• mammatillE11

sju månaders äter hela nätterna

Min snart sju månaders tjej ammas och jag har ett tag misstänkt att det är just amningen som börjar ställer till den dåliga dygnsrytmen. Tror helt enkelt att det börjar vara för lite med enbart bröstmjölk för henne. Det började som en helt vanlig så kallad tillväxtperiod, men den går aldrig över. Hon är inte riktigt nöjd efter måltiderna, sover oroligt och äter MINST fem gånger mellan 22-07... Några gånger i veckan har hon även börjar ha vakenperioder under småtimmarna. Under dagen äter hon med ca 2 timmars mellanrum.

Pga av detta så har jag den senaste månaden börjat med välling, ersättning och gröt. MEN, hon är totalt ointresserad och vill inte ha något annat än bröstet. Möjligtvis lite ersättning någon gång ibland, men det är inget som gör någon skillnad för nattammningen.

Hur ska jag gå vidare med detta?! Ska jag ha henne vid bröstet för jämnan, en gnällig bebis som äter hela nätterna och aldrig riktigt är nöjd..! Kanske ska tillägga att hon än så länge växer som hon ska. 7,2 kg vid senaste BVC besöket. Följer kurvan fint, en liten aning till utplaning men inget som var värt att anmärka på tyckte dem.

• Svar på tråden sju månaders äter hela nätterna
  • mammatillE11

Måste också tillägga att jag såklart börjar bli tröttare än tröttast!! Konstant huvudvärk. Har även en dotter på tre år som såklart kräver sitt mitt i den ljuva trotsen. Min sambo och pappa till barnen hjälper till, men jag är ju ganska låst till den lilla pga amningen.

• Alexi

Hon kanske är mer intresserad av riktigt mat, dvs i form av plockmat. Har ni testat det?

• Flickan och kråkan

Vad gäller matbiten förresten så är barn så olika. Äldsta åt en del från halvåret, men   enbart supermosat. Hade jättesvårt med bitar länge, alla former av bitar. Bra bit över året.

Mellanbarnet ammade uteslutande tills han var drygt 8 månader. Helt ointresserad innan. Sedan kom plötsligt intresset och han knaprade i sig allt....själv från första början. Själv och mycket.

Yngsta är den som visade intresse tidigast, men enbart för att smala något litet. Någon gång runt 9-10 månader som han började äta mer än någon tesked annat. Han är 14 månader ganska precis idag och jag skulle säga att det är sista månaden som han verkligen börjat äta ordentligt och mycket - alla mål - och amningen enbart blivit ett mysigt  sätt att somna.

• mammatillE11

Jag tycker att amningen är så mysig och vill fortsätta att delamma. Men nu vill jag bara få sova på nätterna! Skulle jag få henne att äta två gånger på natten vore det underbart.

Hon har plockätit någon gång när vi ätit, men lessnade ganska fort. Känns som att det inte finns så mycket att göra än att amma hela nätterna:S kan ju inte tvångsmata henne...

Skulle gärna vilja få henne att äta välling, känns mer mättande.Ge mig gärna tips om jag missat något knep;)

• Flickan och kråkan
    mammatillE11 skrev 2014-08-18 18:40:53 följande:

Jag tycker att amningen är så mysig och vill fortsätta att delamma. Men nu vill jag bara få sova på nätterna! Skulle jag få henne att äta två gånger på natten vore det underbart.

Hon har plockätit någon gång när vi ätit, men lessnade ganska fort. Känns som att det inte finns så mycket att göra än att amma hela nätterna:S kan ju inte tvångsmata henne...

Skulle gärna vilja få henne att äta välling, känns mer mättande.Ge mig gärna tips om jag missat något knep;)

Det första du ska göra är att inte förledas att tro att den frekventa nattamningen i den åldern hon är i beror på att hon inte äter vanlig mat. Blanda inte ihop dessa saker för då kommer ni att hamna helt fel - maten stressas och hon kommer inte att vakna mindre. 
  • mammatillE11

Jag känner absolut ingen stress i att ge henne vanlig mat! Hade världens matstrul med äldre dottern och har det fortfarande så det är inte det det handlar om. Försöker bara hitta ett sätt att få henne mer mätt inför natten. Jag tror alltså att enbart amning börjar bli för lite mättande för henne :/

• Grävling 75

Tar hon inte flaska alls? Kanske ersättning funkar bättre än välling? Prova att låta pappa mata för det brukar gå lättare. Våra barn gav vi en flaska när vi gick och la oss. Plockade upp bebis ur sängen när hen sov och gav en flaska i famnen. När de inte är riktigt vakna kan det gå lättare. Lycka till!

• bibo

Har du testat att ge bröstmjölk i flaskan för att hon ska vänja sig med flaskan. När hon gjort det kanske hon lättare äter välling?

Vi hade problem med att försöka avvänja vår dotter med ersättning (vägrade amma från 3 mån ålder) när vi ville börja med välling istället. Började med ersättning, sedan en skopa välling och mest ersättning och på så vis har vi fasat in välling. Detta tog ca 6 mån. Nu äter hon välling från 6 mån alltså en mildare välling. När hon vant sig vid det trappar vi upp till tjockare välling. Vår dotter är snart 15 mån. Hon sover bra på nätterna men vaknar så otroligt tidigt (enligt mig iaf) hon är dock inte hungrig utan vi har väl haft " "turen" att få en morgonpigg unge ;)

• Flickan och kråkan
    mammatillE11 skrev 2014-08-18 21:53:24 följande:

Jag känner absolut ingen stress i att ge henne vanlig mat! Hade världens matstrul med äldre dottern och har det fortfarande så det är inte det det handlar om. Försöker bara hitta ett sätt att få henne mer mätt inför natten. Jag tror alltså att enbart amning börjar bli för lite mättande för henne :/

Det jag menar är att med tanke på hennes ålder så har med stor sannolikhet inte de nattliga uppvaken och nattamningen med näringsintag att göra.
  • mammatillE11

Hon har aldrig ätit ett "helt mål" ur flaska, men suger lite grann. Har provar olika nappar och flaskor men ingen fungerar bättre än den andra. Har faktiskt inte gett henne bröstmjölk ur flaska sen jag testade någon gång när hon var pyttis. Måste prova det i morgon! Ska testa ge henne en flaska ersättning första gången hon vill äta inatt och se om det går. Tack för tipsen:)

• Grävling 75

Ett tips till då när vi ändå är igång... Ha en termos med varmt vatten i rätt mängd och en flaska med ersättningspulver i rätt mängd på sängbordet när ni lägger er. Vid minsta gny, häll ihop och skaka, kolla värmen och mata i. Ju mindre hon hinner vakna dessto bättre är min erfarenhet!

• mammatillE11

Det med att pappan ska prova ge, så var han den förta som testade och sen har vi båda gett henne. Hon äter lika vem av oss som än ger :/

• Grävling 75

Då har ni ju testat! Bra att ni kan hjälpas åt att mata i alla fall :)

Bra tips från Bibo ang att successivt blanda välling i ersättning. Så har vi också gjort.

• mammatillE11

Då har vi provat ge ersättning i natt. Gick väl sådär.. Hon åt 20ml sen ville hon inte ha mer, väsade på ett tag och somnade nån minut sen var det bröstet som gällde resten av natten.

• Flickan och kråkan
    mammatillE11 skrev 2014-08-19 07:37:18 följande:

Då har vi provat ge ersättning i natt. Gick väl sådär.. Hon åt 20ml sen ville hon inte ha mer, väsade på ett tag och somnade nån minut sen var det bröstet som gällde resten av natten.

För att det troligtvis inte är en mat-/näringsintagsfråga.
  • mammatillE11

Det var maten! Hon äter nu välling 1-2 ggr/dag och sover mycket bättre. Äter bara en gång på natten och en gång på morgonsidan mellan 5-7:) såå skönt, vilken skillnad!

• Grävling 75

Härligt! Trägen vinner :) Mätta barn sover gott så länge det inte är något annat fel. Skönt för er att ni får sova!

Svar på tråden sju månaders äter hela nätterna