Hm hon på babyproffsen sa att det hade gått att fästa två när de hade egna babyskydd men att det inte längre gick då de inte har någon tvillingadapter. Men om hon hade fel så är ju det bra :)
  • Mamapingu
    plopp76 skrev 2014-10-17 16:37:38 följande:
    Ja det var väldigt tufft, man tror att man är säker vid den tiden, iallafall för ett missfall där inget är fel på bebisen.

Nu är jag i vecka 10, 9+5. Så jag ligger lite efter er andra, men jag hittade ingen tråd för dom i samma vecka. Dom flesta vet ju inte än att dom väntar tvillingar :) Vi fick ett VUL i vecka 9 (förra veckan) eftersom vi varit med om jobbig graviditet förra gången. Min läkare har varit super, så redan på efterkontrollen efter missfallet så gjordes det upp plan för kommande graviditet. Känns tryggt!

Ja, vagn är ett huvudbry! Fick tips om en annan idag... Mountain buggy duet 2.5. Den ser kanske inte så kul ut, men lite mer prisvärd och kanske kan vara ett alternativ. Jag kan inte riktigt reda ut hur den blir när man fäller ihop den, för det tycker jag känns lite viktigt. Vi ska iallafall kika på den.

Vi har mailat ett företag i Holland ang Buggan, där kan man komma undan med ca 14000:- istället för 20000:- Men visst sjutton är det mycket pengar.
    Skönt att du känner dig trygg med vården nu trots allt. Hoppas verkligen att allt går bra den här gången!!

Min sambo är från Holland så vi har köpt en del grejer därifrån tidigare och vissa saker är typ hälften så dyrt där så det är ju bra.

Jag fick tips om en vagn med en stor liggdel där bebisarna ligger tillsammans (kommer inte ihåg namnet nu) och jag gillar idén men samtidigt vill jag kunna sätta babyskydd på vagnen.
  • Mamapingu
    Mrs N skrev 2014-10-17 22:15:49 följande:

Plopp76 vilket företag i Holland är det? smile1.gif vi funderar på samma tillvägagångssätt.

Vi har beställt från moedersmooiste.nl och var nöjda. Nu har vi bestämt oss för att det blir donkey till tvillingarna kombinerat med ståbräda och bärsele för att ettan också ska kunna följa med.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D