Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

sju månaders äter hela nätterna

Välkommen till separationsfasen . Låter helt normalt om jag ska vara ärlig.

• Flickan och kråkan

Vad gäller matbiten förresten så är barn så olika. Äldsta åt en del från halvåret, men   enbart supermosat. Hade jättesvårt med bitar länge, alla former av bitar. Bra bit över året.

Mellanbarnet ammade uteslutande tills han var drygt 8 månader. Helt ointresserad innan. Sedan kom plötsligt intresset och han knaprade i sig allt....själv från första början. Själv och mycket.

Yngsta är den som visade intresse tidigast, men enbart för att smala något litet. Någon gång runt 9-10 månader som han började äta mer än någon tesked annat. Han är 14 månader ganska precis idag och jag skulle säga att det är sista månaden som han verkligen börjat äta ordentligt och mycket - alla mål - och amningen enbart blivit ett mysigt  sätt att somna.

• Flickan och kråkan
    mammatillE11 skrev 2014-08-18 18:40:53 följande:

Jag tycker att amningen är så mysig och vill fortsätta att delamma. Men nu vill jag bara få sova på nätterna! Skulle jag få henne att äta två gånger på natten vore det underbart.

Hon har plockätit någon gång när vi ätit, men lessnade ganska fort. Känns som att det inte finns så mycket att göra än att amma hela nätterna:S kan ju inte tvångsmata henne...

Skulle gärna vilja få henne att äta välling, känns mer mättande.Ge mig gärna tips om jag missat något knep;)

Det första du ska göra är att inte förledas att tro att den frekventa nattamningen i den åldern hon är i beror på att hon inte äter vanlig mat. Blanda inte ihop dessa saker för då kommer ni att hamna helt fel - maten stressas och hon kommer inte att vakna mindre. 
  • Flickan och kråkan
    mammatillE11 skrev 2014-08-18 21:53:24 följande:

Jag känner absolut ingen stress i att ge henne vanlig mat! Hade världens matstrul med äldre dottern och har det fortfarande så det är inte det det handlar om. Försöker bara hitta ett sätt att få henne mer mätt inför natten. Jag tror alltså att enbart amning börjar bli för lite mättande för henne :/

Det jag menar är att med tanke på hennes ålder så har med stor sannolikhet inte de nattliga uppvaken och nattamningen med näringsintag att göra.
  • Flickan och kråkan
    mammatillE11 skrev 2014-08-19 07:37:18 följande:

Då har vi provat ge ersättning i natt. Gick väl sådär.. Hon åt 20ml sen ville hon inte ha mer, väsade på ett tag och somnade nån minut sen var det bröstet som gällde resten av natten.

För att det troligtvis inte är en mat-/näringsintagsfråga.
Svar på tråden sju månaders äter hela nätterna